© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Mohli bychom přetížené kamiony vážit a chránit tak české silnice i bezpečnost lidí. A ještě si k tomu vybrat peníze na pokutách. Ale řekli jsme si NE.
Je to tak trochu zmar. V roce 2011, ještě za vlády Petra Nečase, se politici shodli, že je vážně potřeba udělat přítrž přetíženým kamionům na českých silnicích. A slíbili, že od následujícího roku budou tahače převažovat. Ve velkém. Nejen na dálnicích, ale i v obcích a silnicích druhé a třetí třídy.
„Máme v tuto chvíli jednoznačně zájem, aby nedocházelo k průjezdu přetěžovaných kamionů, které samozřejmě významně ovlivňují jak stav komunikace, tak i hluk a tak dále,“ slíbil tehdejší ministr dopravy za Věci veřejné Pavel Dobeš.
Nečasovi ministři v tom měli jednoznačnou podporu od tehdejší opozice, zejména z ČSSD, která ovládala kraje. „Chceme zamezit šlendriánu, že nám tu jezdí přetížené kamiony a objíždějí placené úseky,“ podpořil vládní plány politik ČSSD Milan Chovanec, tehdejší plzeňský hejtman a pozdější ministr vnitra.
O jednu dekádu později a vládní angažmá hned několika politických stran z levice i pravice jsme tam, kde jsme byli.
Květnová zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu je v tomto směru neúprosná: váhy nemáme a to málo, co máme, neváží. A když už náhodou váží, přestupky neřešíme.
„V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. V dalších měsících byla váha nefunkční. Příslušnému silničnímu správnímu úřadu v Jihlavě ale ŘSD do doby ukončení kontroly NKÚ předalo jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku. Ministerstvo dopravy se výsledky vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel ani počty jízd přetížených nákladních vozidel nezabývalo,“ uvedl NKÚ.
Pro přesnost ještě jednou: necelé dva měsíce a přes sedmnáct tisíc přetížených náklaďáků na jediném úseku. A jen 448 z těchto záznamů úřady následně řešily.
Kdo rozhodl, že se z České republiky stane ráj kamionů? Co přesně se dělo s váhou z D1? A jak některé firmy podvádějí, aby odvezli co nejvíc nákladu za co nejméně peněz? Čtěte v Letní speciálu Neovlivní.cz, který je k mání v sekci PŘEDPLATNÉ.
Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com