Michopulos: Virus a Stockholmský syndrom médií

Přiznává to dnes už i šéf krizového štábu, ministr vnitra Jan Hamáček: Vláda zaspala klíčové období prvních deseti dnů nástupu koronavirové epidemie. A zaspala i mnohá média. Petros Michopulos, expert na politický marketing, detailně analyzoval pro Neovlivní.cz hlavní zpravodajské relace klíčových českých televizí. Z jeho rozboru jednoznačně vyplývá, že jejich bezzubost umožnila především Andreji Babišovi a jeho lidem z hnutí ANO hrát s veřejností oblíbenou hru „Já vám budu vyprávět pohádky a lhát, čekat, jak to dopadne, a pak se prohlásím za vítěze.“ Pojďme se na to do detailu podívat.

V době, kdy Česká republika začínala vnímat nebezpečí virové nákazy, jsme mohli už měsíce sledovat apokalyptické zpravodajství z Číny a pár týdnů podobné zprávy ze severní Itálie. Vzhledem k tomu, že Evropská komise rozesílala celý leden členským vládám poplašné informace a vyzývala je, ať se začnou intenzivně připravovat na přelití epidemie do Evropy, těžko se dnes může někdo vymlouvat, že něco nečekal. Přesto vedení státu nebylo na takový rozsah připraveno. A připravena nebyla ani klíčová média.

Ilustrace: Shutterstock

Vzhledem k důležitosti televizí v době krize jsem se v analýze věnoval pouze informacím, které se objevily v hlavních zpravodajských relacích klíčových českých televizí (ČT, NOVA a PRIMA), a jejich způsobu informování o krocích vlády. Jsem přesvědčen, že v tomto období sledovala většinová populace ve zvýšené míře právě hlavní večerní televizní zpravodajství. U výstupů z tiskových konferencí neuvádím zdroj, protože se objevily ve všech televizích. U většiny živých vstupů jsem čerpal z archivu České televize. Živé vstupy politiků ve zpravodajství se však moc nelišily a přístup redaktorů k politikům byl u TV NOVA a PRIMA většinou mnohem defenzivnější. V tom se moderátoři ČT často výrazně lišili od redaktorů komerčních televizí.

„Itálie to nezvládla, my jsme připraveni“

V druhé půlce ledna, kdy se v Itálii začala ve větší míře šířit nákaza nemoci COVID-19, omezovala většina českých politiků svá vyjádření na uklidnění veřejnosti. Ještě 27. 2. přesvědčoval ministr zdravotnictví Adam Vojtěch v televizi veřejnost, že u nás žádná epidemie nehrozí. A nebyl nikdo, kdo by se ho zeptal, jak k takovému názoru došel. Nebyl konfrontován s otázkou, jak s takovou situací pracují naše epidemiologické plány, ani kdy podle něho epidemie bude hrozit.

Přitom už dva dny nato (29. 2.) se objevily ve večerních relacích první reportáže o tom, že z trhu zmizely respirátory a není možné je objednat. Lidé začali pomalu instinktivně nakupovat zásoby potravin. Den nato (1. 3.) premiér Babiš oznamuje v TV prvního pacienta v České republice a navazuje na to monologem o situaci v Itálii. Kritizoval italské úřady a tvářil se velmi sebevědomě a připraveně. V té době měla Itálie 1500 nakažených, my máme dnes přes 4000 (4. 4.).

Nikde v hlavních relacích se neobjevila žádná informace, která by tvrzení premiéra jakkoliv zpochybnila. Další den (2. 3.) vystoupil v TV ministr Vojtěch s informací, že ochranných pomůcek je dostatek a jsou distribuovány do nemocnic a k praktickým lékařům. Zároveň vláda rozhodla, že Světový pohár v biatlonu se pojede bez diváků. Derby Slavia–Sparta v Edenu, kam bylo prodaných skoro 20 tisíc lístků, nechala bez problémů proběhnout. To byl okamžik, kdy měla média zpozornět, protože to byl první velký signál, že vláda rozhoduje velmi nesystémově a možná chaoticky. Nicméně biatlon byl centrem pozornosti, derby nikoli. Nikdo nijak zásadně nekonfrontoval vládu s tak zjevně nesystémovým rozhodnutím a všichni se spokojili s vysvětlením, že to je kvůli zahraničním návštěvníkům, kteří se do Nového Města na Moravě chystali.

Celou unikátní analýzu Petrose Michopulose najdete v dubnovém časopise Neovlivní.cz. Cesta k němu vede tudy:

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít