Česká drahota. Proč si ji svým konáním do jisté míry zasloužíme

Bývalý viceguvernér a europoslanec Luděk Niedermayer analyzuje pro Neovlivní.cz růst cen a postoje politiků.

Diskuse o tom, zda mizerný ekonomický růst naší země, který se vlní kolem nuly a zaostává za většinou zemí EU, je věcí trvalou a nebo dočasnou, již pozvolna nabírá na intenzitě. Sám jsem o tomto možném problému psal na konci minulého roku v textu pro Neovlivní.cz. A snad debata povede k identifikaci toho, co by mohlo šance na obrat k lepšímu posílit. Nutně to potřebujeme. Riziko, že v dnešní stagnační epizodě uvázneme není malé.

Foto: Shutterstock.com

Věcně podstatně chudší je debata o tom, jak se naše země dostala k vysokému růstu cen a v některých oblastech až „drahotě“. Diskuse o tomto tématu je silně zpolitizovaná („je horší drahota Babiše, nebo Fialy“?) a padají v ní ekonomicky těžko obhajitelné nápady („ať nižší ceny zařídí firma xyz“). Chybí navíc reflexe těch, co tvrdili, že nezávislá měnová politika je (vše)mocná a před růstem cen nás měla ochránit.

Vytrácí se též připomínky toho, co „už to bylo“ a my si na to třeba prostě jen zvykli. To, že jsou u nás některé věci „drahé“ totiž není novinka. O co třeba jde?

  • Notoricky velmi vysoké ceny mobilní komunikace (nyní zejména dat), jež dle různých srovnání v Evropě „vyčnívají“. Stav je navíc doplněn netransparentní praxí „podpultových nabídek“, které mají perverzní sociální dopady, neb chudé dělají ještě chudšími.
  • Vysoké ceny bankovních služeb, které vedou k systematickým a nepochopitelně vysokým ziskům části bank.
  • V minulosti delší období, kdy ceny aut jednoho z českých výrobců na domácím trhu byly viditelně vyšší než v okolí (jedna z minulých krizí naštěstí vedla k aspoň jisté změně).
  • V některých oblastech potravinářství nejen rychlý růst cen, ale též špatný poměr „kvality a ceny“, kdy některé tuzemské zboží je sice o něco levnější, ale kvalitativně horší, než zboží ze zahraničí s vyšší cenovkou.
  • Stále více lidí, kteří cestují s překvapením vidí, jak se rozdíl mezi cenami služeb v „bohatých zemích“ a u nás umazává. A tak české „value for money“ již často nevypadá zrovna lákavě
  • A úplně katastrofická je situace u ceny bydlení, kdy dnes stojí stejně malinký dětský pokoj v průměrné pražské novostavbě a někdejší symbol luxusu – automobil Tesla (model 3).
  • Jako perličku dodávám, že zatím co pokles ceny elektřiny vedl u produktu firmy VW pro nabíjení elektromobilů k poklesu ceny 1 kWh u preferované ultrarychlé sítě pod 10 Kč, u stejné služby koncernové Škodovky, od stejného dodavatele, je ve stejnou dobu cena nastavena na 16 korun.

ČTĚTE TAKÉ: Proč jsme museli zchudnout

Chcete se dozvědět víc?

Předplaťte si tištěný magazín + web Neovlivní za 1990,- Kč / rok a získáte:

  • Unikátní časopis týmu novinářky Sabiny Slonkové (doručujeme 9x ročně)
  • Investigace, analýzy a rozhovory
  • Exkluzivní zjištění ke klíčovým událostem
  • Každodenní přístup k originálnímu obsahu na webu Neovlivní.cz

Již mám předplatné
Přejít nahoru