Ve stínu koronaviru: Dráhy chystají smlouvu snů

Po problematické zakázce na elektronické dálniční známky je na stole další pro stát nevýhodný kontrakt z resortu ministerstva dopravy. České dráhy chystají smlouvu s právníky, která jim zaručuje odměnu bez ohledu na odvedenou práci. Spolumajitelem kanceláře, která má smlouvu získat, je Pavel Smutný. Právník, kterému se začalo ve státní správě dařit po vstupu hnutí ANO do nejvyšších pater politiky. A muž, který rád dává na odiv své údajně blízké vztahy s premiérem Andrejem Babišem.

Už několik týdnů leží na Českých drahách smlouva, která čeká na podpis. Po odchodu ministra dopravy Vladimíra Kremlíka se ji ale nikomu nechce podepsat. Konstrukce smlouvy, kterou má redakce Neovlivní.cz k dispozici, je totiž pro stát krajně nevýhodná.

Podstata smlouvy spočívá v právním poradenství, která má kancelář Pavla Smutného poskytovat Českým drahám v souvislosti s odpuštěním části historických miliardových dluhů. “Právní služby budou spočívat zejména v poskytování konzultací k právním otázkám, přípravě potřebných písemností právního charakteru, jakož i právní podpoře ČD, případně třetích osob jednajících ve prospěch ČD, při jednání s relevantními orgány veřejné moci,” stojí v podkladech ke smlouvě.

Háček je v tom, že na obou stranách případu stojí stát. České dráhy jako dceřinná státní firma v pozici dlužníka a další státní úřady (zejména ministerstvo financí), která mají o odpuštění dluhu rozhodnout. Konstrukce smlouvy pak zaručuje advokátní kanceláři Císař, Češka, Smutný odměnu bez ohledu na výsledek či objem právních služeb.

Z dokumentů, které redakce získala, vyplývá, že advokátům má náležet paušál 125 tisíc měsíčně plus DPH. Dále zvláštní odměna za dokončení “každé z konkrétních fází” ve výši 750 tisíc korun bez DPH. A do třetice pak ještě dvě procenta z celkové výše dluhu Českých drah, který jim stát odpustí.

Orientační limit celkové odměny pro právníky je v dokladech uváděný jako 20 milionů plus DPH.

Podtrženo, sečteno: odměna pro právníky je závislá nikoli na jejich práci, ale na politickém rozhodnutí státu odpustit své vlastní firmě dluh.

Souvislosti:

Zdroj: pavel-smutny.cz

» Babišův Pokorný
» Dokumenty StB a právník, kterému dal prezident metál
» Další smlouva pro Babišova Pokorného. Skrze firmu

Chystaný kontrakt je podezřelý i s ohledem na skutečnost, že dosavadní právníci Českých drah inkasovali odměnu podle standardních ceníků za odvedené hodiny. Standard je 2 500-2700 korun, za vedoucího právníka 4200 a za partnera dané kanceláře 7 tisíc na hodinu.

A ještě jeden moment stojí za zmínku. Podle interní dokumentace není smlouva určena ke zveřejnění v registru smluv. Tedy se o ní veřejnost nemá dozvědět.

České dráhy na dotazy redakce ohledně smlouvy neodpověděly. Mluvčí drah Radek Joklík sice obdržel otázky, odpovědím na konkrétní dotazy se ale vyhnul.

“Omlouvám se, že tak pozdě. Ale v této době máme soustu práce s koronavirem a opatřeními v provozu. K vašim dotazům mohu říci jen tolik, že advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný poskytuje Českým drahám v dané věci poradenství již zhruba 4 roky, přičemž právní služby jsou poskytovány na základě smlouvy, ve které je sjednaná hodinová odměna v obvyklé výši,” napsal Joklík.

Na upozornění, že otázky se týkaly chystané nové smlouvy a toho, kdo konkrétně ji připravil, už Joklík neodpověděl.

Z neoficiálních informací z resortu dopravy přitom vyplývá, že chystaná smlouva se po odchodu ministra Vladimíra Kremlíka stala tak trochu horkým bramborem. “Nikomu se ji právě s ohledem na to, jak je konstruovaná, nechce podepsat. A nést za ni odpovědnost,” uvedl státní úředník obeznámený s případem.

Kdo přesně za celým případem stojí, to zatím není jasné. Některé zdroje naznačují, že Pavel Smutný byl ještě v Kremlíkově éře častým návštěvníkem jeho kanceláře. Jiné zase za vším vidí ředitele Českých drah Václava Nebeského. Ostatně o něm Kremlík mluvil v tom smyslu, že si jej napřímo řídil osobně premiér Andrej Babiš.

“Já jsem byl informován generálním ředitelem drah Václavem Nebeským o situacích vždy až ex post. Tedy to nebylo tak, že já bych přímo České dráhy řídil, což mě jako ministra dopravy štvalo, protože ministerstvo řídí dráhy. A ministr je má řídit,” postěžoval si v rozhovoru pro Český rozhlas Kremlík.

Každopádně Pavel Smutný si dává záležet na tom, aby se o něm vědělo, že má dobré vztahy s premiérem Babišem. Dokonce se mu začalo mezi právníky přezdívat Babišův Pokorný, podle právníka Radka Pokorného, který patřil k nejbližším spolupracovníkům Bohuslava Sobotky. Pokorný, který zanechal stopy v mnoha obchodních případech spojených se státem, zaujímal na Babišově blacklistu přední místo. Babiš mu vyčítal, že ke svému byznysu využívá vazby na premiéra Sobotku.

Jak jsme popsali v loňském časopise Neovlivní.cz, Smutného kanceláři se u státních firem začalo významně dařit právě s nástupem Andreje Babiše k moci. Za poslední dva roky se právě tato kancelář stala rekordmanem mezi právnickými firmami, které získávají státní zakázky.

Podle loňských údajů dostupných na databázi veřejných smluv Hlídač státu dává advokátní kanceláři Císař, Češka, Smutný z eráru nejvíc vydělat státní společnost SŽDC. Za roky 2017–2018 tato státní firma uzavřela s kanceláří smlouvy za 30 milionů korun, včetně DPH.

Následovalo hlavní město Praha se smlouvami za 15 milionů, Brno se 13 miliony, Generální finanční ředitelství s 11 miliony, státní firma MERO se sedmi miliony, Moravskoslezský kraj se 6 miliony, Dopravní podnik Prahy s pěti miliony a drážní úřad rovněž s pěti miliony.

Jde přitom o firmy či úřady, které jsou či v té době byly přímo řízené nebo v gesci politiků z hnutí ANO.

Pavel Smutný býval před rokem 1989 předsedou celoškolského výboru SSM celé Karlovy univerzity. V roce 1992 pak založil se svým kolegou z pražských práv Jaromírem Císařem advokátní kancelář. Jako třetího přibrali Zdeňka Češku, normalizačního rektora Karlovy univerzity.

Loni dostal Pavel Smutný vyznamenání od prezidenta Miloše Zemana. Při té příležitosti jsme upozornili na jeho kontakty s příslušníky komunistické Státní bezpečnosti v době, kdy byl funkcionářem SSM. Text i dokumenty StB najdete zde.

Aktualizováno: České dráhy po zveřejnění textu oznámily, že takovou smlouvu nepodepíší. “Smlouvu s takovými podmínkami vedení ČD rozhodně podepsat nehodlá. Tedy žádné zvýšené sazby za vedoucí právníky a partnery, ani žádné success fee. Nový kontrakt předpokládá jednotnou sazbu do 2700 korun,” stojí ve stanovisku drah.

Na otázky, kdo zmiňovaný kontrakt předložil a připravil k podpisu ale dráhy opět neodpověděly.