Zima… vlastně změna se blíží

Válka o Železný trůn Sedmi království uhasla. Mnozí hrdinové – ať už lidé, draci, nebo zlovlci – se obrátili v prach, čekání na krále, které na kabelové televizi HBO započalo v dubnu 2011, skončilo. Po seriálu Hra o trůny však zbylo mnohem víc než pár zlidovělých hlášek typu „zima se blíží“ nebo „drakarys!“ Naplno ukázal, kam se ve světě pohyblivých obrázků přelila moc. Přestalo platit, že se o diváky přetahuje v první řadě silná pětka filmových studií. Nastal čas fenoménu Quality TV. O diváky teď v první řadě hrají technologičtí giganti.

Přes 1,6 milionu lidí podepsalo na serveru Change.org petici, ve které nepožadují odstoupení žádného politika, ani změnu zákona, ani třeba větší důraz na ochranu životního prostředí. Petice s rekordním počtem podpisů požaduje po televizní stanici HBO, aby přetočila závěrečnou řadu seriálu Hra o trůny (Game of Thrones).

To svědčí o dvou věcech: mnoho lidí je nespokojeno s tím, jak seriál po osmi sezonách skončil. Ale především: Televizní adaptace na motivy románů G. R. R. Martina se stala fenoménem s obrovským rozsahem a milionům diváků prostoupila život takovým způsobem, jaký nemá v televizní tvorbě obdoby.

Ilustrace: Shutterstock

I přesto, že velká část fanoušků finální sérii už téměř od počátku kritizovala, sledovalo seriál nesmírné množství lidí. Jen samotné finále vysílané 20. května vidělo živě v televizi 19,3 milionu lidí, což je rekord HBO. Celkem i se zhlédnutími na streamovacích službách zaznamenala šestice posledních epizod průměrně 44,2 milionu diváků.

Tady je nutné připomenout, že HBO je placený kanál a zmíněné desítky milionů lidí za zhlédnutí zaplatily. Ať už v rámci poplatků za kabelovou televizi, nebo předplatného za streamovací službu HBO Now či HBO Go. Navíc je Game of Thrones tradičně nejstahovanějším seriálem světa, takže další desítky milionů diváků ho sledovaly nelegálně zadarmo.

Rekordní ve všech ohledech

Finálová sezona Hry o trůny byla ale rekordní ještě předtím, než stihli první diváci zhlédnout znělku prvního dílu. Tím, že se zkrátil počet epizod na šest a udržel rozpočet z předchozí sedmé série, se fantasy zasazená na fiktivní kontinent Westeros stala nejdražším seriálem všech dob.

Jedna epizoda totiž podle serveru Digital Spy v průměru vyšla na 15 milionů dolarů (340 milionů korun), což na druhé místo historických tabulek odsunulo ságu The Crown a seriál Pohotovost, které se natáčely za 13 milionů dolarů na epizodu.

Vzhledem k tomu, jak náročnou výpravu a jak moc trikových efektů natáčení obnáší, možná překvapí, že více než třetinu nákladů na epizodu spolkne jen mzda pětice hlavních postav.

Podle The Hollywood Reporter si herci představující trojici sourozenců z rodu Lannisterů (Cersei, Jamie a Tyrion), stejně jako Jon Snow a Daenerys Targaryen vyjednali zvýšení výplat. Za každou epizodu osmé série inkasoval každý z nich 1,2 milionu dolarů (tedy 27 milionů korun).

Skvěle vydělané peníze to musely být především pro představitele dvojčat Lannisterových (Lena Headey a Nikolaj Coster-Waldau), kteří se v některých epizodách nakonec objevili jen na pár okamžiků a celkově na obrazovce moc času nestrávili.

S tím poměrně ostře kontrastuje, že herci a herečky ztvárňující (ke konci už dospělé) děti Neda Starka, popraveného pána Zimohradu a ochránce Severu, dostávali „jen“ 175 tisíc dolarů za díl.

Velmi výjimečné bylo i mediální pokrytí, jakého se závěrečné řadě seriálu dostávalo i od seriózního světového tisku.

Respektovaný The New York Times kromě okamžitě psané rekapitulace každého dílu přinášel následně k jednotlivým epizodám zpravidla několik dalších článků. Po dva měsíce před prvním dílem navíc věhlasné noviny zveřejňovaly podrobného průvodce „přípravy na poslední sezonu“. Šlo v podstatě o návod na „znovuzhlédnutí“ předchozích sedmi sérií. Průvodce danou sérií vyšel vždy začátkem týdne a vytipoval zlomové díly včetně sekvencí, kdy je radno zakrýt dětem oči. Na konci týdne potom následovala analýza důležitých okamžiků a posunů v ději doplněná o rozhovory s tvůrci.

Velmi zajímavý text publikoval The Washington Post. Autoři si dali práci sečíst a zaznamenat úmrtí všech tvorů, kteří na obrazovce během seriálu zemřeli. Napočítali jich 6 887. V určitých momentech postupovali vysloveně záběr po záběru a zahrnuli všechny – od králů přes bezejmenné vojáky, 755 koní a jednu škebli, kterou v deváté epizodě páté série snědla Starkova dcera Arya v pobřežním městě Braavosu.

Samotná HBO ke každé epizodě přinášela několikaminutové komentáře tvůrců a po skončení celého seriálu odvysílalo dvouhodinový dokument The Last Watch ze zákulisí natáčení poslední série.

Nová mocenská centra

Obří sledovanost, vysoké náklady na výrobu a neuvěřitelný ohlas seriálu představují asi dosavadní vrchol fenoménu označovaného jako Quality TV. Tedy zjednodušeně řečeno seriálů vysílaných v (zpravidla placených) televizích, jejichž jednotlivé díly zpracováním připomínají spíše celovečerní filmy.

Ilustrace: Shutterstock

Právě Quality TV momentálně stojí za transformací celého byznysu světa pohyblivých obrázků.

Po celé dvacáté století probíhal hlavní souboj mezi pěticí hollywoodských filmových studií – Universal, Paramount, Warner Bros., Walt Disney a Columbia – na kasách kin. A posléze v prodeji televizních práv.

To se nyní postupně mění. Řetězec vyvolaný posledním technologickým rozvojem v čele s možností streamování HD videa zapříčinil změny ve způsobu, jakým lidé konzumují obsah, a následně i sérii fúzí a akvizic mediálních společností. Ta se nevyhnula ani mateřské společnosti HBO TimeWarner, kterou koupil telekomunikační gigant AT&T za 85 miliard dolarů.

Nyní to tak vypadá, že souboj filmových studií nahradilo zápolení technologických gigantů. V něm o diváky (předplatitele) zápolí hlavně HBO (AT&T), průkopník streamování Netflix a služba Amazon Prime patřící nejbohatšímu muži světa Jeffu Bezosovi. Do hry se navíc hlásí nový vyzyvatel, a to rovnou největší firma světa Apple se svou službou Apple TV+.

Souboj to bude podle všeho čím dál ostřejší. Těsně po dokončení převzetí HBO ze strany AT&T přinesly New York Times přepis nahrávky ze setkání nového šéfa Johna Stankeyho se zaměstnanci. Stankey v proslovu uvedl, že je potřeba tlačit na ziskovost tím, že HBO zvětší předplatitelský kmen a přiměje diváky trávit u svých pořadů víc času. Postarat se o to má výroba většího množství vlastních pořadů.

Nejstarší americká kabelovka si přitom zdaleka nevede špatně. Podle výsledků za poslední loňské čtvrtletí HBO utržila 1,6 miliardy dolarů a vykázala provozní zisk 622 milionů dolarů (14,4 miliardy korun). Soustavně navíc roste i počet předplatitelů, na digitální platformě HBO Now jich za rok přibylo 37 procent.

Konkurence? Jen domácí aktivity

Z ostré konkurence by mohl těžit divák. HBO ani neměla čas se nějak zvlášť pozastavit nad rekordy Game of Thrones či bilancovat konec éry nejsledovanějšího seriálu současnosti. Naopak, dělá vše pro to, aby avizovaný velký přírůstek předplatitelů neodešel s koncem Hry o trůny.

Přibližně v polovině finálové série začala vysílat pětidílnou minisérii Černobyl, která má zatím na databázi IMDb dechberoucí hodnocení 9,7/10. Po závěrečné epizodě GoT přišel hned divákům e-mail, který promoval další výpravný seriál Hlava 22 natočený podle románu Josepha Hellera.

Netflix proti tomu momentálně rozjel velkou kampaň před třetí sérií populárních Stranger Things a Amazon připravuje čtvrtou řadu Grand Tour. Na pódiu představujícím novou službu Apple TV+ se se svými projekty střídali Steven Spielberg, Oprah Winfrey nebo Jennifer Aniston.

A na podzim má svou streamovací službu spustit i Disney, čímž se divákům na pár kliků zpřístupní všechny filmy Star Wars nebo příběhy superhrdinů podle komiksů Marvel.

Že tím to nekončí a celý trh je potřeba brát šířeji, naznačil Netflix při prezentaci výsledků za loňský rok, když uvedl, že jako konkurenci bere v podstatě jakoukoli zábavu, kterou mohou lidé trávit svůj volný čas doma: „Soupeříme (a prohráváme) spíš s videohrou Fortnite než s HBO.“

 

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít