TOP 10 showbyznysu: Č. 5 pro boxera, žijícího z nostalgie

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? O tom, koho bude národ milovat a čí životní příběh bude s napětím sledovat, rozhodují tváře, které diváci a čtenáři bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.

Číslo 5: Jaromír Soukup – Boxer žijící z nostalgie

Narozen 22. února 1969, majoritní akcionář mediální skupiny Empresa Média (TV Barrandov, časopisy Týden, Instinkt, Sedmička) a komunikační skupiny Médea Group.

jaromir_soukup_vliv_shoubyznys

“Lidé mají mnohdy pocit, často oprávněně, že podnikatel je jako prvok – že reaguje na světlo, tmu a prachy a možná někdy na sex. Takhle to ale u mě není.” To je jeden z výroků mediálního magnáta Jaromíra Soukupa, který si v šoubyznysovém rybníčku vytvořil vlastní svět. Trochu odtržený od ostatních hráčů v zábavním průmyslu, ovšem s miliardovými obraty a vlivem přesahujícím do politiky, v níž se profesionální boxer Soukup pravidelně zjevuje a působí trochu jako postrach.

Základem jeho moci je jeho televize Barrandov. Skupina stanic se po pár letech pod jeho vedením došplhala k nijak závratnému, ale stabilnímu podílu na sledovanosti okolo osmi procent. To, co je pro lidi živící se vlastní tváří na Soukupově byznysu klíčové, je, že Barrandov jako jediný hráč na trhu vysílá nespočet estrádních šou, které hrají na nostalgickou notu diváků.

Oživil Kufr, Videostop nebo takzvaně vědomostní řachandu Nikdo není dokonalý (na Barrandově s názvem … perfektní). Stejně tak udržuje při životě řadu polozapomenutých hvězd minulosti. Jiří Krampol, Pavel Zedníček, Halina Pawlowská, abychom jmenovali jen některé. V estrádních písničkových pořadech pak vystupují stále ještě zářivé hvězdy muzikálu s bezmála bezejmennými absolventy různých talentových šou jiných televizí, kterým to ale pomáhá udržet se v povědomí. Patří k tomu i úzká spolupráce s Michalem Davidem, dalším vlivným hráčem tuzemského šoubyznysu, který může své chráněnce ukazovat na televizní obrazovce.

K tomuto tématu

soubyznys_zabava_svetla
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu
» Kdo skončil ve druhé desítce jméno po jménu
» 10. místo pro manipulátorku se srdíčkem
» 9. příčka pro neviditelnou královnu televizní zábavy
» 8. příčka pro Ducháčka, který to zařídí
» 7. příčka pro Babišova muže z Mafry
» 6. příčka pro zdatného bruslaře na tenkém ledě

A hlavní projekt celého – východoněmecký Ein Kessel Buntes připomínajícího – vysílání je pak partnerka Jaromíra Soukupa – Kateřina Brožová. Průměrná herečka, nevýrazná zpěvačka a slabá moderátorka bezmála nesestoupí z obrazovky.

K podpoře svých koní má pak Soukup ve své stáji tištěných časopisů především úspěšný bulvární týdeník Sedmička, podle jehož stránek by se zdálo, že v Česku není větší hvězdy než Brožové. Mimochodem podle znalců prostředí právě šéfredaktor Sedmičky Miroslav Graclík požívá magnátovy důvěry a je tak významným spojencem, pokud je třeba u Soukupa něco prosadit.

Soukupův mediální vliv posilují ve sféře seriózní žurnalistiky časopisy Týden nebo i Instinkt. Nejde o formalitu, magnát si dokáže udělat čas a dojít osobně na redakční poradu a rýpat do chystaných článků.

Na mediálním trhu se Soukup pohybuje už od roku 1991, kdy založil svou mediální agenturu Médea. Svůj byznys významně propojil i s politikou a těžil ze státních zakázek – třeba od Lesů ČR nebo ČEZ. Byl rovněž klíčovým mužem v dění okolo neslavného mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci. Sám vždy ale jejich podíl na svém byznysu marginalizoval.

Osobně sehrál klíčovou roli v  několika kapitolách české politiky. Stál u rozvratu tehdy vládní Strany zelených, když ovládal ministryni školství Danu Kuchtovou. Byl také jedním z posledních, s kým Mirek Topolánek mluvil před pádem své vlády a zjišťoval si, zda jsou jiné dvě rebelující poslankyně zelených – Věra Jakubková a Olga Zubová – ochotny podržet při hlasování o důvěře.

Po rozvratu zelených se Soukup přimknul k politickému projektu Víta Bárty Věci Veřejné, ale to mu nebránilo být nablízko i sociální demokracii, když přímo spolupracoval s manželkou Jiřího Paroubka Petrou.

Klíčové pro něj vždy bylo i to, že jako nákupčí mediálního prostoru pro své klienty měl pod palcem i vydavatelské domy, s nimiž majetkově neměl nic společného.

Všechny tyto kontakty mu umožnily nasbírat dostatek peněz pro své plány. Namále měl zhruba před dvěma lety, kdy zjistil, že si televizním podnikáním přece jen ukousl trochu velký koláč. Potřeboval investora a tak dával signály, že je schopen se postavit i Andreji Babišovi, s nímž se mimochodem nepohodl při plánovaných mediálních obchodech. Z té doby pochází reportáže o neproclené kabelce Moniky Babišové, které Barrandov s gustem vysílal.

K uklidnění situace došlo vloni, kdy se v rámci své nákupní horečky v Česku do Soukupova podnikání zapojila čínská investiční skupina CEFC. Ta už v Emprese drží 49 procent, v Médee pak 30 procent. A nejnověji se do funkce místopředsedy Soukupovy Empresy dostal organizátor čínského vpádu do Česka Jaroslav Tvrdík, aktuálně klíčový hráč politicko-byznysového zákulisí.

Mimochodem Soukup vždy uměl zaměstnávat pozoruhodné lidi. Nedávno do svého vydavatelského domu přijal jako analytika vzpurného Babišova náměstka Lukáše Wagenknechta. V minulosti pro jeho bezpečnostní divizi pracoval zase Jiří Komorous, někdejší šéf protidrogové centrály, dnes šéf útvaru chránícího ústavní činitele.

A jak Soukup svému impériu vládne? Až despoticky. “Základem pro udržení se je absolutní úcta. A zdravit – nejlépe oba a zvlášť. Aby si Kateřina nestěžovala, že ji někdo přehlíží,” vypráví jeden ze zaměstnanců Soukupova mediálního konglomerátu.

 

magaziny_neovlivni_predplatne_reklama_velke_pismo