Vlivní v českém showbyznysu: Kdo skončil ve druhé desítce jméno po jménu

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? Tváře, které diváci estrád, návštěvníci divadel či muzikálů a hltači bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.

Český šoubyznys se v posledních dvou dekádách zásadně proměnil. Pamatujete? Mobil velikosti kufříku měl málokdo, internetový boom se teprve vyhlížel, stály se fronty na muzikály Jesus Christ Superstar a Dracula. Opravdu byly jen dva, dnes každý večer odehrají jen pražská divadla muzikálů i desítku. Komerční televize i rádia teprve začínaly.

„Trh se rozdrobil. Do šoubyznysu natekla spousta lidí. Otevřel se i těm, kteří toho moc neumí,“ posteskl si nedávno známý producent a manažer hvězd Janis Sidovský.

K tomuto tématu

soubyznys_zabava_svetla
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu 

Deník Neovlivní.cz mapoval, kdo na tomto rozdrobeném trhu skutečně tahá za nitky. První desítku – ty nejvlivnější – budeme představovat v následujících týdnech. Nyní vám předkládáme, kdo se vešel do druhé desítky (bez konkrétního pořadí).

Ani v TOP 10 až 20 nelze jednotlivé protagonisty označit za „druhou ligu“. Vzhledem k množství lidí, kteří ve světě zábavy skutečně něco znamenají, byly rozdíly ve vypočtené síle minimální.

• Michal David

Síla zpěváka, skladatele a hudebního podnikatele tkví v muzikálovém byznysu. V tandemu s Oldřichem Lichtenbergem zásobuje pražskou scénou jedním muzikálovým dílkem za druhým, čímž dává obživu řadě hvězdiček šoubyznysu. Sám umí vyprodávat sály, píše hity pro své kolegy, umí podpořit mladé talenty. Ačkoliv se v bulváru píše, že rozházet si to sním je pro začínající zpěváky velmi špatný start, David není údajně mstivý. Jen pak nepodává pomocnou ruku.

• Uljana Donátová

PR manažerka již patnáct let mluví za karlovarský filmový festival. Ačkoliv ji zastiňují hlavní tváře festivalu, je to Donátová, kdo umí zařídit prakticky všechno. Kromě KFF se věnuje propagaci filmů a případně i dalších kulturních akcí, úzce spolupracuje se současnou režisérskou špičkou Svěrákem, Hřebejkem, Vejdělkem, Poledňákovou či Vladimírem Michálkem. A kdo se případně u režiséra přimluví za malou roli, kterou vše může začít?

Michel Fleischmann s Karlem Gottem. Foto: Frekvence 1

Michel Fleischmann s Karlem Gottem. Foto: Frekvence 1

• Michel Fleischmann

Prezident mediální skupiny Lagardére je jedním z „nejdéle sloužících“ zákulisních hráčů českého šoubyznysu. Díky zkušenostem, a tím pádem znalostem prostředí, stále patří mezi nejvlivnější. Jeho stanice Evropa 2 a Frekvence 1 se svými bezmála 900 tisíci posluchači každá šlapou na paty prvnímu milionovému Impulsu. Fleischmann je určitě tím, koho je dobré okouzlit s novou nahrávkou začínající hvězdičky, aby se prosadila. Z první desítky jej vyřadil fakt, že rádia jsou pro hudební kariéru stále méně důležitá.

• Karel Gott

Nezpochybnitelný král českého pěveckého nebe. Udržoval si vliv vždy, a to především díky milionům svých fanoušků. Spolupráce s ním nemohla nikdy skončit fiaskem, uměl podporovat v růstu primárně kolegyně z branže. Také to velmi dobře umí hrát s médii, ke kterým byl vždy vstřícný. Zároveň je neskutečným strojem na peníze. Body mu paradoxně ubírá vliv jeho ženy Ivany, která si Mistra „privatizovala“ a jeho dobře fungující vztahy v byznysu omezuje.

• František Janeček

Hudební producent prokázal snad nejobdivuhodnější schopnost přežít v každé době. Aktuálně je jeho síla v muzikálovém prostředí. Na rozdíl od svých konkurentů se soustředí na jediný projekt. Zato mnohem nákladnější a co do kvality lepší. Je tím, kdo je schopen i v dnešní době, kdy muzikály vznikají za maximálně dvacet milionů korun, investovat do produkce přes 50 milionů korun. Díky tomu platí za muže, s nímž je dobré se spojit kvůli kvalitnímu „zářezu“ v životopise.

• Leoš Mareš

Moderátor a profesionální celebrita má pověst neskutečného dříče. Přesto mu aktuálně šlape na paty Libor Bouček a vyšší sumy si za své výkony může účtovat distingovaný Marek Eben. Síla Mareše je v jeho propracované image. Umí dokonale pracovat s novými médii a sociálními sítěmi, na nichž má desítky tisíc fanoušků. A využívat jich pro propagaci luxusních značek, které s ním spojí své jméno.

Režisér Filip Renč. Zdroj: Muzikál Mefisto

Režisér Filip Renč. Zdroj: Muzikál Mefisto

• Filip Renč

Filmový a divadelní režisér je hlavním dodavatelem nových ženských filmových hvězd pro český šoubyznys. Začalo to objevení Anny Geislerové, přivedl Zuzanu Norisovou, Zuzanu Kanócz, Vicu Kerekes. Jeho poslední velkoprodukce Lída Baarová je mimochodem důkazem jeho vlivu, když už ne kvalit. Dokázal si pojistit největší příspěvky ze státního filmového fondu. Politické kontakty má především na levicovém spektru, dovršeno přátelstvím s Milošem Zemanem

• Janis Sidovský

Producent a manažer hvězd platí za toho, kdo dokáže dát dohromady někdy i znesvářené hvězdy, aby vystoupily na jednom pódiu. A hlavně – zajistit jak mediální pozornost, tak práci. Precizně zvládá krizovou komunikaci a odvádění pozornosti od skandálů. Vynikající vztahy měl a má také s vlivnými vdovami českého šoubyznysu Dagmar Havlovou a Vendulou Svobodovou. Nezanedbatelná byla jeho role v řízení Soukupovy televize Barrandov.

• Ondřej Zach

Ondřej Zach, na snímku zcela vlevo. Foto: HBO CZSK

Ondřej Zach, na snímku zcela vlevo. Foto: HBO CZSK

Tím, co činí jednatele HBO Europe vlivným, je značka kvality, kterou se mu i pro českou produkci HBO podařilo vybudovat. Začalo to dokumentárními snímky a posléze hranými projekty. Dosud nepřekonaným majstrštykem českého HBO je film Hořící keř, který před dvěma lety dosáhl na jedenáct lvích sošek. Punc kvality a rovněž nadstandardní ohodnocení herců z šéfa HBO činí mocného muže na vzestupu v rámci šoubyznysového zákulisí.

• Pavel Zima

Generální ředitel nejnavštěvovanějších stránek Seznam.cz. Zimu mezi vlivné v šoubyznysu řadí jeho vliv na projekt Stream.cz. Podle znalců firmy je to právě on, kdo má (ač původem „ajťák“) vytříbený instinkt, co právě ve videoobsahu na Stream.cz bude fungovat. Vzhledem k tomu, že vliv „youtuberů“ a videoobsahu na internetu obecně v šoubyznyse roste (příkladem budiž sláva herečky a „zpěvačky“ Báry Polákové), patří Zima spolu se Zachem z HBO k těm, kteří by se v přehledu Neovlivní.cz dali označit jako „rising stars“.