Ilustrační foto: Shutterstock

Propagandistický Eurodenik.cz vlastní ruští byznysmeni

Má zdánlivě proevropský název, najdete tu články i třeba z britského Guardianu. Přesto je server Eurodenik.cz dalším střípkem v mozaice prokremelských médií, která jsou v Česku od vypuknutí konfliktu na Ukrajině stále aktivnější. Za projektem stojí ruský byznys.

Na první pohled vypadá Eurodenik.cz jako jakýkoliv jiný zpravodajský portál. Profesionálně vytvořené webové stránky nabízejí čtenářům články přeložené z různých světových médií, ale i autorské články z redakce samotného Eurodeniku.

(NOTE: Article in English – see here »)

Repro: Neo

Repro: Neo

Po důkladnějším prozkoumání obsahu a výběru článků však portál nápadně připomíná další z proruských webů, které od vypuknutí války na Ukrajině a anexe Krymu zahltily český a slovensky internetový a mediální prostor (jejich databázi naleznete zde »). Nad texty z listů jako The Guardian nebo The Daily Mail převládají články, jejichž zdroji jsou ruskou vládou vlastněná televize RT (Russia Today), popřípadě podobně laděné rádio Sputnik.

V případech, kdy Eurodenik.cz čerpá z některých západních médií, vybírá si selektivně a účelově. Příkladem je třeba článek z Daily Mail o tom, jak ‘Uprchlíci zažehli nejhorší vlnu násilí od dob nacismu’, či jak v současné době ‘Hubení hubnou, zatímco bohatí bohatnou’ (z The Guardian).

Cílem, jak to už při proruských dezinformacích a propagandě bývá, není poukázat na dokonalost Putina a Ruska, ale vyvolávat v lidech obavy z budoucnosti, nenávist vůči uprchlíkům, vzbudit nedůvěru vůči vlastním politikům, médiím, Americe, kapitalismu či západním institucím obecně.

Podobně jako jiné protizápadní ‘alternativní’ weby v České republice, jako jsou například Aeronet, Parlamentní listy, AC24 nebo Czech Free Press, se portál Eurodenik.cz ostře vymezuje vůči českému mediálnímu mainstremu, a to hlavně proti České tiskové kanceláři, ve “které píší a komentují stále stejní novináři, politici a analytici, kteří často kolují v žurnalistické branži bez rozdílu, jestli jde o tištěné či elektronické médium.”

Mohlo by vás zajímat:

» Databáze proruského obsahu od A do Z
» Nahrávka ze světa médií ukazuje, jak se žádá o podporu ruské propagandy
» Zeman a Klaus. Putinovi lidé, to se na západě ví
» Do nitra ruské propagandy: Jsou rychlí, Ukrajinu nahradila Sýrie
» Žebříček Čechů, kteří slouží Putinovi: První pětice
» Žebříček Čechů, kteří slouží Putinovi: Druhá pětice

Jak se dále na stránkách píše, cílem redakčního týmu je “držet se objektivní a pravdivé žurnalistiky a přinášet čtenářům široké spektrum informaci z různých zdrojů”, protože “v dnešním informacemi zahlceném světe se často potýká s informačním chaosem a je velmi těžké najít nejen ostrov bez spamu a trolling, ale také pečlivě vybrané a ověřené informace.”

O ty se v případě Eurodeniku stará vydavatel – firma EKO Velari s.r.o. se sídlem v pražském Bubenči. Ačkoli je EKO Velari na českém trhu již od roku 2006, není z internetu nebo Veřejného rejstříku zřejmé, čím se společnost vlastně zabývá – její obrat a zisk se však podle výročních zpráv pohybují v milionech korun.

Zajímavý je pohled na vlastnickou struktury firmy EKO Velari. Společnost je ze 100 % vlastněna ruskými občany. Tři čtvrtě společnosti vlastní podnikatel Valeriy Khegay s trvalým bydlištěm v Moskvě. Zbylých 25 % patří Varvaře Bantser, která má podle volně dostupných informací bydliště v ruském Vladivostoku.

Valeriy Khegay je kromě toho také jedním z jednatelů ve vydavatelství Financial Media Group (v roce 2014 prošla insolvenčním řízením), která je zas vlastněna firmou Global Financial Media Group Inc. se sídlem na Britských panenských ostrovech.

Druhým jednatelem ve zmiňované Financial Media Group je další v Čechách žijící Rus Oleg Chalkin, majitel Consulting Company s.r.o vlastnící vydavatelství ruMEDIA. Vydavatelství ruMEDIA se “zabývá mediálními projekty v ruštině na území České republiky”. Vydávají například ruskojazyčný ekonomicky časopis Expert určený ruským občanům s podnikatelskými aktivitami v Čechách.

Tyto informace se však běžný návštěvník na stránkách serveru Eurodenik.cz nedozví.

 

Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha

osf

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


Ivana Smoleňová

Spolupracovnice Neovlivní.cz působí v Prague Security Studies Institute, kde se zabývá především ruskou propagandou.


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít