Záchranný plán pro média: Už na něm nepracuje ani Zaorálek

Oba dva pokusy napumpovat do vybraných médií v souvislosti s covid-19 dvě miliardy korun z veřejných peněz zkrachovaly. Poté, co svůj letní plán miliardové propagace turismu v médiích stáhla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, deník Neovlivní.cz zjistil, že na plánu už nepracuje ani ministr kultury Lubomír Zaorálek.


Zaorálek byl přitom první, na koho se zákulisní hráči a zástupci mediálních domů, které po vládních proticovidových restrikcích čelily propadům inzerce a prodejů, obrátili. V červnu jsme popsali, že ministr s nimi jednal prostřednictvím videokonference. Zaorálek následně potvrdil, že na pomoci médiím pracuje. Oproti původním záměrům ale trval na tom, že se pomoc má týkat i malých médií a nikoli jen těch vybraných, vesměs vlastněných miliardáři.

Kdo lobboval za média? A jak mohou miliardovou pomoc využít politici? Čtěte v zářijovém časopise Neovlivní.cz. Předplatné ZDE

“Spolu s ministerstvem financí jsme začali připravovat dotační program pro podporu zpravodajských médií, jak velkých, tak i malých. Konkrétní kriteria teprve formulujeme. Jednání o tomto programu ale budou pokračovat až poté, co bude schválena novela státního rozpočtu na rok 2020,” uvedl tehdy v červnu ministr.

Uplynuly dva měsíce, novela byla schválená, ale všechno je jinak. Ministerstvo kultury podle zjištění Neovlivní.cz práce na dotačním programu zastavilo.

“Neděje se kolem toho nic, je to mrtvé,” uvedl zdroj obeznámený s případem.

Na přímý dotaz to pak připustil i ministr Zaorálek. “Chtěli jsme prosadit nulovou sazbu DPH pro vydavatele i nakladatele na přechodnou dobu třeba jednoho roku, jako to mají v Německu. Bohužel jsme tento nápad neprosadili na ministerstvu financí,” uvedl ministr.

Z jeho dalších slov vyplynulo, že média nyní nejsou prioritou:  “Vývoj je takový, že nyní potřebujeme směřovat pomoc na oblasti kultury, které jsou koronavirem zasaženy nejvíce, tedy segment živého umění. Divadla, hudba, film a podobně.”

Plán na podporu médií není v Evropě ničím zcela výjimečný. Například Dánský parlament schválil kompenzace pro média a kulturu ve výši témě 800 milionů korun. V České republice ovšem plány dostaly jiný rozměr proto, že premiér Andrej Babiš vlastní skrze svěřenský fond mediální dům Mafra a veřejná pomoc by tak směřovala do jeho kapsy.

Poté, co se dostal na veřejnost vznikající plán u Zaorálka a vláda začala čelit kritice, začali jeho aktéři hledat ještě další cestu. A našli ji skrze ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou. Ta pomoc vydavatelským domům prezentovala jako dvoumiliardovou vládní injekci na podporu turismu, která poběží formou inzerce v médiích. Po kritice svůj plán stáhla.

Zákulisní hráči, kteří projekty na podporu médií už dvakrát rozpohybovali, se ale podle zjištění Neovlivní.cz nevzdávají. Co mají v plánu teď? A kdo vlastně za média lobboval? A proč to nevyšlo u Dostálové? Čtěte v zářijovém časopise Neovlivní.cz. Předplácejte ZDE:

Zdroj náhledové foto:Shutterstock.com

Text vznikl za podpory Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky