Žalobci chystají stavebnický trest smrti

Svým dopadem může jít o jedny z největších procesů za posledních pětadvacet let. Státní zastupitelství se podle zjištění deníku Neovlivní.cz nyní chystá poslat k soudu hned ve dvou trestních případech společnost Metrostav – největší stavební firmu v zemi, která zaměstnává tisíce lidí a realizuje nejdůležitější veřejné stavby včetně tunelu Blanka. Třetí obžaloba, v níž jde jako u prvních dvou rovněž o podezření ze zmanipulovaných zakázek, pak může přibýt v průběhu roku.

V kauzách jde o modernizaci chrudimského hotelu Bohemia, zakázky v kauze exhejtmana Davida Ratha a opravy kladrubského hřebčína. (Více o zakázkách ZDE)

V případě odsouzení firmy připouští zákon i mimořádné tresty: stamilionové pokuty, zákaz činnosti nebo zrušení firmy. I mírnější rozsudek – zákaz účasti na veřejných tendrech – by měl zásadní dopad na mapu českého stavebnictví.

Metrostav je zatím největší společností, na kterou žalobci uplatnili paragraf o trestní odpovědnosti právnických osob, což jim zákon umožňuje od ledna 2012. Zákon říká, že společnosti jsou za určitých okolností odpovědné za chování svého pracovníka či manažera. A mohou být také odsouzeny. V interním žargonu dostaly nejpřísnější verdikty přezdívku “trest smrti”, protože se z nich odsouzený subjekt bude vzpamatovávat jen těžko.

Obžaloba v řádu týdnů

Nejdál je u Metrostavu první spis k modernizaci hotelu Bohemia. “V případu se již obvinění seznamují se spisem,” potvrdila deníku Neovlivní.cz vrchní žalobkyně Lenka Bradáčová.

Obžaloba pak podle úřadů bude následovat do několika týdnů. V podobném stavu je i vyšetřování zakázek v kauze Rath, kde žalobci hodlají vyšetřování ukončit do tří týdnů. Uzavřené  ještě není stíhání v případu Národního hřebčína.

Společnost Metrostav nejnovější vývoj ve vyšetřování na dotaz Neovlivní.cz ponechala bez komentáře. Striktně sice jakékoli pochybení odmítá, od propuknutí kauzy ale razí strategii mlčení.

“Metrostav a.s. jakoukoli vinu odmítá a bude se proti zahájenému trestnímu stíhání bránit všemi dostupnými prostředky. Do objasnění případu nebude tisku poskytovat žádné další informace,” stojí ve stanovisku Metrostravu, které už dříve tlumočil jeho mluvčí František Polák.

Miliardy, konec bezúhonnosti, zánik

Variant, jakým by stavební gigant s více než dvacetimiliardovým obratem v případě uznání viny mohl čelit, je celá řada.

Přerušení či zákaz činnost, stejně jako pokuta až do výše půldruhé miliardy, znějí likvidačně, avšak i mnohem mírnější sankce by znamenaly pro firmu existenční hrozbu. Především zákaz účasti na veřejných zakázkách. Metrostav se totiž na obří veřejné stavby specializuje. “Mezi naše klíčové příležitosti patří výstavba, rekonstrukce a opravy silnic, mostů, tunelů, projekty pro veřejné investory,” píše firma v poslední zveřejněné výroční zprávě za rok 2013.

V posledních letech Metrostav razil kromě tunelu Blanka novou trasu metra do Motola nebo stavěl Trojský most.

Jen vloni podle Hospodářských novin získal Metrostav nejvíce veřejných stavebních zakázek ze všech firem, vyhrál 96 tendrů za 4,4 miliardy korun. Z dalších 3,98 miliardy korun bude mít podíl díky sdružení s jinými společnostmi.

Právníci se přou, zda by firmě znemožnil účast ve veřejných zakázkách i ten nejmenší, třeba symbolický trest. Podle jednoho právního výkladu se totiž veřejných soutěží může účastnit jen bezúhonná osoba – nejen člověk, ale i společnost. Soudní judikát v tomto směru zatím neexistuje.

Zákaz přístupu k veřejným zakázkám by přitom Metrostav, ale i samotné rozjeté tendry, jasně ohrozil. Doposud totiž nikdo nemusel takovou situaci řešit: Jak by se dokončily už zahájené stavby? U koho by se případně reklamovaly nedostatky dokončených projektů?

I dotazy na toto téma zatím nechává Metrostav bez odpovědí.