© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? O tom, koho bude národ milovat a čí životní příběh bude s napětím sledovat, rozhodují tváře, které diváci a čtenáři bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.
Číslo 1: Ivan Zach – Následník zkrachovalé lví banky
Narozen 12. dubna 1964, spolumajitel televize Prima a realitní magnát.
Jeden titul „nej“ už podnikatel a miliardář Ivan Zach má. Jeho megalomanský realitní projekt na rozmezí pražských Vinohrad a Vršovic – kancelářský komplex Crystal – si vysloužil v anketě sdružení Arnika nálepku nejošklivější budovy v Praze, která výrazně narušuje panorama.
Teď mu přibylo druhé „nej“. V žebříčku vlivných lidí v šoubyznysu sestaveném deníkem Neovlivní.cz se stal tím nejvlivnějším. Byť takzvaně o prsa, protože druhého v pořadí Martina Švehláka z Novy překonal o jediný procentní bod. V Zachův prospěch rozhodl především fakt, že v sice slabší televizní skupině má své vlastní peníze. Prima, jejímž je spolumajitelem, mu říká pane (druhou polovinu vlastní švédská skupina MTG, která ale chod neovlivňuje zdaleka tolik, jak činí Zach). Švehlák je „jen“ najatý manažer. V Zachův prospěch pak hrají i kontakty do politiky a nejvyšších pater byznysu.
Sám je zhruba v polovině žebříčku stovky nejbohatších českých byznysmenů, obchodně má blízko třeba k Jiřímu Šmejcovi. A co je v dnešní době velmi důležité – k Andreji Babišovi. Kromě Primy totiž do Zachova mediálního impéria patří také síť rádií Kiss či Country a především Radio United Services – „mediazastupitelství“, které reprezentuje rádia na reklamním trhu, a spadá pod ně i Babišův Impuls.
Tím má Zach zprostředkovaně vliv na trh s 3,5 miliony posluchačů. Skupina Prima se všemi svými kanály pravidelně přesahuje dvacetiprocentní share sledovanosti; hlavní stanici si naladí přibližně 14 procent diváků.
Je to Prima, která má určující vliv na Zachově postavení v šoubyznysu. Miliardář svou vůli vykonává přes prostředníky, tedy skutečné manažery televize, kterým část své moci přenechává. Zcela jistě je v takové pozici šéf televize Marek Singer. A také dvě klíčové Zachovy spojky do dění v newsroomu – šéfka zpravodajství Jitka Obzinová a šéfredaktorka společenské (tedy bulvární) redakce Zuzana Brzáková.
Dle znalců prostředí je vliv obou žen srovnatelný, i když zdánlivě větší mocí i důvěrou Zacha disponuje Obzinová, která je mu absolutně loajální. „Vše podřizuje tomu, aby to odpovídalo Ivanově světonázoru. Jak se bude točit, jak se nebude točit. Vzpomeňme na kauzu nahrávky z porady, kde novinářům říkala, jak mají dle představ majitelů vypadat zprávy o uprchlících. Má slovo i v tom, z koho ve zpravodajství Primy udělá hvězdu,“ popsal pozice Obzinové jeden z insiderů, s jejichž pomocí deník Neovlivní.cz šoubyznysové prostředí mapoval.
Jedním z příkladů má být i příběh vyhozeného redaktora Jiřího Frölicha, dnes mluvčího České obchodní inspekce. Ten vloni v krizové situaci odmoderoval nepříliš sledované Divácké zprávy. Tentýž den ještě dostal zprostředkovaně od Obzinové pochvalu, následně přišel vyhazov zřejmě nařízený „shora“ s odůvodněním, že situace zneužil. O výpověď se s Primou začal na počátku roku soudit.
Být v přízni Obzinové, která ale nikdy nekoliduje se Zachovým názorem, se oproti tomu vyplácí. A není to údajně nikterak složité. Samozřejmostí je bezmezná loajalita, pomůže láska ke koním a psům.
S Brzákovou, která má mimo jiné pod palcem sledovaný Top Star Magazín, je ve světě šoubyznysu také potřeba být zadobře. Je totiž schopná si prosadit u Zacha i to, s čím Obzinová zcela nesouhlasí. Ovšem – i Brzáková je limitována miliardářovou vůlí.
Není bez zajímavosti, jak cílevědomě začal Zach své mediální aktivity budovat. Původní FTV Premiéra kdysi stavěla pro splnění svých mediálních ambicí Investiční a Poštovní banka přes firmu Domeana. V roce 1999 se majitelem Domeany stala na krátké čtyři měsíce firma Nomura Capital, přímo řízená lidmi japonské Nomury, která byla největším podílníkem v IPB. A právě ti pak ještě v roce 1999 odprodali Premiéru, přejmenovanou na Primu, Zachově skupině GES. V roce 2000 pak „lev ve světě financí“, tedy IPB, kvůli nahromaděným špatným úvěrům padla.
Zach se postupně zbavoval „zátěže“ regionálního vysílání, které bylo podmínkou udělení celoplošné vysílací licence. Akce vyvrcholila v roce 2013, kdy se odstřihl od regionálních televizí RTA, jež ovládal další vlivný hráč českého byznysu Jiří Šmejc. Dočasně sice byl na obrazovkách jen televizní monoskop, ale Zach vyměnil licenci Primy za Prima family (a dočasně tak i hlavní kanál pojmenoval), která již podmínku prostoru pro regionální vysílání neobsahuje.