© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Hned tři české a německé instituce se nezávisle na sobě v průběhu posledních čtyř let pozastavily nad rozsahem reklamy, kterou na farmě Čapí hnízdo měly podle jejího účetnictví před lety proinzerovat firmy z premiérova holdingu Agrofert. Teprve nyní ale případ řeší česká policie. A to kvůli podezření, že reklama byla fiktivní a vedla k daňovým únikům. V podezření jsou manažeři Agrofertu, policie ale bude podle zjištění Neovlivní.cz posuzovat i roli samotného premiéra Andreje Babiše.
Nebýt příjmů z inzerce, farma Čapí hnízdo by prvních pět let své existence, kdy formálně stála mimo holding Agrofert, nepřežila. A ani by nedokázala splácet stamilionový úvěr, který ji na výstavbu poskytla banka HSBC. Upozorňuje na to nejen zpráva evropského úřadu pro boj s podvody OLAF, ale také znalecký posudek společnosti Česká znalecká, který si nechala vypracovat policie v dotační kauze Čapí hnízdo.
Jenže jak se ukázalo, prakticky všechnu reklamu si na nově vybudované farmě v Olbramovicích podle OLAF i České znalecké zadávaly firmy z holdingu Agrofert. V roce 2010 tvořil příjem z reklam 91% všech výnosů farmy, o rok později to bylo 81%, v roce 2012 pak 88,2% a v roce 2013 to bylo 71%. Celkem šlo i s rokem 2009 o téměř 300 milionů korun. Jen pro srovnání: celá volební kampaň hnutí ANO před parlamentními volbami v roce 2017 stála 84 milionů.
Policie nyní vyšetřuje podezření, že reklama na Čapím hnízdě byla fiktivní a fakticky neproběhla. Farma ale díky příjmům z inzerce mohla splácet úvěr a firmy z holdingu si naopak mohly reklamu dávat do nákladů, snižovat tak daňový základ a tím i daně, které následně odváděly státu.
“Reklamu v takovém rozsahu nemohla farma realizovat,” tvrdí nezávislý senátor a daňový poradce Tomáš Goláň, který kvůli možnému daňovému úniku v souvislosti s hospodařením Čapího hnízda podal na policii trestní oznámení.
Jak už jsme informovali, policie podezření z daňového úniku před pár dny vyhodnotila jako vážné a zahájila úkony trestního řízení. Nyní bude zjišťovat, kdo konkrétně nese za jednotlivé kroky a případné daňové úniky v souvislosti s reklamou odpovědnost.
“V podezření jsou samozřejmě v první řadě statutární zástupci farmy Čapí hnízdo na jedné straně a statutární zástupci firem holdingu, které onu reklamu měly zadávat,” uvedl Goláň.
Konkrétně jde o manažery z holdingových firem, ale také přímo o Andreje Babiše, jak vyplývá z obchodního rejstříku. Právě on byl totiž předsedou představenstva a generálním ředitelem Agrofertu až do ledna 2014. A právě Agrofert byl podle zprávy OLAF a znaleckého posudku České znalecké jedním ze zadavatelů reklamy na olbramovické farmě.
Na otázky vyšetřovatelů se ale kromě premiéra musí připravit i “statutáři” těchto firem: Olma, Mlékárna Hlinsko, Kostelecké uzeniny, Penam, Deza, Precheza, Fatra, Navos, ZZN Havlíčkův Brod, Primagra, AgroZZN, Zena – zemědělský nákup, ZZN Pelhřimov, Cerea, Oseva, Precheza, Synthesia, Afeed, Agroservis Tachov, Duslo, ZZN Polabí, Preol, ZZN Pomoraví, Hyza, Agrotec, Lovochemie, Agrona a německé chemičky SKW Piesteritz.
Všechny tyto firmy označuje zpráva evropského úřadu pro boj s podvody OLAF a Česká znalecká za společnosti, které na premiérovo víkendové sídlo posílali desítky milionů za údajnou reklamu.
Právě kvůli zapojení německé dcery Agrofertu přišlo do Prahy první avízo, že s daněmi premiérova holdingu nemusí být všechno v pořádku. Šlo o reklamu na Čapím hnízdě za necelých devět milionů. Jak vypátral web Echo24, německý finanční úřad na smlouvu s podezřením z daňového úniku upozornil českou finanční správu už v roce 2014. “Ministerstvo financí ale v té době už vedl Andrej Babiš a k žádnému doměření daně nedošlo,” dodali reportéři deníku.