Michopulos: Rychlé šípy, Knížepán z Rumcajse a Bayern

Strůjce úspěšných kampaní ČSSD Petros Michopulos glosuje současné předvolební klání.

Už víte, komu „to“ v říjnu hodíte? Ulehčili vám politici svými kampaněmi rozhodování? Jak si jednotlivé formace a partaje vedou před závěrečným finišem? Zvolily strany správný timing? Přišel někdo s něčím převratným? A kdo se s kampaní trápí? Nejen to rozebírá aktuálním tištěném časopise Neovlivní.cz expert na politický marketing Petros Michopulos, strůjce úspěšných kampaní ČSSD v letech 1996 a 1998:

“Tak krátce před volbami už v minulosti běžely kampaně jednotlivých partají na plné obrátky. Všude visely billboardy a politiky jste mohli potkat na každém rohu. Letos je to všechno jinak. Velmi nešťastným přesunem volebního termínu na říjen a omezením volebních nákladů na 90 milionů jsme v situaci, kdy běží kampaň–nekampaň. Většina stran a jejich štáby si nedokázaly úplně dobře poradit s naplánováním kampaně, kterou jim „naruší“ dva měsíce prázdnin. Navíc velkou část prvního pololetí ještě fungovala částečná proticovidová opatření. Pět stran se sdružilo do dvou koalic a musely se vypořádat se společnou kampaní. Oproti předchozím letům jsou dvě tradičně parlamentní strany na hraně propasti pěti procent (ČSSD, KSČM), a naopak dvě nové strany si dělají ambice tuto hranici překročit (Přísaha, Volný blok). Jak si stojí jejich propagace těsně před vrcholem?

Extremisté a policie

SPD, Volný blok, Přísaha a ti další


Úderka plukovníka Šlachty přebírá v kampani mnohé z postupů hnutí ANO. Foto: Přísaha

Jako správný soukromý podnik funguje SPD v podstatě bez velkých chyb. Majitelé Tomio Okamura a Radim Fiala vědí přesně, kdo jsou jejich voliči a co chtějí slyšet. To jim Okamura nabízí vrchovatou měrou a za to si od nich vezme volební příspěvek za hlas a koupí si za ně nové auto nebo postaví další válec ke své obskurní vile.

Strana přímé demokracie, která se za posledních několik let stala stranou venkovského proletariátu, zájmů putinovského Ruska a za svého neoficiálního čestného předsedu si zvolila Miloše Zemana, letos přišla v kampani s několika novinkami. Po své adopci Zemanem a na něj navázanými agrobaronskými kruhy, o které se dělí s Babišem, přišla s modelem putovního trhu potravin za extrémně nízké ceny. Hodlá objíždět venkov a prodávat potraviny za ceny „jinde nevídané“. Nevím, jak přesně by to mělo fungovat, ale dokážu si představit fronty majitelů malých obchodů, kteří se u „geniálního obchodníka“ Okamury rádi zazásobí. Snad to má SPD nějak zařízené, aby se na jejich voliče dostalo.

Další novinkou v kampani jsou nové tváře dosazené na kandidátky SPD z Hradu. Jedná se o bývalé sociální demokraty z levicového zemanovského křídla. Všichni se silnou vazbou na Rusko. Jaroslav Foldyna bude lídrem v Ústí, Jaroslav Bašta v Pardubicích a Ivan David už za SPD sedí v Evropském parlamentu. Není pro mě úplně jasné, jak bude Tomio Okamura přesvědčovat své voliče, že je pořád pravicovou stranou, když mu kandidátky povede silně levicově orientovaný Foldyna, revoluční maoista Bašta a na pražskou kandidátku si ještě dal krajně konzervativního katolíka z kanceláře pražského arcibiskupa, ale třeba to Tomio zvládne.

Letos se navíc SPD bude muset poprvé o své voliče porvat se dvěma podobně extrémními a programem skoro stejnými stranami: s Volným blokem bývalého poslance SPD Lubomíra Volného a s policejní úderkou plukovníka Roberta Šlachty, kteří se zjevně ucházejí o podobné voliče. Pokud nevíte, za Volným blokem stojí bývalá poslankyně ČSSD Jana Volfová a na jejich kandidátkách najdeme hvězdu neúspěšných kampaní Janu Bobošíkovou a radní ČT a chráněnkyni pražského arcibiskupa Hanu Lipovskou.

Na souboj a rozdělení voličů mezi těmito třemi stranami jsem mimořádně zvědav, protože jak Volný, tak Šlachta převzali většinu úspěšných marketingových postupů, které v minulosti ve svých kampaních používal Okamura, a ještě k tomu přidali pár triků od hnutí ANO.

Zatím se jako úspěšnější jeví Šlachta, který pravděpodobně bere hodně hlasů i Babišovi a možná i nějaké voliče Pirátům, ale do voleb je ještě daleko a je otázkou, jestli jeho Přísaze nedojde dech a bude schopna se prosazovat i v době vrcholící kampaně. Za Šlachtou evidentně stojí lidé napojení na ANO a jejich neprůhledné financování dává tušit, že peníze jim pravděpodobně nedojdou. Zatím hnutí Přísaha vypadá jako pomocný projekt Andreje Babiše, aby hlasy odpadávající od ANO skončily pod koaliční kontrolou holdingu.

Volný a spol., který vsadil na velmi divokou agresivní formu kampaně zaměřenou hlavně na popírače covidu, se na rozdíl o Šlachty zatím v průzkumech moc neukazuje a pravděpodobně zůstane u toho, že sebere nějaké hlasy SPD a možná získá státní příspěvek. Ovšem i to může být v letošních volbách důležité a nakonec je může rozhodnout.

Kampaň ostatních stran a jejich vyhlídky očima Petrose Michopulose najdete v tištěném časopise Neovlivní.cz. Získáte jej v sekci Předplatné.


Autor je podnikatel, spolutvůrce podcastu Kecy & Politika

Zdroj náhledové foto: Hnutí Přísaha

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email