TOP 10 vlivu v zákulisí: číslo 2

Nemají stranické funkce, veřejnost často ani nezná jejich tváře. Přesto jsou jejich role v politice neopominutelné. Ovlivňují mínění těch, kteří rozhodují. Lobbisté, poradci, zákulisní hráči. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček zákulisního vlivu.


ČÍSLO 2: MILOŠ RŮŽIČKA

Index vlivu zákulisních hráčů: Miloš Růžička

Narozen v roce 1973, bývalý novinář, posléze tiskový mluvčí a spolumajitel PR agentury Bison & Rose.

Upřímně: je to unikát. Dlouholetý expert na PR, politický poradce a spolumajitel jedné z nejvlivnějších agentur v zemi Miloš Růžička má už několik měsíců kancelář na ministerstvu vnitra.

Je jedním z nejbližších spolupracovníků ministra Milana Chovance.

“Známe se dlouhá léta a je jedním z mála lidí v politice, k nimž mám osobní přátelský vztah. Je to vůdčí typ, který se dokáže rychle zorientovat, nebojí se rozhodnout a stát si za svým. Takových lidí v Čechách moc není,” vysvětluje Růžička své angažmá u druhého muže ČSSD, který ovládá strategický resort.

Současně zdůrazňuje, že jeho společnost Bison & Rose tím pádem nejde do zakázek spojených s Chovancovým resortem nebo třeba Českou poštou.

Právě spojenectví s Milanem Chovancem přineslo Miloši Růžičkovi v hodnocení Neovlivní.cz podstatnou část bodů v rubrice politické konexe. Zbytek doplnily kontakty napříč politikou, které za dvacetiletou praxi v zákulisí byznysu a politiky nasbíral. Včetně spolupráce s dnešním premiérem Bohuslavem Sobotkou, která v jeho umístění rovněž hraje významnou roli.

Politické konexe mu vynesly celkem 85 procent bodů.

Mimo politiku posiluje Růžičkův vliv dlouholeté sepětí s advokátem Radkem Pokorným, který dokáže komunikovat i s lidmi, s nimiž má on sám vztahy napjaté. Jde například o vicepremiéra Andreje Babiše, pro kterého oba pracovali, ale Růžička mu dnes nemůže přijít na jméno. A je to oboustranné: byl to Babiš, kdo po svém nástupu do čela resortu financí odřízl Růžičkovu agenturu od některých zakázek, na které měl vliv. Jako například ve státní firmě Čepro.

Růžička s Pokorným společně tvoří dvojici se suverénně nejsilnější vazbou do médií, zejména jde o vydavatelský dům Economia Zdeňka Bakaly. Agentura Bison & Rose jeden čas pracovala také pro Českou televizi.

Sám Růžička si na spolupráci s politiky zakládá a zdůrazňuje, že není žádný Šlouf: “S různými politiky pracuji téměř dvacet let a pečlivě si vybírám. Zájem je daleko větší, než moje kapacita. Nejde o lobbing, ani o marketing volebních kampaní. Je to kombinace koučinku, public relations a politického poradenství, jejímž smyslem je pomoci lépe se pohybovat ve veřejném prostoru, omezovat rizika a dosahovat stanovených cílů. V zásadě stále rozvíjím to, co jsem vystudoval. Nevidím smysl v tom, abych rychle získal kontakty a obratem je zpeněžil. To je cesta do pekel.”