Jak Rusové z Kadaně expandují do světa: Nač reklamu? Nás výrobci znají

Rusové jsou hned po Češích nejčastějšími vlastníky českých firem. Deník Neovlivní.cz se z tisíců podniků zaměřil na ty lokální, v regionech – s ambicí ukázat na konkrétní příkladech, jak “řadoví” ruští byznysmeni v Česku reálně fungují. První zastávka je v Ústeckém kraji.

Nic nemůže být vzdálenější představě skrytých ruských vlastníků tuzemských firem než kadaňská společnost DoorHan, s.r.o, výrobce garážových vrat.

Mikhail A. Kiselev, jednatel společnosti DoorHan na Královském Vrchu v Kadani. Foto: Alena Volfová

Mikhail A. Kiselev, jednatel společnosti DoorHan na Královském Vrchu v Kadani. Foto: Alena Volfová

V průmyslové zóně Královský Vrch v Kadani začala podnikat na šestnácti tisících metrech čtverečních koncem roku 2010. “První vrata vlastní výroby firma instalovala v roce 1994 v Rusku, pak začala expandovat do evropských zemí, do Dánska a Maďarska. V Česku jsme založili firmu v roce 2008 a o dva roky později zahájili výrobu,” vzpomíná na začátky v Kadani jednatel společnosti Mikhail A. Kiselev. Jméno má vyšité na firemním triku. Mají jej i všichni vedoucí zaměstnanci.

S rozhovorem pro Neovlivní.cz ochotně souhlasí, trvá na tom, že se musíme také podívat do závodu. Tam se zdraví s každým zaměstnancem, kterého potká, podává jim ruku; je znát, že tu jsou na takové chování zvyklí. Asi pětadvacet pracovníků se momentálně činí u strojů a automatizovaných linek, práci si pochvalují, i když se šéf vzdálí.

Jinak si firma žije sama pro sebe a svůj byznys. Její stopy byste těžko hledali v regionálním tisku; až na malý inzerát 95 x 45 mm na “komerční mapě” měst Kadaň a Klášterec nad Ohří neinzeruje. Nepatří ani mezi sponzory místních akcí. Ve městě a v okolí se o DoorHan mnoho neví, rameny krčí lidé z radnice i náhodní kolemjdoucí, kterých se na ruské majitele ptáme.

Obchodníci neznalost firmy vysvětlují tím, že nevyrábí vrata jako taková, ale jen komponenty, které dodává ostatním prodejcům vrat. A když se poptáte u nich, třeba ve společnosti Odenwald (má německého majitele), tam ji znají; ostatně – jeden z jejích manažerů ve firmě pracoval.

Srdce kadaňské společnosti DoorHan je výrobní linka na výrobu sendvičových panelů. Jde o druhý nejdelší lis v Evropě, měří 32 metry. Foto: Alena Volfová

Srdce kadaňské společnosti DoorHan je výrobní linka na výrobu sendvičových panelů. Jde o druhý nejdelší lis v Evropě, měří 32 metry. Foto: Alena Volfová

“Víte, některé firmy investují do reklamy, aby lépe prodaly výrobek. U nás je to spíš obráceně, jsme celkově jedna z největších výrobních firem na světě. Prodejci nás znají, nepotřebujeme být na billboardech. Raději investujeme do strojů, do fabrik, do technologií,” vysvětluje strategii během rozhovoru pro Neovlivní.cz Mikhail Kiselev.

Neo: Znamená to, že se vám ekonomicky daří?

V roce 2010, kdy jsme začínali, byl obrat nula. A dneska si nemůžeme stěžovat. Každý rok vykazujeme minimálně dvacetiprocentní nárůst.

Neo: Proč jste se na českém území rozhodli pro Kadaň?

Rozhodovali jsme se mezi několika pozemky. Líbila se nám Kadaň pro zajímavý terén, je blízko k Německu. Je to můj projekt, jsem tady od začátku.

Neo: Znamená to, že v Německu máte odběratele?

Nejenom tam. Dodáváme do celé Evropy, ale také například do Spojených arabských emirátů, Turecka, Kuvajtu i do Latinské Ameriky.

Neo: Kde všude má dnes vaše firma pobočky?

V Kadani je jedna z osmadvaceti fabrik, které máme v Rusku, na Ukrajině, v Kazachstánu, Číně, Indii, teď stavíme v Austrálii a na řadě je projekt v Brazílii. V podstatě dnes prodáváme po celém světě. A nyní nejvíc investujeme v Indii a v Austrálii.

Martin Jílek při ohýbání komponentů. Foto: Alena Volfová

Pracovník DoorHan Martin Jílek při ohýbání komponentů. Foto: Alena Volfová

Neo: Které produkty konkrétně vyrábíte?

Veškeré druhy sekčních vrat, garážová a průmyslová, a pohony pro ně. Závod v Kadani je postavený čistě na vratech a komponentech. Nakládací techniku dovážíme z jiných fabrik.

Neo: Kolik dveří za rok vyrobí závod na Královském Vrchu?

Jedna věc je, kolik vyrobíme finálních produktů, druhá kolik dodáme komponentů. Finálních výrobků, které připravíme k montáži, balíme kolem patnácti tisíc ročně. Komponentů, mezi které patří například sendvičový panel, prodáme dvojnásobek. Odsud dodáme devadesát procent toho, co se potřebuje k výrobě vrat. Spousta firem, které říkají, že jsou výrobci vrat, jsou vlastně jejich skladači. Od nás nakoupí komponenty a složí vrata. My jsme jenom výrobci a dál spolupracujeme s regionální sítí – buď vlastních skladů, nebo partnerských společností.

Neo: Kde třeba v Česku můžeme vidět vrata sestavená z vašich komponentů?

Z nejznámějších objektů jsou to například Lego Production Kladno, Siko Koupelny, Solar Turbines v žatecké zóně, Elektrárna Tušimice, Zimní stadion Chomutov, Zdravotnická záchranná služba v Lovosicích nebo v Plzni, čínská ambasáda v Praze, naše nejvýše položená vrata v České republice jsou na Klínovci u ostrahy.

Seriál Stopy ruského byznysu:

» O projektu: Co víme o ruském podnikání v Česku
» Infografika: Jak je ruský byznys v Česku rozprostřen?
» TOP 7: Ruští podnikatelé s největším vlivem v Česku

Neo: Kolik máte v Kadani zaměstnanců a jaká je vaše zaměstnanecká politika?

Pětašedesát. Staráme se o rodiny a jejich děti. Od začátků podnikání v Rusku jsme rodinná firma, moje manželka tady také pracuje, dobře rozumíme tomu, co znamenají peníze, víme, že rodiny mají půjčky, úvěry, že je musí platit. Nikdy se nestalo, že bychom lidem nezaplatili včas.

V Rusku zahájil výrobu Alexander Danilovič Khanin. Název firmy vznikl z příjmení šéfa, škrtne se první písmeno “k” a poslední “in” a vznikne Han. Door jsou dveře, vrata. Firma má čtyři vlastníky, členy jedné rodiny, já jsem také jejím příslušníkem.

Neo: Na vašich webových stránkách jsem se dočetla, že máte i Technické vzdělávací centrum?

Ano, tady v areálu. Pořádáme pravidelná školení pro zaměstnance, obchodníky, distributory i pro zákazníky. Lidé musí vědět, s čím pracují a co vůbec prodávají. Školíme, jezdíme na montáže.

Další příběhy ruských podnikatelů v Česku najdete na Neovlivní.cz v příštích dnech.

 

Projekt podpořily:Nadace Open Society Fund Praha

osf

CRIF – Czech Credit Bureau
CRIF-czech_logo