Proč je pro Andreje Babiše klíčové, aby neztratil vliv na financích

Ministerstvo financí patří odjakživa mezi klíčové resorty každé vlády. Andrej Babiš má ovšem nyní hned několik důvodů proto, aby si i po svém nuceném odchodu vliv nad ministerstvem uchoval. Ohroženy jsou zisky Agrofertu, ve hře je i policejní vyšetřování.

Ministr financí patří díky údajům, které se v jeho resortu scházejí, mezi nejlépe informované členy kabinetu. Nad ostatními kolegy má převahu i díky tomu, že na něm do značné míry záleží, kterému resortu přihodí miliardy do rozpočtu.

Současný strážce státní kasy a lídr hnutí ANO Andrej Babiš má ovšem i další důvody, proč si vliv nad ministerstvem uchovat i v případě, že jej premiér Bohuslav Sobotka z Letenské ulice vystrnadí.

O čem sní Andrej Babiš? Netají se tím. Momentka ze sněmu jeho hnutí. Foto: anobudelip.cz

Předně jde o byznys. Ministerstvo financí je totiž akcionářem státní společnosti Čepro, která je největším distributorem pohonných hmot a odběratelem biopaliv v Česku. A Babišův holding Agrofert, toho času zaparkovaný ve svěřenském fondu, se po vstupu Andreje Babiše do vlády stal monopolním dodavatelem bionafty do Čepra. A další firma z holdingu má rovněž významný podíl na dodávkách bioetanolu do Čepra. Převedeno na čísla: ročně jde o více než dvě a půl miliardy.

Babišova obřího střetu zájmů si byli koaliční partneři vědomi a snažili si Čepro převést pod jiný resort, ale nakonec se stáhli. “Ministr nám dal trochu nůž na krk, že jestliže chceme, aby koalice fungovala, tak chce mít podnik pod kontrolou, tak jsem to pochopil,” popsal to po čase bývalý ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD).

Po odchodu Andreje Babiše a dosazení ministra bez osobních vazeb na lídra hnutí ANO by ale bylo otázkou jen jedné valné hromady, která by mohla Agrofert o výsadní postavení připravit. Stačilo by převolit členy dozorčí rady, vyměnit vedení Čepra a firmy z holdingu od zakázek odstřihnout. A to s odkazem na porušování směrnic Evropské unie, která biopaliva dotuje a zakazuje střet zájmů.

Taková operace by mohla proběhnout relativně rychle. Na rozdíl od ovládnutí jiných útvarů a úřadů, které si Babiš obsadil svými lidmi. Prakticky nemožné to je u finančně analytického útvaru, kde se scházejí údaje k podezřelým účtům od bank, a řídí jej Libor Kazda. S ohledem na služební zákon nelze Kazdu odvolat jen s argumentem, že si jej vybral Babiš.

Naopak jednodušší situace by mohla nastat ohledně finanční správy, které řídí další Babišův věrný Martin Janeček. Vůči jeho práci měli na rozdíl od Kazdy politici v minulých měsících silné výhrady, které by na jeho případné odvolání mohly dostačovat. Například s odkazem na represivní postup při výběru daní či liknavý přístup při kontrole dluhopisové kauzy.

Nový ministr financí bez vazeb na Andreje Babiše by také mohl změnit přístup k problematické zakázce související s elektronickou evidencí tržeb. Zakázku na software pro EET za 50 milionů korun dostala bez soutěže společnost IBM, která pro stát zajišťuje automatizovaný daňový informační systém (ADIS). Systém EET byl začleněn do ADIS. Ministr Babiš odmítá zveřejnit detaily smlouvy, do případu se navíc zkraje roku vložilo státní zastupitelství a rozjelo se vyšetřování.

Nový ministr by navíc mohl změnit taktiku i ohledně vyšetřování politicky výbušné zakázky na systém monitorující čerpání evropských dotací. V ní hrají roli vlivné postavy současného vedení resortu financí a dalších úřadů státní správy. Sám Andrej Babiš k pochybnostem o zakázce a k následnému  policejnímu vyšetřování nikdy nezaujal jasný postoj.

A do třetice je tu neuzavřená kauza nákupu dluhopisů, kterou nyní řeší současní Babišovi podřízení z finanční správy. Pokud by lídr hnutí ANO ztratil na resort vliv, uvolnilo by to finanční správě ruce při vyšetřování.