Žebříček vlivu v showbyznysu 2017: Číslo 2

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je showbyznys. Kdo ovšem tu továrnu aktuálně řídí? Tváře, které diváci estrád, návštěvníci divadel či muzikálů a hltači bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Kdo patří mezi deset klíčových hráčů? Deník Neovlivní.cz aktualizoval žebříček nejvlivnějších lidí v českém showbyznysu.

Číslo 2: Martin Švehlák – Muž, který stvořil (nejen) Hrušku

Narozen 8. prosince 1973, ředitel zpravodajství a sportu TV Nova.

Na druhou příčku v indexu Neovlivní.cz vyskákal už loni v létě, od té doby své pozice opevnil a na vlivu, který Martin Švehlák má, se příliš mnoho nezměnilo.

Podařilo se mu do svých rukou soustředit rozhodující kompetence v nejsledovanější české televizi. A to především díky tomu, že současný generál Novy Christoph Mainusch nefunguje, narozdíl od svých předchůdců, jako samovládce. Vše zásadní rozhoduje kolektivně, ať už jde o programové schéma nebo nové formáty. To ostatně omezuje i vliv programové ředitelky Alex Ruzek, která bez jednání v „boardu“ nemůže prosadit, cokoliv si zamane. Mainusche pak insideři popisují jako klasického manažera, kterému jde o to pohlídat si čísla.

Vytěžit pro sebe „showbyznysovou“ moc tak dokázal právě Švehlák v roli šéfa zpravodajství. A to ve dvou směrech. Celá skupina si udržuje asi 30procentní podíl sledovanosti. Hlavní stanice Nova stále v průměru denně natáhne pětinu televizního národa. A její Televizní noviny sleduje až 1,5 milionu diváků. Díky tomu, že denně navštěvují české domácnosti, jsou moderátoři zpráv Novy celebritami sami o sobě.

Aktuální pořadí

1. Ivan Zach, spolumajitel televize Prima a realitní magnát »
2. Martin Švehlák, ředitel zpravodajství a sportu TV Nova »
3. Radek Lain, šéfredaktor deníku Blesk »
4. Jaromír Soukup, majoritní akcionář Empresa Média a Médea Group »
5. Oldřich Lichtenberg, muzikálový producent, spolumajitel Divadla Broadway »
6. Milan Fridrich, programový ředitel České televize »
7. František Janeček, hudební producent »
8. František Nachtigall, ředitel strategického rozvoje MAFRA, a.s. »
9. Michel Fleischmann, prezident mediální skupiny Lagardére »
10. Lucie Bílá, zpěvačka, producentka, spolumajitelka Divadla Ta Fantastika »
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu

Tím, kdo rozhoduje, kdo kdy bude vysílat a jestli bude v hlavních nebo odpoledních zprávách, je právě Švehlák. A jak loni v rozhovoru pro magazín Mf Dnes popsala exmoderátorka Emma Smetana, která z Novy byla odejita, je rozhodování vedení (tedy Martina Švehláka) založeno na loajalitě a nevzdorování.

Popisovala, jak ji vedení zpravodajství nutilo natáčet v Bruselu o tom, jak čeští europoslanci pracují v červenci jediný den v měsíci, ale dostanou celý plat, což odmítla. Krátce na to pak byla přesunuta z hlavních zpráv do méně prestižního odpoledního vysílání. „Vysvětlení jsem nedostala. Jen mě kolegové informovali, že mě v redakci propírají za to, že mám odlišný názor. Za možnost být viděn na obrazovce jsou někteří lidé ochotni obětovat důstojnost,“ uvedla s tím, že například o přidělování exkluzivnějších témat rozhoduje míra toho, jak daný člověk „neodporuje“ vedení.

Přesouváním na horší vysílací časy se tedy na Nově hvězda ničí. Naopak vyhrazením luxusního prostoru, což má v režii opět Švehlák, se tvoří. Mezi jeho majstrštyky patří zrození fenoménu Ládi Hrušky. Server Borovan.cz, který sleduje zákulisí českého zábavního průmyslu, dokonce projekt „prvního českého šmakulátora“ a následně amatérského kuchtíka z podivných potravin označil za showbyznysový počin roku 2014.

Případ Hruška je ale i ukázkou toho, že rozkmotřit se se Švehlákem, který má díky své předchozí kariéře jako šéf zpravodajské agentury Mediafax či zástupce šéfredaktora Blesku velkou sílu v kontaktech, se nevyplácí. Hvězda reportéra, který se po odchodu z Novy spojil s „prominentním frackem“ Pavlem Novotným, pomalu slábne. A není to jen tím, že přešel na o něco méně sledovanou Primu.

Přišel o část publika, protože se rozhádal s „jejich televizí“. Ať to bylo jakkoliv, Švehlákovi se podařilo, byť možná mimoděk, vytvořit obraz toho, že odešel namyšlenec, který chtěl víc peněz. A to mu věrní diváci Novy prostě neodpustí.

Druhý pilíř Švehlákova vlivu tvoří celebritózní formáty, které Nova vysílá. Spadají pod něj pořady jako Prásk s bezmála milionovou sledovaností a také Snídaně s Novou. Za něj se na stanici vrátila Gábina Partyšová, která se sice do žebříčku Neovlivní.cz neprobojovala, ale znalci zákulisí ji považují rovněž za vlivnou osobu zejména pokud jde o promotérství – aneb ví ke komu se kdy přitočit, aby se na ni (případně toho, komu radí) nezapomnělo. Nejdřív ji Švehlák nechal moderovat jen Snídani s Novou, a pak ji nechal nahradit i již zmíněného Novotného v Prásku. Společně (a v součtu bodů především Švehlák) tak mají vliv na to, kdo a v jakém světle s v nejsledovanějším televizním bulváru objeví.