Zprávy týdne na Neovlivní.cz

To nejdůležitější, co se odehrálo v 41. týdnu roku 2015.

Rusko válčí po Asadově boku v Sýrii, Berlín a Brusel kvůli uprchlické krizi zvažují solidární daň, teroristický útok před mírovým pochodem v Ankaře v sobotu zabil na sto lidí, rozdělovaly se Nobelovy ceny vědcům i literátům, laureátem Nobelovy ceny míru se stal tuniský Kvartet pro národní dialog.

Tweet týdne

Tweet týdne

V Česku jsme opět řešili neexistující článek Ferdinanda Peroutky. Neprověreného kancléře Hradu Mynáře a to, zda kdy v minulosti boural opilý. Prezident zrušil kvůli případu Michaláková norské velvyslankyni pozvání na slavnostní udílení státních vyznamenání 28. října. Dále se počítalo, zda v televizním vystoupení vícekrát lhal exministr financí Kalousek nebo současný ministr Babiš. Lhali oba, Babiš víc.

Státem placený senátor Valenta bude stát žalovat o miliardu korun kvůli rušení hazardu. Syn šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka získal dvě funkce placené z veřejných peněz.

Mf Dnes zrekonstruovala skutečný příběh, ve kterém chtěl balkánský gang přepadnout dům někdejšího pražského politika Rudolfa Blažka. Podle policie si byli gangsteři jistí, že má Blažek doma v trezoru 220 milionů korun (dílem v eurech, dílem v drahých kamenech). Blažek o případu mluvit nechtěl, ale tolik peněz prý doma nemá.

A z Lidových novin jsme se dozvěděli, co si Václav Klaus zpětně myslí o své amnestii. “Doufám, že už hlavy vychladly a vědí dnes, že to byl racionální krok a všechna ta ataka, která na mne byla provedena, byla hloupý politický boj. (…) Pravdoláskovci to zneužili k neuvěřitelnému souboji se mnou, to je evidentní.”

A teď k tomu, co jste si mohli přečíst na Neovlivní.cz.

Soud kvůli OKD

Data: Neo Grafika: Newslab

Data: Neo
Grafika: Newslab

U Obvodního soudu pro Prahu 2 se začal rozplétat příběh privatizace severomoravské černouhelné společnosti, která se odehrála v roce 2004. V procesu čelí obžalobě dva bývalí úředníci Fondu národního majetku Pavel Kuta a Jan Škurek a odborný znalec Rudolf Doucha, kteří podle státního zástupce způsobili státu škodu 5,7 miliard korun.

Všichni tři obžalovaní odmítli vinu s tím, že se jen drželi zadání, které dostali. A tvrdí, že mají důkazy, že o všem museli vědět tehdejší ministři Špidlova a posléze Grossova kabinetu Urban a Sobotka.

Kuta dokonce řekl, že bude soudu navrhovat předvolání celé vlády, která o tom rozhodovala. Premiéra čekají těžké dny. Více si o prvním dni soudu můžete přečíst ve zprávě zde ».

Redakce Neovlivní.cz pro lepší orientaci připravila infografiku s klíčovými hráči této kauzy (naleznete ji zde »). A také sérii otázek a odpovědí, které postihují hlavní otazníky nad privatizací OKD (zde »).

Když se mluví o OKD, nelze pominout jméno byznysmena a kdysi druhého nejbohatšího muže republiky Zdeňka Bakaly. Podle informací Neovlivní.cz zvažuje Bakala zbavit se i toho posledního, co v Česku vlastní. Na trh už nechal vypustit “pokusné balónky”, na prodej má být jeho vydavatelský dům Economia i Forum Karlín (detailně zde »).

Chovancova nahotinka

Milan Chovanec - kompro

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) v pondělí oznámil, že se jej nejmenované tuzemské vydavatelství pokusilo zkompromitovat. Zveřejnil i fotografii, kterou označil za fotomontáž vytvořenou na zakázku vydavatelského domu. Ministrovy náznaky ukazují na vydavatelství Andreje Babiše Mafra; ta potvrdila, že fotografie má (více zde »).

Redakce Neovlivní.cz zjistila, že Chovanec předal celou věc už před měsícem civilní kontrarozvědce. V písemném podání pro BIS ministr výslovně zmiňuje Babišův vydavatelský dům a konkrétně manažera vydavatelství Františka Nachtigalla. Ten odmítá, že by si výrobu fotomontáže objednal (další podrobnosti zde »).

Podobně věc komentoval i Andrej Babiš, který případ spojuje s mediální agenturou Chovancova vlivného poradce Miloše Růžičky.  “Je to nesmysl, je to nějaká provokace z dílny Bison & Rose. Já si myslím, že pan Chovanec má stále nějaký problém a měl by si raději hledět toho, kdo vede Českou poštu a proč hospodaří netransparentně,” citovala jej Česká televize.

Babišův audit u ledu

Andrej Babiš. Foto: yakub88 / Shutterstock.com

Už přes půl roku ministerstvo financí přemýšlí, jak naloží s třaskavým interním auditem, který zkoumal, jak stát v posledních deseti letech spravoval státní dluh.

Škody přesahují podle dokumentu 10 miliard korun, Babišův úřad ale oddaluje rozhodnutí, zda půjde cestou trestních oznámení.

Zvážit právní kroky doporučili ministrovi přímo auditoři. Pokud to ale Andrej Babiš udělá, bude to ve svém důsledku znamenat vyhlášení války několika velkým bankám, které ze špatné správy státního dluhu těžily. A mezi finančními domy uvedenými v auditu je podle zjištění minimálně jeden, který se podílí na financování Babišova holdingu Agrofert (více si můžete přečíst zde »).

A zase ta Opencard…

S-F / Shutterstock.com

Pokaždé, když Pražanům nastanou potíže při vydávání Opencard, komunální politici v tichosti řeší zásadní dilema: pustíme vlastníka karty firmu EMS do systému, aby opravil možné chyby? A když to uděláme, nedáme mu tím munici pro stamilionový soudní spor?

Deník Neovlivní.cz zjistil, že současné vedení města a zástupci v jeho společnosti Operátor Opencard, která systém karty spravuje, si nejsou zcela jistí, že v systému někdo neprováděl neoprávněné úpravy. Jinak řečeno: že do něj nebyla vpuštěna jiná firma, třeba proto, aby se odřízl vlastník karty, společnost EMS, s níž se město soudí o více než půl miliardy korun. (více zde »).

Proto pokaždé, když nastanou nějaké potíže s Opencard, město raději volí cestu, kdy Pražanům doporučí – byť jen dočasný – přechod na papírové kupóny.

Rezignace šéfa rozhlasu

Foto: Shutterstock

Ředitel veřejnoprávního rozhlasu Peter Duhan oznámil svou rezignaci. Podle zjištění Neovlivní.cz čelil politickým tlakům kvůli příspěvkům v rádiu. Sám Duhan tlaky potvrdil ve veřejném prohlášení.

Duhanova rezignace vyšla najevo v den, kdy měla Rada Českého rozhlasu řešit, zda ředitel porušil zákon, když v rádiu zaměstnal svého syna Andreje. Postup radních provázely pochyby: syn pracoval jako externista pro zahraniční redakci, připravoval rešerše, a o jeho angažmá se vědělo několik let. Podle neoficiálních informací z Rady však tento příběh mohl stát Duhana funkci. Svým odchodem tedy zřejmě předešel chystanému odvolání.

Deník Neovlivní.cz nicméně získal informace z vysoce důvěryhodného zdroje, podle nichž Peter Duhan čelil zejména v posledním roce politickému tlaku kvůli obsahu reportáží v rádiu. A to jak ze strany některých radních, tak přímo i od politiků.  Do konfliktu se dostal mimo jiné i s vicepremiérem a lídrem hnutí ANO Babišem (podrobnosti zde »).

Mediální obraz prezidenta Zemana

Miloš Zeman, propaganda

Publikovali jsme externí analýzu, kterou sepsal absolvent mezinárodních rozvojových studií na Univerzitě Palackého v Olomouci Roman Máca. Svůj článek zaměřil na popsání Zemanovo mediálního obrazu v ruských médiích, resp. jak je v nich prezentován a jaké ohlasy získává.

Malý úryvek z analýzy: “… Pokud se podíváme na jednotlivé články, nalezneme zde např. článek Putin a Zeman se bavili bez tlumočníka. Právě za tuto skutečnost, že Zeman jedná a dává rozhovory v ruštině je v Rusku glorifikován a jeho čínské setkání s Putinem vzbudilo napříč Ruskem velký ohlas díky jeho znalosti jazyka. Jen na vesti.ru tomuto tématu byly věnovány 3 články. Zemanova znalost ruštiny tak zastínila projednávané body…” Text naleznete zde »

Páteční rozhovor

Pavel Závitkovský. Foto: Archiv KPMG

V KPMG se odehrálo střídání stráží. Pavlu Závitkovskému, který stál u toho, když v Česku firma vznikala, bylo šedesát let a podle regulí poradenské firmy musel jako partner svůj post opustit.

V rozhovoru na rozloučenou vzpomíná nejen na začátky bez počítačů, ale popisuje i svůj postoj k charitě a společenské odpovědnosti, kterou měl na starosti.

“Byli jsme nadšení, byla nová doba, znali jsme naši odbornost z hlediska účetnictví a jediným strašákem byla angličtina – uměli jsme pár slovíček. A najednou se ve firmě pohybovalo na čtyřicet cizinců a museli jsme se domluvit. Šprtali jsme po nocích, byli jsme na intenzivních kurzech. Já ve Stratfordu nad Avonou. To hodně pomohlo. První tři roky byly hodně krušné, ale nás to bavilo. Kromě angličtiny jsme dělali auditorské zkoušky, zakládali auditorskou unii, komoru. Konečně, z toho vyplývá i moje velmi nízké auditorské číslo 0069. Bylo mi tehdy pětatřicet a za čtrnáct dní jsem dělal zkoušky. A navíc jsme všechno dělali na koleně, nebyly počítače, měli jsme jeden fax,” vzpomíná Závitkovský. Celý rozhovor si můžete přečíst zde »

Děkujeme vám za přízeň a pozornost a těšíme se na další týden!

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít