Faltýnkovci ožili: Lobbují za monopol na odtahy z D1

Exmanažer Agrofertu a dnešní poslanec Feranec během nouzového stavu tlačí změnu zákona. Vydělali by na ní jen vybraní

Lidé spojení se šéfem poslanců ANO Jaroslavem Faltýnkem se po jeho loňské účasti na vyšehradské dýchánku v restauaci Rio’s na čas stáhli z mediální pozornost. Už jsou ale zase zpět.

Bývalý manažer premiérova holdingu Agrofert, dnešní poslanec ANO a Faltýnkův spojenec Milan Feranec oživil kritizovaný pozměňovací návrh k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ve Sněmovně aktuálně tlačí variantu, podle níž by při nehodách na dálnicích mohly odtahovat auta jen vybrané společnosti. Shodou okolností ty, které spolupracují s Ředitelstvím silnic a dálnic – státní firmou, kde se snaží Faltýnek a spol. dlouhodobě uplatňovat vliv.

Odtahy na dálnicích jen od spřízněných firem. Ilustrace: Shutterstock.

Návrh znevýhodňuje samotné řidiče. Nemohou si vybrat odtahovku sami, čímž hrozí, že budou platit víc než doposud. A navíc by ani nemohli ovlivnit, kde odtažené auto skončí.

S návrhem nesouhlasí policie ani ministerstvo vnitra. Ferancův plán podrobily kritice i profesní spolky jako třeba Hospodářská komora, Asociace silničních a odtahových služeb či pojišťovny. Jejich zástupci proto minulý týden poslali poslancům dopis, v němž apelují na to, aby Ferancův pozměňovací návrh nepodpořili.

“Někteří vaši kolegové se opět snaží o legislativní ukotvení monopolizace odtahů vozidel z dálniční sítě. Právě kvůli tomu byl tisk přesně před rokem vrácen zpět ze třetího čtení,” napsali, který má redakce Neovlivní.cz k dispozici.

“Návrh, zjednodušeně řečeno, omezuje pravomoci Policie ČR a ukládá jí povinnost vždy pověřit odtahem překážejícího vozidla na dálnici správce
komunikace, tedy ŘSD. Policie zároveň musí být přivolána vždy, když se jedná o překážku na dálnici. Z toho vyplývá, že jakékoliv vozidlo, které se stane překážkou na dálnici, bude odstraňovat právě a jenom odtahová služba ŘSD. Zároveň se tak bude dít na účet řidiče, který nijak nemá pod kontrolou cenu za odtah, ale ani to, kam bude jeho vozidlo odtaženo,” doplnili.

Bývalý holdingový manažer Feranec s tím ale zjevně problém nemá. S návrhem původně loni zjara přišel jeho stranický kolega z ANO Josef Kott. Pak jej oprášil právě Feranec, který jej také s drobnými úpravami naposledy ve Sněmovně obhajoval.

Oba poslanci – stejně jako Jaroslav Faltýnek – se znají z Agrofertu. I poslanec Kott je jeho dlouholetým manažerem.

A jak poslanec Feranec návrh na monopol vybraných odtahovek zdůvodňuje? “Myslím si, že každý z nás, kdo jezdí po D1 na Moravu, na Vysočinu, se setkal s případem, kdy je tam nehoda, vytvoří se překážka a dlouho se čeká na odstranění překážky. Dlouho. V extrémním případě tam přijede odtahovka, zjistí, že mají malé auto, tak se vrátí a čeká se ještě déle. Takže tento pozměňovací návrh se to snaží vyřešit tím způsobem, že v případě, že vznikne překážka a není ji schopen ten provozovatel vozidla odstranit, tak přivolaný policista informuje Ředitelství silnic a dálnic jako správce komunikace a to zajistí odstranění překážky. Pochopitelně je to v zájmu co nejrychlejšího zprůjezdnění dálnice,” tvrdí Feranec, který má k resortu dopravy historicky blízko. Za ministra Dana Ťoka zde působil jako náměstek.

Žádná data, kterými by poslanec doložil zmiňované zdržování, ale dodnes nikomu neukázal. Nepředložil je ani ve Sněmovně.

A to, že si řidič nemůže vybrat odtahovku sám, uznává. Ale zjevně v tom problém nevidí. “Uvědomuji si, že tady se potkávají dva veřejné zájmy. První zájem je zájem provozovatele vozidla vybrat si sám odtahovku. A ten druhý zájem je skutečně co nejrychleji zprůjezdnit tu dálnici. O tom je ten pozměňovací návrh,” dodal.

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email