Vláda v tichosti zařadila na program paragraf, který jde na ruku Agrofertu

Nejen, že český premiér Andrej Babiš nechává v době krize vydělávat svoji firmu na úkor jiných (testování na koronavirus). V pondělí se na vládě chystá v tichosti legalizovat svůj střet zájmů. Bod byl na program vlády zařazen mimořádně. V čem je problém?

Vláda chystá změnu pravidel pro určování skutečného majitele svěřenských fondů, která ve svém důsledku nahrává premiérovi Andreji Babišovi a holdingu Agrofert. Pokud začne platit, umožní premiérově firmě dál čerpat národní dotace bez ohledu na stanovisko Bruselu.

Podle připravovaného znění zákona o evidenci skutečných majitelů mají firmy ze svěřenských fondů dostat zásadní výjimku. Jde o ustanovení, které se do návrhu zákona dostalo v mezirezortním připomínkovém řízení loni v říjnu, a zapracovalo jej tam ministerstvo spravedlnosti vedené Marií Benešovou.

Týká se změny pravidel pro určování skutečného majitele fundací, ústavů a právních uspořádání (svěřenských fondů) tak, že domněnky nemají být vyvratitelné, ale mají být nevyvratitelné. “Pravidlo podle § 37 (1) se nepoužije na obchodní korporace vložené do svěřenských fondů, tedy nepoužije se na Agrofert vložený do svěřenských fondů. Při určení skutečného majitele korporace, jejíž podíl je spravován v právním uspořádání, se použijí ustanovení o skutečném majiteli korporace,” vysvětluje senátor Lukáš Wagenknecht.

Pokud bude vládní verze přijata ve sněmovně, Andrej Babiš coby obmyšlený svěřenského fondu se podle organizace Transparency International stane jeho skutečným majitelem, aniž by musel jakkoli prokazovat nebo vyvracet vliv na fond.

Ve svém důsledku by to pak mohlo usnadnit Agrofertu přístup k národním dotacím, na které podle stanoviska Evropské komise nemá kvůli střetu zájmů Babiše nárok.  Premiér by tak mohl zcela legálně zakrývat, že je skutečným majitelem holdingu a mohl dál protiprávně čerpat miliardy z dotací a případně z veřejných zakázek.

“Převedeno do praxe, Andrej Babiš by byl jedním ze skutečných majitelů svých svěřenských fondů, ale nikoliv společností do něho vložených (např. Agrofert, a.s.). Přitom jsou premiérovy svěřenské fondy pouze schránkou, do které své firmy Andrej Babiš „zaparkoval“, a veškeré podnikatelské aktivity provádí právě jednotlivé korporace ve fondech,” stojí ve stanovisku TI.

A jak poznamenává analytik Transparency Milen Eibl: „Nejenom, že toto ustanovení nedává faktický smysl a s největší pravděpodobností jde i proti smyslu evropské směrnice a záměru zákonodárců, ale především míří aktuálně na tak úzký okruh firem, že to vypadá pouze jako záměrná snaha zvrátit potvrzený střet zájmů Andreje Babiše. Jednoduše opravdový ´lex Babiš´ a ve prospěch premiéra.“

Shodně se na chystanou změnu dívá i platforma Rekonstrukce státu: “Nesystémová výjimka se do zákona dostala na poslední chvíli, vztahuje se na relativně úzký okruh firem a vzbuzuje podezření, že se v návrhu objevila za účelem zvýhodnění společnosti Agrofert a předsedy vlády Andreje Babiše. Naše platforma proto považuje za nejvhodnější výjimku vyškrtnout,” uvedl za Rekonstrukci státu Lukáš Kraus.

Za nezákonnou pak označil připravovanou změnu senátor Lukáš Wagenknecht. “Návrhem zákona se vláda navíc snaží protiústavně obejít nedávný nález ústavního soudu ohledně střetu zájmů.”

Otázka střetu zájmů začala byznys Andreje Babiše ohrožovat poté, co Evropská komise už dvakrát konstatovala, že se český premiér vzdal svého vlivu na holding Agrofert jen na oko a porušuje tak zákon. Kvůli předsedovi vlády tak bude muset Česká republika vracet některé dotace, o další pak přijde. Andrej Babiš střet zájmů odmítá a mluví o kampani ze stran Evropské unie.

 

Text vznikl za podpory Nadačního fondu rodiny Orlických