Vláda chystá miliardovou pomoc médiím

Vláda Andreje Babiše hodlá z veřejných peněz podpořit média, která postihly výpadky příjmů v souvislosti s krizí Covid-19. Ovšem jen některá.

Podle zjištění Neovlivní.cz kabinet počítá s finanční injekcí ve výši až dvou miliard korun. Rozhodujícím kriteriem při rozdělování stovek milionů má být podle předběžných návrhů výše tržeb daných médií. Na pomoc by tak dosáhly velké mediální domy, včetně premiérovy Mafry. Malá média by měla smůlu.

Ač se o tom navenek příliš nemluví, jedním z výrazně zasažených odvětví je v souvislostí s krizí Covid-19 mediální byznys. Vydavatelské domy zaznamenaly v uplynulém čtvrt roce někdy až 70% propad inzertních příjmů. Z logiky věci jsou marketingové výdaje pro řadu firem v potížích první věcí, kterou škrtnou. Kromě toho ale tištěné tituly postihl i výpadek z pultového prodeje deníků a časopisů. Redakce na to reagovaly v některých případech propouštěním, jinde se významně sáhlo na platy.

Návrh médií na vládní pomoc, který dorazil před jednáním k ministrovi Zaorálkovi

Návrh médií na vládní pomoc, který dorazil před jednáním k ministrovi Zaorálkovi

Vláda nyní chystá záchranný plán. Hodlá do médií napustit z veřejných peněz dvě miliardy korun. Dosavadní předložené návrhy podle informací Neovlivní.cz přitom počítají s tím, že objem peněz má být odstupňován podle výše tržeb daného mediálního domu.

To by znamenalo, že na největší díl pomoci dosáhnout právě ti největší. Jako je třeba CNC Daniela Křetínského, Mafra premiéra Andreje Babiše nebo VLM Marka Dospivy. Malá média, například ta nezávislá, která jsou k vládní politice nejvíce kritická, mají v případě takové verze pomoci minimální šanci peníze získat.

S vydavatelskými domy jednali v uplynulých týdnech emisaři vládních stran ANO a ČSSD. Původní požadovaná částka byla 2,5 miliardy korun. To ale ministryně financí Alena Schillerová podle zjištění Neovlivní.cz vetovala s tím, že maximální výše jsou dvě miliardy. Úkol připravit zákonné parametry pomoci nakonec připadl ministrovi kultury Lubomíru Zaorálkovi. Návrh fakticky zpracovává jeho náměstkyně spolu s náměstkem z ministerstva financí.

Právě před videokonferencí se Zaorálkem, která proběhla 11. června ráno, jeho úřad obdržel návrh mediálních domů, jak by měla opatření vypadat. “Bylo to podáno tak, že na tom existuje předběžná shoda ANO a ČSSD,” popsal průběh vyjednávání zdroj detailně obeznámený s případem.

Podle návrhu, který má redakce Neovlivní.cz k dispozici, by měla vláda kromě jiného poslat ve formě inzerce do tištěných médií 1,1 miliardy, do televize 700 milionů, do rádia 300 milionů a do outdooru 200 milionů.

Lubomír Zaorálek ale podle informací Neovlivní.cz dal najevo, že pod návrh diskriminující malá média se nepodepíše. Horní limit jsou navíc pro něj – stejně jako pro Schillerovou – dvě miliardy.

Potvrdil to ostatně sám ministr v odpovědi na dotazy redakce: “Spolu s ministerstvem financí jsme začali připravovat dotační program pro podporu zpravodajských médií, jak velkých, tak i malých.” Jak přesně má dotační program vypadat, to ale zatím nesdělil. “Konkrétní kriteria teprve formulujeme. Jednání o tomto programu ale budou pokračovat až poté, co bude schválena novela státního rozpočtu na rok 2020,” dodal ministr.

Ministerstvo financí zatím na dotazy nereagovalo.

K podobnému kroku podpory médií z veřejných peněz už sáhlo například Dánsko, kde ovšem premiérka nevlastní mediální dům. Dánský parlament schválil vládní návrh na finanční podporu médií a kultury. Kompenzace by měly dosáhnout v přepočtu více než 660 milionů korun.

Jiným případem je pak Maďarsko, kde vlády Viktora Orbána pravidelně lijí skrze “vládní informační kampaň” do médií stovky milionů euro. Za roky 2010-18 to bylo přes miliardu euro, přičemž většina peněz skončila v provládních médiích.

Hlavním úkolem médií je přitom poskytovat relevantní informace a kontrolovat vládnoucí politiky. Nyní ale nastává i v Česku situace, kdy mají některá média získají peníze od vlády. Mohou pak zůstat jejich novináři nestranní? A budou dál referovat o vládě s kritickým odstupem?

(Vydavatelství DLM, do kterého spadá web a časopis Neovlivní.cz, o žádné veřejné peníze vládu nežádá a žádat nebude. Pozn. Neo)

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com



Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít