Volební heslo ANO: Dálnice. Teď už prý doopravdy

Současná vláda přitom patří mezi ty, ta jejichž éry se postavilo historicky vůbec nejméně nových kilometrů dálnic

Ústředním předvolebním slibem vládního hnutí ANO se před lety stalo heslo z bilboardů “Dálnicedálnicedálnice.”  Od té doby hnutí řídí resort dopravy už sedm let, tempo výstavby nových kilometrů dálnic ale setrvale zpomalovalo. Teprve za uplynulé dva roky se s blížícími parlamentními volbami výstavba zrychlila a v letošním – volebním – roce má nabrat skoro nadzvukovou rychlost. Alespoň podle politických slibů.


Ilustrace: Shutterstock.com

“Tento rok nebude jenom o vakcíně, ale bude o tom, že budeme pokračovat v těch našich projektech, které jsme začali. Že dostavíme D1, ano, konečně. Všichni to slibovali, my tento rok to uděláme. 160 kilometrů nové dálnice. Že poprvé, a potřebujeme schválit ve Sněmovně první PPP projekt, dálnice Strakonice D4, 32 km. První od revoluce. D11 dva úseky. Dále budeme stavět D6 na Karlovy Vary, 220,4 km dálnic a silnic 1. třídy. Postavíme 170 železničních přejezdů, budeme opravovat 170 nádraží, dokončíme železniční koridor Praha–České Budějovice. Takže už nepojedete vlakem 2,5 hodiny, ale 1 hodinu 40 minut,” vypočítával ve svém nedělním hlášení premiér Andrej Babiš.

Ve skutečnosti to sice nebude 160 kilometrů nové dálnice, ale podle oficiálních čísel ŘSD “jen” 101,6 km, přičemž je v tom započteno 50 kilometrů rekonstruované D1. I tak je ale zřejmé, na čem bude Babišovo hnutí stavět svojí kampaň.

Články o budovatelském úsilí současného kabinetu vyšly na konci roku i v médiích vlastněných premiérem. Web iDnes to shrnul například v textu s titulkem “Rok 2021 ve znamení dálnic. Otevře se přes 100 kilometrů nových úseků.”

Chystané předvolební proklamace je ale potřeba zasadit do souvislostí. Hnutí ANO převzalo resort dopravy a s ním výstavbu nových silnic a dálnic v roce 2014. Od té doby tempo výstavby nových kilometrů setrvalo klesalo.

V roce 2018 se dokonce dostalo na absolutní minimum: otevřeny byly jen čtyři kilometry nových dálnic.

“V roce 2018 byly v ČR postaveny pouze 4 km nových dálnic a 15 km silnic první třídy, tempo výstavby dopravní infrastruktury se tak nepodařilo ani v loňském roce zvýšit. Kromě toho ČR zaostává dle mezinárodního srovnání spokojenosti obyvatel publikovaného Světovým ekonomickým fórem za průměrem zemí EU v oblasti kvality silnic. V roce 2018 zaujala Česká republika mezi zeměmi Evropské unie až 23. místo. Její umístění se za posledních 5 let v podstatě nezměnilo,” napsal NKÚ ve své zprávě z roku 2019, kterou pravidelně vydává na podzim jako revizi závěrečného státního účtu.

Teprve poslední dva roky se tempo zrychlilo. V roce 2019 bylo otevřeno 34 nových kilometrů dálniční sítě. Loni to pak bylo podle údajů ŘSD 21,3 kilometrů nových dálnic a 15,9 kilometrů zmodernizované D1.


Oficiální čísla ŘSD pro rok 2020 uvádí 21,3 km nových dálnic. Zvýrazněná číslice 59,9 je součet nových km dálnic, silnic I. třídy a modernizovaných úseků D1. Zdroj: ŘSD

A detailnější čísla: V roce 2015 bylo uvedeno nově do provozu pouze pět kilometrů kilometrů dálnic, v roce 2016 šestnáct kilometrů a v roce 2017 pak sedmnáct kilometrů dálnic. Naproti tomu v letech 2006–2010, tedy před vstupem ANO do politiky, to bylo v průměru 56 km dálnic ročně.

Nejvyšší kontrolní úřad navíc současnou vládu opakovaně kritizoval ještě za jednu věc: kabinet se podle NKÚ chová k silnicím tak, jako by jí bylo úplně jedno, jestli budou zničené. V roce 2018 Ředitelství silnic a dálnic podle NKÚ například nezprovoznilo jediné zařízení, které by kontrolovalo přetíženost kamionů.

“Ministerstvo dopravy neřídilo implementaci vah pro vysokorychlostní kontrolní vážení na strategické úrovni, ačkoliv se jedná o nástroj bezpečnosti silničního provozu a proti poškozování vozovek přetíženými vozidly. Do konce roku 2018 Ředitelství silnic a dálnic nezprovoznilo na dálniční síti ČR ani jedno takové zařízení,” upozorňuje NKÚ.

Andrej Babiš i resort dopravy opakovaně kritiku odmítali. Premiér se zlobil především kvůli podezření, že jeho vláda zkrátka neumí dálnice stavět. Tvrdil, že čísla NKÚ ohledně nové výstavby nesedí a jeho ministři dopravy prý otevřeli víc nových kilometrů. Při detailnějším rozboru jeho čísel se ale ukázalo, že do nich započítává i opravované kilometry D1.

Na otázku, proč se za současné vlády stavělo nejméně, odpovídá analýza stavební inženýrky Miloslavy Pošvářové, kterou sepsala pro časopis Neovlivní.cz

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Štítky: , , , ,