Vytáhl si krátkou sirku. Podepíše smlouvu s Kapschem, přivolá na sebe policii

Jakub Kopřiva stojí před nejtěžším krokem své profesní kariéry. Je to právě on, kdo má z pozice náměstka ministra dopravy podle zjištění Neovlivní.cz podepsat kontroverzní smlouvu s firmou Kapsch, provozovatelem mýta. Svým podpisem na sebe obratem přivolá vyšetřování policie, které avizují podat političtí odpůrci kontraktu.

Do podpisu smlouvy, která bez výběrového řízení zaručí firmě Kapsch provozování mýta a miliardy na další dva roky, zbývají už jen dny. Nejpozději na začátku září by měl být dokument podepsaný. Stará smlouva k poslednímu prosinci vyprší a současný ministr dopravy Dan Ťok, ani jeho předchůdci nedokázali vypsat výběrové řízení na nového provozovatele mýta. Hrozilo tak, že od ledna 2017 systém zkolabuje.

Tím, kdo kontroverzní kontrakt má podepsat, ovšem nebude ministr. Podle informací Neovlivní.cz má nést jméno jeho náměstka a dlouholetého legislativce resortu Jakuba Kopřivy.

Sám Kopřiva v telefonickém rozhovoru informaci, že to bude on, kdo smlouvu podepíše, nezpochybnil. “Zavolejte jen na tiskové, potřebuji oficiální souhlas, abych se o tom s vámi mohl bavit,” řekl nejprve.

Záhy si však obsáhlejší rozhovor rozmyslel. “Nezlobte se, ale v tuto chvíli pan náměstek nebude rozhovor poskytovat. Není to správné načasování,” uvedl za něj mluvčí resortu Tomáš Neřold. Ten nechtěl oficiálně potvrdit, že smlovu bude za stát podepisovat právě Kopřiva: “Pan ministr je nyní na dovolené, ta věc je ještě otevřená.”

Jakub Kopřiva přitom už téměř s jistotou může počítat s tím, že za případný podpis jej čeká vyšetřování ze strany policie a také Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Na Rafajův úřad se už obrátilo opoziční hnutí STAN. Trestní oznámení by vstoupilo do hry až po podpisu kontraktu.

“Je to v příkrém rozporu s tím, jak jsou leckdy účelově kriminalizováni komunální politici – starostové, radní, zastupitelé -, a to často jen pro formální chyby. A tady ministerstvo dopravy zadá veřejnou zakázku za 7,5 miliardy bez transparentní soutěže,” zdůvodnil krok STAN jejich předseda Petr Gazdík.

Kdo je Jakub Kopřiva

• Právník, v resortu působí od roku 2006, tehdy byl ministrem dopravy Milan Šimonovský;
• právě za Šimonovského éry byl problematický kontrakt s firmou Kapsch dojednán. Kopřiva ovšem přišel na úřad tři měsíce po podpisu smlouvy;
• v resortu pak “přežil” deset dalších ministrů, specializoval se vždy na legislativu;
• řídil legislativně právní odbor ministerstva, za ministra Ťoka se stal náměstkem;
• je klíčovou postavou ve finále příběhu s mýtem, řešil jej vždy sám. Kritici mu vyčítají, že se neobklopil experty, kteří by problematice detailně rozuměli.

Kopřivovu pozici z hlediska případného vyšetřování nevylepšuje fakt, že není jen řadovým úředníkem, na kterého “padl los”, a proto smlouvu podepisuje.

Náměstek je totiž tím, kdo měl problém mýta v resortu poslední měsíce na starost. A na jeho hlavu padá třeba kritika, že stát ukončení smlouvy s Kapschem podcenil a nenabral na pomoc specialisty na mýto.

Kopřivův postup má i další vážnou slabinu.

Resort se ani nepokusil vyhlásit výběrové řízení na dočasného provozovatele, s nímž se překlene období do řádného tendru na mýto. Náměstek a jeho tým se od počátku hájí logickým argumentem, že by se takový tendr nedal prakticky stihnout a od ledna by se tedy mýto přestalo vybírat.

Zastánci čistě právního pohledu však trvají na tom, že se Kopřiva měl o výběr dočasného provozovatele alespoň pokusit. Obhajoba, proč se nakonec špatně nastavený obří kontrakt s Kapschem podepisuje bez výběrového řízení, by byla snazší.

Právě strach z trestněprávního postihu stála podle informací Neovlivní.cz za nedávným konfliktem, kdy na úřad Dana Ťoka (ANO) opět veřejně zaútočili politici ČSSD. Ti začali v zákulisí prohlašovat, že se kvůli chybnému postupu hnutí ANO “nenechají zavřít”.

“Reálně se bojí, aby se jim Kapsch nevymstil. Jako členové kabinetu měli možnost celý postup ovlivnit,” uvedl zdroj blízký vedení ČSSD.