TOP 10 vlivných v showbyznysu: Zdatný bruslař na tenkém ledě na 6. příčce

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? O tom, koho bude národ milovat a čí životní příběh bude s napětím sledovat, rozhodují tváře, které diváci a čtenáři bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.

Číslo 6: Milan Fridrich – Zdatný bruslař na tenkém ledě

Narozen 5. srpna 1970, programový ředitel České televize.

milan_fridrich_vliv_shoubyznys

„Nárůst sledovanosti je jen bonus k úkolům, které plníme. Je to jeden z faktorů, který sledujeme, ale důležitá je především kvalita,“ uvedl v rozhovoru s mediálním publicistou Janem Potůčkem programový ředitel Milan Fridrich. Ale mohl by to být jakýkoli rozhovor z posledních pěti let. Fridrich nikdy neopomene zdůraznit, jak silná je České televize, ale vlastně jde spíš o tu kvalitu, že ano. Mimochodem – ČT jako skupina má bezmála třetinový podíl sledovanosti, samotný hlavní kanál pak soustavně poráží hlavní stanici Primy se šestnáctiprocentním podílem.

Fridrichovy fráze nejsou samoúčelné. Upevňuje si jimi pozici, kterou se mu pod nynějším generálním ředitelem ČT Petrem Dvořákem podařilo vybudovat. Z šoubyznysového hlediska pozici toho, kdo reprezentuje vliv České televize.

Proč je to Fridrich, nikoli sám Dvořák? „Dvořákův vliv je formální, daný funkcí. Samozřejmě, že schvaluje programové záměry, ale ty mu připravuje Fridrich. Který navíc dokáže dokonale bruslit mezi partičkami, co bojují o vliv v České televizi, aby si urvaly co nejvíc z jejího rozpočtu. Často mají pocit, že vyhrály a že si Fridricha vodí, ale nevidí to, že je to vlastně obráceně,“ míní jeden z televizních insiderů, s nimiž deník Neovlivní.cz při mapování šoubyznysových mocných mluvil.

Partičkování a boj o moc k České televizi patří jako Pat k Matovi. „Kolem televize jsou partičky, které bojují, aby se dostaly na obrazovku. Tomu jsem nechtěla podlehnout, ale nebylo v mých silách to změnit,“ přiznala mimochodem i někdejší programová ředitelka Eva Vrtišková, která ve Fridrichově pozici strávila na Kavčích horách necelý rok.

Fridrich to nemění, ale využívá. Přímo pod něj spadá první i druhý program České televize, podléhají mu i výkonní ředitelé ostatních programů. Vzhledem k tomu, že původní tvorba tvoří na programech ČT asi dvě třetiny vysílacího času a skoro třetina je premiérovaná, jde o víc než zajímavý zdroj obživy. Navíc ČT v Česku stále platí jako štempl kvality daného umělce.

K tomuto tématu

soubyznys_zabava_svetla
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu 
» Kdo skončil ve druhé desítce jméno po jménu 
» 10. místo pro manipulátorku se srdíčkem 
» 9. příčka pro neviditelnou královnu televizní zábavy
» 8. příčka pro Ducháčka, který to zařídí
» 7. příčka pro Babišova muže z Mafry

„Fridrich těží z manažerského stylu Dvořáka. Ten nechce řešit běžnou agendu. Je ochoten – byť nerad – zabývat se konkrétním programem až ve chvíli, kdy je průšvih. Tak to fungovalo i za jeho éry na Nově, kdy vliv nad tím, kdo bude nebo nebude hvězda, přenechal marketingové ředitelce Miloslavě Novákové.  Jinak má dost práce s odrážením politických tlaků, zároveň musí vycházet s politiky, aby si udržel post a tím i moc,“ popsal deníku Neovlivní.cz další důvěryhodný zdroj z branže.

Podobně umí Fridrich, který začínal jako reportér Českého rozhlasu a léta strávil jako bruselský zpravodaj, „tančit“ i s politiky. Kontakty udržuje a v poslední době ještě zintenzivňuje. Blíží se totiž volby – a nejen ty klíčové parlamentní v příštím roce. Těsně před nimi vyprší druhé funkční období Dvořákovi. A Fridrich, i když ve všech rozhovorech až srší loajalitou k svému šéfovi a zdůrazňuje, že od vizí je v ČT právě Dvořák, se dlouhodobě netají ambicí obsadit generálskou kancelář.

Kandidovat chtěl už po rozkolu s bývalým šéfem ČT Jiřím Janečkem v roce 2011, nakonec do toho nešel. Od té doby ale buduje vztahy napříč politickým spektrem.

To, co jej v žebříčku Neovlivní.cz srazilo níž, třeba i za lidi s méně prostředky v zádech či výrazně menší sledovaností, je fakt, že musí více kličkovat. Peníze nejsou jeho. A k prosazování svých plánů potřebuje krytí. Konkrétně Víta Koláře. Bývalý novinář a diplomat zastává už dva roky funkci výkonného ředitele ČT pro komunikaci. A požívá extrémní důvěry Petra Dvořáka, který dá na jeho rady i z programového hlediska. Kolář má tak ve výsledku moc Fridrichovy plány když ne úplně zhatit, tak výrazně komplikovat.

 

magaziny_neovlivni_predplatne_reklama_velke_pismo