© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Už loni v létě po sérii tragických nehod na železnicích ministr mluvil o nutnosti zajistit bezpečí cestujících. Neudělal nic.
“Bezprecedentní opatření v zabezpečení železnic. Řešíme nonstop, zapojujeme nejlepší odborníky, dopravce, odborové svazy, úřady. Předkládáme ucelený přehled všech změn a investic.”
Tyto věty pronesl vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu Karel Havlíček. Ovšem nikoli ve středu, po vlakovém neštěstí u Domažlic, při němž zemřeli tři lidé. Zlepšení bezpečnosti na železnici Babišův ministr sliboval přesně před rokem.
Výše zmíněný citát je z 30. července loňského roku po sérii letních nehod, které si tehdy rovněž vyžádaly lidské životy. A ministr Havlíček kvůli tomu čelil tvrdé kritice. Následně oznámil, že se stát chystá do zabezpečení na železnici investovat přes sto miliard korun.
“Finance půjdou na vybavení tratí i vlaků evropským zabezpečovacím zařízením ETCS, který dokáže na dálku automaticky zastavit vlak nebo hlídat traťovou rychlost,” stálo v tiskové zprávě ministerstva dopravy.
Tento týden se ukázalo, že ministr fakticky kromě řečí neudělal vůbec nic.
Vlaky u Domažlic, které vyjely proti sobě, zabezpečovací zařízení ETCS neměly. Byl to totiž ministr Havlíček osobně, kdo rozhodl o zrušení tendrů na dodavatele tohoto zařízení.
ČTĚTE TAKÉ: Další nehoda vlaků, Havlíček o rezignaci neuvažuje
Ještě před nástupem Havlíčka na resort dopravy České dráhy koupily toto zařízení za 1,4 miliardy korun. Poté, co úřad převzal Havlíček, další soutěže byly zrušeny. S argumentem, že je třeba šetřit. Na všechny vlaky se tak nedostalo.
“Po konzultaci s panem ministrem jsme se rozhodli, že i tuto zakázku zrušíme. Současná situace na trhu, kdy mobilní část ETCS soutěží všichni dopravci v Evropě, je velmi nepříznivá. Kvůli převisu poptávky nabídkové ceny stouply neúměrně nahoru, což při potřebě vybavit stovky vozidel znamená mnohamiliardové náklady,” uvedl tehdy k poslední zrušené soutěži šéf Českých drah Václav Nebeský.
Sám Havlíček přitom právě plošným nákupem zařízení ETCS loni argumentoval ve chvíli, kdy odmítal řešení, která by pomohla zlepšit bezpečnost na železnicích okamžitě.
“Že se různí výrobci snaží okamžitě zabezpečit různé nástroje a ukázat, že jejich řešení je nejlepší, neznamená, že tomu tak bude,” uvedl loni v létě Havlíček podle Aktuálně.cz na konferenci Správy železnic. “Investovat je třeba do dlouhodobých, ne krátkodobých provizorních řešení,” dodal.
Jak to přesně myslel, vyšlo najevo tento týden při nehodě u Domažlic.
A místo návrhů okamžitého řešení sdílí na Twitteru příspěvky premiéra o “ideologické zmrzlině Pirátů”. Nebo anoncuje svůj pravidelný pořad Na rovinu slovy: “Co vede STAN/Piráty k tomu, že ve SČ kraji ženou lidi z vlaků do autobusů a zavírají nově zrekonstruovaná nádraží? Pražský okruh, D6, liniový zákon…NA ROVINU dnes přímo z tratě Velim-Poříčany, která prochází modernizací. Tak snad nám ji kraj nezavře…”
Zabezpečení na českých železnicích po středeční nehodě zkritizovaly i odborné spolky z Německa. Například čestný předseda německého svazu cestujících ve veřejné dopravě Pro Bahn Karl-Peter Naumann, jak uvedl specializovaný web Zdopravy.cz. “Český zabezpečovací systém na železnici je třeba urychleně revidovat. Vláda o tom ví a pracuje na tom, ale bude to trvat dlouho,” řekl Naumann německé televizi ARD v pořadu Tagesschau.
Zdroj náhledové foto: Hnutí ANO