Zakážu předjíždění kamionů, hřímal Babiš. Dodnes to neudělal

Já na to tlačím, tvrdil premiér. Ve skutečnosti to byl jen další nesplněný slib lídra hnutí ANO.

“Čau lidi, fakt nesnáším předjíždění kamionů. Borec chce jet o 100 metrů za hodinu rychleji než kamioňák před ním, a tak se tam prostě nacpe. Posouvá se centimetr po centimetru a kilometrová kolona aut za ním to sleduje a skřípe zuby. Případně nadává. Případně otevírá okénko a… víme co. Není to jen šíleně otravné, ale i nebezpečné.”


Dopravní zácpa v Praze, květen 2019. Foto: Shutterstock

Tak pravil Andrej Babiš v listopadu 2019, kdy už byl dva roky premiérem. Současně slíbil, že se zasadí o zákaz předjíždění kamionů na dálnicích.

Dopadlo to ovšem tak, jako u většiny slibů předsedy české vlády. Nestalo se vůbec nic, jak popisujeme v Letním speciálu Neovlivní.cz.

Tiráci mají ve zkušebním provozu zakázáno předjíždět celkem na 145 kilometrech českých dálnic. A to na nejvíce zatížených úsecích dálniční sítě, především v okolí Prahy a Brna. Na jiných místech se zase využívá takzvané proměnné dopravní značení, tedy dopravní značka, která se zapne, když je potřeba.

Na přímý dotaz, jestli se chystá rozšíření dálničních úseků se zákazem předjíždění kamionů, ale ministerstvo dopravy odpovědělo stručně: „Zatím ne.“


Unikátní rozhovor: Prostě to rozkopeme a je nám jedno, jaké peklo způsobíme


Z oficiálních údajů přitom vyplývá, že v roce 2020 i kvůli pandemii vzrostla nákladní silniční doprava o 45 procent. A podle loňské zprávy Centra dopravního výzkumu jsou nákladní auta při vzniku nehod nebezpečnější právě na dálnicích než na jiných silnicích. Zapříčiní 39 procent havárií se smrtelnými následky a 27 procent nehod s těžkým zraněním. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 v okolí Brna, kde kamiony bourají nejčastěji.

Pro porovnání: na silnicích prvních tříd se kamioňáci jako viníci podílejí na nehodách s úmrtím v deseti procentech, na silnicích druhých tříd v osmi a na silnicích třetích tříd v šesti procentech případů.

Za situaci na silnicích je přitom hnutí ANO odpovědné od chvíle, co se dostalo do vlády, tedy celá dvě volební období, což je osm let. A ústřední předvolební slib, s nímž se Babišova partaj dostala do Strakovy akademie, znělo: “Dálnicedálnicedálnice.” 

Od té doby ale například i tempo výstavby nových kilometrů dálnic ale setrvale zpomalovalo. Teprve za uplynulé dva roky se s blížícími parlamentními volbami výstavba zrychlila a v letošním – volebním – roce má nabrat skoro nadzvukovou rychlost. Alespoň podle politických slibů.

Nejvyšší kontrolní úřad navíc současnou vládu opakovaně kritizoval ještě za jednu věc: kabinet se podle NKÚ chová k silnicím tak, jako by jí bylo úplně jedno, jestli budou zničené. V roce 2018 Ředitelství silnic a dálnic podle NKÚ například nezprovoznilo jediné zařízení, které by kontrolovalo přetíženost kamionů.

“Ministerstvo dopravy neřídilo implementaci vah pro vysokorychlostní kontrolní vážení na strategické úrovni, ačkoliv se jedná o nástroj bezpečnosti silničního provozu a proti poškozování vozovek přetíženými vozidly. Do konce roku 2018 Ředitelství silnic a dálnic nezprovoznilo na dálniční síti ČR ani jedno takové zařízení,” upozorňuje NKÚ.

Andrej Babiš i resort dopravy opakovaně kritiku odmítali. Premiér se zlobil především kvůli podezření, že jeho vláda zkrátka neumí dálnice stavět. Tvrdil, že čísla NKÚ ohledně nové výstavby nesedí a jeho ministři dopravy prý otevřeli víc nových kilometrů. Při detailnějším rozboru jeho čísel se ale ukázalo, že do nich započítává i opravované kilometry D1.

Na otázku, proč se za současné vlády stavělo nejméně, odpovídá analýza stavební inženýrky Miloslavy Pošvářové pro Neovlivní.cz.

Proč Babišovo hnutí neudělalo skoro nic, aby lidé mohli jezdit po dálnicích bezpečněji? Čtěte v Letním speciálu Neovlivní.cz. Cesta k předplatnému ZDE.

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email