Vláda v době krize posílá 15 miliard na sporný Zemanův kanál

Navzdory současné nejisté situaci, kdy vláda stále víc zemi zadlužuje, schválil Babišův kabinet přípravy první části vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Není přitom jisté, že kanál v navrhované podobě vůbec potřebujeme.

Projekt, který tlačil především prezident Miloš Zeman a jehož odůvodněnost stát dodnes nedokázal doložit, v pondělí podpořila vláda. První etapa výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe má vyjít státní kasu na 15 miliard korun.

“Mezinárodní projekt přípravy splavnění Odry v úseku Koźle – Ostrava dostal před chvílí na vládě zelenou,” informoval o rozhodnutí vlády vicepremiér Karel Havlíček.

Zpráva o schválení kanálu přichází jen pár dní poté, co se ukázalo, že Babišova vláda dodnes nezaplatila slibované odměny lékařům a sestrám za jejich práci během jarní vlny epidemie covid.

Vláda se tak rozhodla v době, kdy kvůli situaci covid-19 letos navýšila schodek státního rozpočtu na 500 miliard. Pro příští rok počítá rovněž se schodkem přes sto miliard a není jasné, jaké další výdaje zemi v souvislosti s pandemií čekají.

Podnikatelům a firmám v rámci jarního lockdownu Babišova vláda pomohla zcela minimálně, nevyargumentovaný projekt za miliardy ale pro ni problém není.

Zastánci koridoru z řad státních úřadů a Miloše Zemana tvrdí, že projekt pomůže skomírající lodní dopravě a zlepší hospodaření s vodou. Naopak ekologové a vědci upozorňují, že kanál zničí poslední přirozené ekosystémy ve střední Evropě. Dopad na krajinu a vodní svět hodnotí výrazně negativně.

Loni proběhlo slyšení v Senátu, kde pozice státu hájil šéf odboru strategie Luděk Sosna. Do Senátu si přinesl studii, na jejímž základě uvedl: “dle našeho názoru je ekonomické hodnocení připraveno správně, pracujeme s platnými metodikami.”

Josef Seják z komise pro životní prostředí Akademie věd označil studii za lživou. “Ta studie nemá ani cenu papíru, na kterém byla vytištěna,” prohlásil podle ČTK přímo v Senátu.

Autoři studie podle něj účelově zneužili metody hodnocení dopadů na životní prostředí. Škody na ekosystémech mohou přesáhnout 100 miliard korun, dodal.

Eliška Vejchodská z Institutu pro ekonomickou a ekologickou politiku pak na stejném slyšení vládní studii odmítla s tím, že neodpovídá evropským standardům. “Projekt by měl být zamítnut,” dodala.

Za zmínku stojí ještě text publicisty Patricka Zandla, který v něm mimo jiné píše: “Kanál DOL je lpěním na starém dobrém těžkém průmyslu a megalomanskou investicí, která zejména v případě napojení Labe nemá ekonomické opodstatnění. Neřeší existující problémy ekonomiky, jako je mobilita pracovní síly nebo nekvalitní běžná transportní infrastruktura. Velká část dnešních obchodů se děje v just-in-time režimu, kde je potřeba spolehlivá doprava železniční nebo silniční a vodní cesta je doplňkem. Postavit za ty peníze pořádné dálnice do krajských měst a vysokorychlostní železniční koridory i lokální železnice pro včasnou přepravu zboží či lidí by dávalo mnohem větší smysl.”

Zdroj náhledové foto: vlada.cz

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email