Student: Politici pro lidi v okolí Blanky nedělají vůbec nic

Je mu teprve osmnáct a už se zapojil do občanského sdružení Holešovičky pro lidi do boje s pražským magistrátem kvůli dopadům tunelového komplexu Blanka na život obyvatel této pražské části. Jak říká, vadí mu, když lidé jen nadávají a pro vyřešení problému nic nedělají. Tak se začal sám angažovat.

Výjezd tunelu Blanka významně zhoršil život lidí z pražských Holešoviček, kam po otevření čtyřicetimiliardového komplexu zamířily desítky tisíc aut denně navíc. Technická správa komunikací už před čtyřmi lety – ještě před otevřením Blanky – dostala za úkol vypracovat studii, jak očekávaný problém vyřešit. Dodnes se nestalo nic. I přes soudní rozsudky pražští politici fakticky občanům nijak nepomohli. Trychtýř v Holešovičkách se spolu s dalšími problémy v pražské dopravě stane jedním z témat podzimních komunálních voleb, říká Jakub Slavík. Student, který se rozhodl zapojit do občanského sdružení Holešovičky pro lidi.

 

Neo: Jak dlouho řešíte problém s dopravou v ulici V Holešovičkách?

Já osobně jsem se aktivně připojil ke spolku v září loňského roku. Už mě přestalo bavit se dívat, jak našim rodinným přátelům žijícím a dusícím se V Holešovičkách město hází již přes 10 let klacky pod nohy, nebo jako druhý extrém, nedělá radši nic.

Neo: Máte nějaké studie, které dokládají současný dopad výjezdu z Blanky na život obyvatel?

Ano, máme různá měření, dokazující nadlimitně znečištěné ovzduší, nadlimitní hluk a také měření počtu aut. Měření však nejsou vše, stačí už jen fakt, že je vozovku výrazně slyšet i přes dvě stěny a trojskla zalitá v silikonu. Když musíte každé ráno utírat okénka a zrcátka u auta mokrou utěrkou, aby bylo možné, vidět bezpečně ven, nic dobrého to o čistotě ovzduší nesvědčí. Navíc když si uvědomíte, že to co vám na té utěrce zůstane máte pak v plicích, tak je situace alarmující.

Máme i zdravotnické studie popisující množství úmrtí, způsobené znečištěním právě z automobilové dopravy. Mluví o minimální bezpečné vzdálenosti domů 50m u komunikace, kde jezdí 20 tisíc aut denně. V Holešovičkách jezdí 100 tisíc aut denně a domy jsou v těsném kontaktu s komunikací, často méně než 10 metrů.

Neo: V této kauze ale přece rozhodovaly i soudy, proč to nepomohlo?

Soud rozhodl, že rozšíření ulice V Holešovičkách v úseku z centra o jeden pruh navíc (ze dvou na tři), které se potichu upeklo a instalovalo před Vánocemi, je nezákonné. Takže z rozsudku mám radost, mohla by to být první vlaštovka k tomu, aby se situací už začalo něco dělat. Místní však válčí s městem už dlouhá léta ještě v jiném soudním sporu, kde žalují město, aby vyřešilo situaci V Holešovičkách koncepčně, právě z důvodu nezákonného smogu a hluku, který zde celou oblast léta devastuje a dělá z ní pomalu, ale jistě No-go zónu. Ani jeden ze soudů však není zatím pravomocný.

Neo: S jakými politiky jste se setkali, aby vám pomohli problém vyřešit?

Setkali jsme se například s radním pro dopravu Petrem Dolínkem (ČSSD), Petrou Kolínskou (Zelení), Janem Čižinským (Praha Sobě), Ondřejem Profantem (Piráti) a Filipem Humplíkem (ODS). Potkali jsme se dokonce i s primátorkou Adrianou Krnáčovou.

Neo: Pomohli vám?

Jak kteří.  Například pan Dolínek před volbami do poslanecké sněmovny, s námi komunikoval a slíbil uspořádat širokou diskuzi s odborníky a politiky na magistrátu na téma zakopání Holešoviček pod zem do tří týdnů. To se však přes různé urgence z naší strany nekonalo. Po volbách nám už neodepisuje na maily, smsky ani nezvedá telefon, což nás mrzí. Nejvíce nám momentálně pomáhá radní Kolínská a starosta Čižinský, kterého tým po diskuzích s námi vážně uvažuje, že zakopání Holešoviček bude součástí programu Praha Sobě. Trochu nás rozesmutnil pan Humplík, který nám slíbil protlačení Holešoviček na dopravní výbor a na zastupitelstvo, nic se však zatím nestalo.

Neo: Jsou problém peníze nebo přístup politiků?

Když se podíváte na hospodaření Prahy, tak je největší problém s tím, že Praha neumí investovat. My přinášíme projekt zakopání Holešoviček, který je na stole již léta. Pro někoho je možná drahý, ale pomůže tisícům místních lidí a za několik let se na daních zaplatí zpět. Pokud půjdou Holešovičky pod zem, bude to najednou skvělé místo pro život a pro podnikání. Stanou se opravdovým širším centrem Prahy a ne vyloučenou lokalitou, jak je tomu dnes. Z mého pohledu peníze problém nejsou, stavba se zaplatí, jde jen o to mít dost politické odvahy a chtít občanům pomoct. Navíc primátorka Krnáčová se ve svém nešťastném článku o zpovykaných Pražanech vyjádřila k tunelování následovně: musí být nad slunce jasné, že je lepší a efektivnější, ačkoliv dražší, posunout dopravu pod zem a nechat městské části se rozvíjet a netahat dopravu po povrchu. Takže otázkou je proč, tomu tak není v Holešovičkách?

Neo: Problém si dlouho mezi sebou přehazovali pan Dolínek s paní Kolínskou. Proč podle vás nebyli schopni se dohodnout?

Podle informací které se ke mně dostaly, tak prý docházelo k velkému boji mezi těmito dvěma zastupiteli, ale i celou koalicí, kde si údajně mezi sebou často dělají naschvály a hrají divadlo. Upřímně řečeno to nechápu, stačilo se jen chovat profesionálně a chtít udělat něco pro lidi. Dělání naschválů a osobní anymozity jsou infantilní. Doufám proto, že se už začne alespoň před volbami opravdu makat, jak se deklarovalo na magistrátu před minulými komunálními volbami. Je potřeba dodat, že to vypadá že, tato patová situace již pominula a byla to právě Kolínská, kdo pomohl s odblokováním územního plánu, aby se mohlo alespoň papírově pokračovat v zakopání Holešoviček.

Neo: Jaké další kroky plánujete?

Nejbližší naše aktivity budou směřovat k volbám, budeme připravovat dopis pro kandidující subjekty, abychom měli jejich jasné stanovisko k Holešovičkám. Dále budeme pokračovat v tlaku na stávající vedení města a budeme se snažit, aby se z Holešoviček stalo téma voleb. Budeme požadovat zakomponování tohoto bodu přímo do volebních programů jednotlivých stran.

Neo: Vidíte světlo v tunelu? Tedy, že problém v dohledné době vyřeší?

Momentálně v Holešovičkách máme pouze výjezd z Blanky, takže když se podíváme do tunelu, tak vidíme jen tmu. Jsme však životní optimisté, a proto věříme, že se do pěti let budeme moci po Holešovičkách projít v parku, mezitím co nám budou auta jezdit pod nohami v tunelu. Když to jde na Spořilovské, musí to jít také u nás.

Neo: Kolik je vám vlastně let?

Je mi 18 let a studuji ve třetím ročníku na pražském gymnáziu Přípotoční.

Neo: Kdy jste se začal zajímat o veřejné věci a co vás k tomu motivuje?

O veřejné věci se zajímám od mala. Vždy jsem sledoval večerní zprávy a bavilo mě vést se svým okolím debaty o domácí i zahraniční politice. Nejvíce mě motivuje vidina aktivní občanské společnosti, která se zajímá o své okolí. Myslím si totiž, že informované a aktivní obyvatelstvo je základ každé dobře fungující obce a města. Mnoho lidí na věci jenom nadává, ale pro řešení nedělá nic. Já se snažím být jiný a věci řešit.