Michopulos: Virus a Stockholmský syndrom médií

Přiznává to dnes už i šéf krizového štábu, ministr vnitra Jan Hamáček: Vláda zaspala klíčové období prvních deseti dnů nástupu koronavirové epidemie. A zaspala i mnohá média. Petros Michopulos, expert na politický marketing, detailně analyzoval pro Neovlivní.cz hlavní zpravodajské relace klíčových českých televizí. Z jeho rozboru jednoznačně vyplývá, že jejich bezzubost umožnila především Andreji Babišovi a jeho lidem z hnutí ANO hrát s veřejností oblíbenou hru „Já vám budu vyprávět pohádky a lhát, čekat, jak to dopadne, a pak se prohlásím za vítěze.“ Pojďme se na to do detailu podívat.

V době, kdy Česká republika začínala vnímat nebezpečí virové nákazy, jsme mohli už měsíce sledovat apokalyptické zpravodajství z Číny a pár týdnů podobné zprávy ze severní Itálie. Vzhledem k tomu, že Evropská komise rozesílala celý leden členským vládám poplašné informace a vyzývala je, ať se začnou intenzivně připravovat na přelití epidemie do Evropy, těžko se dnes může někdo vymlouvat, že něco nečekal. Přesto vedení státu nebylo na takový rozsah připraveno. A připravena nebyla ani klíčová média.

Ilustrace: Shutterstock

Vzhledem k důležitosti televizí v době krize jsem se v analýze věnoval pouze informacím, které se objevily v hlavních zpravodajských relacích klíčových českých televizí (ČT, NOVA a PRIMA), a jejich způsobu informování o krocích vlády. Jsem přesvědčen, že v tomto období sledovala většinová populace ve zvýšené míře právě hlavní večerní televizní zpravodajství. U výstupů z tiskových konferencí neuvádím zdroj, protože se objevily ve všech televizích. U většiny živých vstupů jsem čerpal z archivu České televize. Živé vstupy politiků ve zpravodajství se však moc nelišily a přístup redaktorů k politikům byl u TV NOVA a PRIMA většinou mnohem defenzivnější. V tom se moderátoři ČT často výrazně lišili od redaktorů komerčních televizí.

„Itálie to nezvládla, my jsme připraveni“

V druhé půlce ledna, kdy se v Itálii začala ve větší míře šířit nákaza nemoci COVID-19, omezovala většina českých politiků svá vyjádření na uklidnění veřejnosti. Ještě 27. 2. přesvědčoval ministr zdravotnictví Adam Vojtěch v televizi veřejnost, že u nás žádná epidemie nehrozí. A nebyl nikdo, kdo by se ho zeptal, jak k takovému názoru došel. Nebyl konfrontován s otázkou, jak s takovou situací pracují naše epidemiologické plány, ani kdy podle něho epidemie bude hrozit.

Přitom už dva dny nato (29. 2.) se objevily ve večerních relacích první reportáže o tom, že z trhu zmizely respirátory a není možné je objednat. Lidé začali pomalu instinktivně nakupovat zásoby potravin. Den nato (1. 3.) premiér Babiš oznamuje v TV prvního pacienta v České republice a navazuje na to monologem o situaci v Itálii. Kritizoval italské úřady a tvářil se velmi sebevědomě a připraveně. V té době měla Itálie 1500 nakažených, my máme dnes přes 4000 (4. 4.).

Nikde v hlavních relacích se neobjevila žádná informace, která by tvrzení premiéra jakkoliv zpochybnila. Další den (2. 3.) vystoupil v TV ministr Vojtěch s informací, že ochranných pomůcek je dostatek a jsou distribuovány do nemocnic a k praktickým lékařům. Zároveň vláda rozhodla, že Světový pohár v biatlonu se pojede bez diváků. Derby Slavia–Sparta v Edenu, kam bylo prodaných skoro 20 tisíc lístků, nechala bez problémů proběhnout. To byl okamžik, kdy měla média zpozornět, protože to byl první velký signál, že vláda rozhoduje velmi nesystémově a možná chaoticky. Nicméně biatlon byl centrem pozornosti, derby nikoli. Nikdo nijak zásadně nekonfrontoval vládu s tak zjevně nesystémovým rozhodnutím a všichni se spokojili s vysvětlením, že to je kvůli zahraničním návštěvníkům, kteří se do Nového Města na Moravě chystali.

Celou unikátní analýzu Petrose Michopulose najdete v dubnovém časopise Neovlivní.cz. Cesta k němu vede tudy:



Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít