© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je showbyznys. Kdo ovšem tu továrnu aktuálně řídí? Tváře, které diváci estrád, návštěvníci divadel či muzikálů a hltači bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Kdo patří mezi deset klíčových hráčů? Deník Neovlivní.cz aktualizoval žebříček nejvlivnějších lidí v českém showbyznysu.
Číslo 7: František Nachtigall – Babišův muž pro všechno
Narozen 20. října 1976, ředitel strategického rozvoje MAFRA, a.s.
„Já sem vobyčejnej kluk z vesnice,“ je jedna z nejoblíbenějších vět Františka Nachtigalla, ředitele strategického rozvoje vydavatelství Mafra, které je v rukou vicepremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše. Nachtigall přesně podle svých slov i působí – obyčejně, lidově, lehce bezelstně. Dokonalá maska muže s velkým vlivem v politickém, mediálním i showbyznysovém zákulisí.
Do TOP 10 Nachtigalla katapultuje nezanedbatelná síla vydavatelského domu, Mafra má vedle nejčtenějšího seriozního deníku Mladá fronta Dnes a jejích lifestylových magazínů druhý nejčtenější zpravodajský web iDnes. Intelektuální Lidové noviny. Za Babiše do portfolia médií koncernu Agrofert přibyl bulvární Denní Express (krotí celebrity), mediální web MediaHub (na kritické novináře), společenský časopis Téma – vše Nachtigallovy projekty -, a také hudební televizi Óčko a sesterské nejposlouchanější rádio Impuls.
Nachtigall si tu dokázal vykolíkovat největší prostor. Svým vlivem hravě zastíní generálního ředitele Štěpána Košíka, jehož kontakty do politiky, byznysu i zábavního průmyslu jsou ve srovnání s Nachtigallem mizivé. Na druhou kolej dokázal odstavit i kdysi velmi mocnou ženu showyznysového zákulisí Miloslavu Novákovou, která v době, kdy řídila marketing na Nově za Petra Dvořáka, platila za tu, kdo rozhoduje o vzniku hvězd a hvězdiček.
Nachtigall v čase posiluje své vazby na Andreje Babiše; za větší vliv však platí, v mediální branži má nálepku vicepremiérova muže na špinavou práci, který nenápadně, ale systematicky útočí na „šéfovy“ protivníky.
Svůj vliv Nachtigall posiluje kontakty a informacemi, jimiž vládne z minulosti. Roky pracoval v Blesku a šéfoval původně konkurenčnímu deníku AHA! A dodnes jeho srdce nejvíce tíhne k bulváru, který skutečně umí. „Ví, jak na koho v showbyznysu zatlačit, když potřebuje,“ shrnul jeho taktiku jeden z insiderů, s nimiž redakce při sestavování žebříčku hovořila.
K tomu jej navíc pojí přátelství se současným šéfem Blesku Radkem Lainem, který mu v AHA! dělal zástupce. „Je přes něj schopný mnohé zařídit. Vycházet s Nachtigallem se rozhodně v showbyznysu vyplatí,“ míní další z lidí, kteří se pohybují v zábavním průmyslu.
Zmírnit vyznění nepříjemné kauzy ve spřáteleném bulváru, nebo naopak ostřejší zaútočení na nepřítele patří ke službičkám, jež Nachtigall umí poskytnout. Ostatně – vědělo se to i v politicko-kmotrovských kruzích.
Z odposlechů Romana Janouška po jeho opilecké nehodě, při níž srazil ženu a skončil ve vězení, je zřejmé, kdo měl pomoci. „Já jsem to řešil s Nachtigallem, to je šéfredaktor Týdne. Ten jedinej to umí napsat, kterej jako říká, že by do médií nešel. Buďto si někdo udělá pr..l, nebo se udělá tiskovka a ty ty dotazy nezvládneš,“ říká v odposleších Janoušek zřejmě v rozhovoru s dalším vlivným mužem byznysového zákulisí Martinem Ulčákem.
K tomu ještě dvě poznámky. Když Blesk tento odposlech přebíral z Lidových novin, Nachtigallovo jméno vypadlo. A to, že šéfoval Týdnu, znamená, že svého času vycházel více než dobře s dalším vlivným mužem showbyznysu – Jaromírem Soukupem. Vztahy se načas zhoršily po Nachtigallově odchodu ze Soukupovy Empresy.
Jediné, co Nachtigallovi skutečně chybí, je vliv na sledovanou televizi. Babiš se ale zatím do nákupu televize nežene, i když se dlouhodobě spekuluje, že by měl zálusk na Primu. Nachtigall a další vicepremiérovi manažeři tak začali “šlapat” alespoň do rozvoje televize v rámci internetových projektů, které už v Mafře mají – viz aktuálně spuštěný seriál s Janou Plodkovou v hlavní roli. Na více než osmou příčku v žebříčku Neovlivní.cz to však zatím pro rok 2017 nestačí.