© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Jejich tváře ani jména neznáte, zpravidla nejsou těmi, jimž ve volební místnosti odevzdáte hlas. Přesto na nich do značné míry podpora stran stojí – a s nimi padá. Řeč je o politických marketérech, volebních manažerech, kreativcích, kteří se mají postarat o to, aby preference těch, kdo si je najal, stoupaly. Redakce dění ve stranických kuchyních pravidelně monitoruje, nyní odemykáme zprávu o stavu politického zákulisí, která vyšla v tištěném magazínu Neovlivní.cz ».
ČSSD: Kampaň v režii bývalého lobbisty za česko-čínské vztahy
Sociální demokraté jsou před volbami ve složité situaci – jsou sice nejsilnější vládní stranou, jenže průzkumy jim už řadu měsíců předpovídají velmi výraznou porážku v souboji s hnutím ANO. Ve straně proto roste nervozita: Jednak je tu strach z neúspěchu, se kterým nechce být nikdo moc spojován, jednak panují obavy, že na mnoho straníků nezbydou pohodlná poslanecká místa.
Dopředu bylo jasné, že pozice volebního manažera strany bude hodně nevděčná. I tak se na ožehavé místo hlásil (už bývalý) státní tajemník pro Evropské záležitosti Tomáš Prouza, ovšem spíš proto, aby současně získal příslib dobrého místa na kandidátce. Ovšem narazil. ČSSD do tak vlivné pozice odmítla pustit vyhraněného a příliš liberálního spojence premiéra Bohuslava Sobotky, který navíc partaj nezná a nemá v ní žádné mocenské zázemí.
Nevděčná role tak připadla náchodskému starostovi, poslanci a teď nově i místopředsedovi strany Janu Birkemu. Toho sice média občas označují za novou tvář sociálních demokratů, ovšem málo u koho jde o větší omyl. Birke je v politice dvacet let a za tu dobu zná ČSSD až do jejích vnitřností. Stihl dělat šéfa kanceláře premiérovi Jiřímu Paroubkovi, jemuž sloužil pět let – až do jeho pádu po volbách v roce 2010. Stihl s Jaroslavem Tvrdíkem sedět pět let ve volebních štábech ČSSD; zrovna v době, kdy strana utrácela v kampaních stovky milionů korun a o další stovky milionů jí nesedělo účetnictví. S Tvrdíkem zvládl také rozjíždět jeho byznys s Čínou. Ostatně Birke chvíli vedl Smíšenou česko-čínskou obchodní komoru. A také stihl být žoviálním politikem, který se velmi dobře cítí hlavně na pouličních mítincích. Hned třikrát se totiž ve volbách stal hvězdou rozdělování preferenčních hlasů, naposledy takto v roce 2013 přeskákal až do sněmovny.
Po politické stránce Birke nikdy nepatřil mezi Sobotkovy spojence, ještě v době Lánského puče v roce 2013 stál na straně Michala Haška. Pak si ale Sobotka začal kritiky přetahovat na svou stranu, a to výměnou za vliv. Birkeho získal za post stínového ministra dopravy. Od té chvíle v něm má zapáleného spojence. A bude mít do momentu, než padne.
Ale zpět k volebnímu štábu. Do něj si Birke jako jednoho ze svých zástupců přivedl starého známého, píáristu Jana Vávru, který od dob Tvrdíka sloužil ve štábech ČSSD už mnohokrát.
Dalším jeho zástupcem bude Marcel Toman, bývalý marketingový ředitel ING a také sekretář kampaní, které vedl po roce 2010 současný šéf sněmovny Jan Hamáček. Toman by měl mít na starosti hlavně billboardy a bigboardy.
Třetím zástupcem by pak měl být František Králík, který rovněž pracuje už na několikáté kampani strany a byl i ústředním volebním manažerem – to když v roce 1998 porazil o dva hlasy Miroslava Šloufa. Později vedl kampaně pro středočeského hejtmana Davida Ratha. Teď by měl mít na starosti roadshow.
Strana ještě vybírá agenturu, která ponese hlavní zodpovědnost za kreativní část kampaně.
Jen okrajově by se měl na letošní kampani podílet píárista a politický marketér Jiří Chvojka, který dostal částečnou smlouvu na Úřadu vlády a pracuje pro premiéra. Volební kampani se prý bude chtít vyhnout.
Kromě tradičních členů volebních štábů se sociální demokraté letos rozhodli angažovat na konzultace americkou agenturu STG, která pomáhala Baracku Obamovi i Hillary Clintonové. Měla by však fungovat jen velmi okrajově – pro ČSSD je vyhrazený jeden konzultant, který by měl zhodnotit připravenou kampaň a případně ji poopravit. Slabinou této spolupráce je, že agentura nemá česky mluvící zaměstnance, což reálnou spolupráci v tuzemském prostředí výrazně oslabuje.
Ve volebním štábu jako obvykle chybí Sobotkovi blízcí lidé – typově Miloš Růžička (z vlivové agentury Bison & Rose) či lobbista Martin Hoferek, velmi pravděpodobně ale budou stejně jako v minulosti stát kampani blízko. Oficiální roli nepřijímají pravidelně i proto, aby nebyli veřejnosti a médiím příliš na očích. Jejich vliv je však velký – hlavně proto, že mají vliv na samotného premiéra a patří mezi jeho věrné, letité spojence. Do velké míry to byli oni, kdo Sobotkovi pomohl ustát krizi na podzim 2013, kdy se jej po sněmovních volbách pokusili odvolat jeho straničtí kritici v čele s tehdejším hejtmanem Michalem Haškem.
Výraznou roli by v kampani měla hrát sociálnědemokratická společnost Cíl, přes niž chce například ČSSD nakupovat inzertní plochy, ale i zadávat výrobu řady reklamních materiálů. Klíčovým dodavatelem by tak na rozdíl od Tvrdíkových dob neměla být mediální agentura Médea Jaromíra Soukupa. Jeho lidé bývali dokonce členy volebních štábů, to už ale neplatí.
A na závěr snad jen drobná poznámka – i sociální demokraté se, stejně jako ANO, potýkají s devadesátimilionovým limitem na kampaně. Dokonce počítají s tím, že si budou muset část sumy nechat jako rezervu pro případ, že by část nákladů špatně vyúčtovali.
Článek je součástí projektu, v němž redakce Neovlivní.cz mapuje zákulisí nadcházejících sněmovních voleb. Partnerem projektu je Nadační fond nezávislé žurnalistiky. O spolupráci si více můžete přečíst zde ». |