Vládní utajená analýza k taxíkům. Co v ní stojí?

Bývalá vláda Bohuslava Sobotky si nechala těsně před svým koncem zpracovat analýzu, která zmapovala fungování taxislužeb a alternativních přepravců. Dokument byl hotov v době, kdy už Sobotkův kabinet odcházel. A dodnes nebyl zveřejněn. Právě tento týden v Praze znovu demonstrují taxikáři, kteří vyčítají politikům, že problém neřeší. Přinášíme kompletní text vládní studie.

Na Úřadu vlády je od loňského listopadu k dispozici studie, která v hlavních bodech dává za pravdu demonstrujícím taxikářům. Ti začali protestovat už loni především proti alternativnímu přepravci Uber. Nyní vyjeli do ulic i proto, že politici podle nich před problémem zavírají oči.

Titulní stránka analýzy k taxislužbám pro Úřad vlády

Studii vypracoval pro Úřad vlády tým Vysoké školy podnikání a práva. Jako hlavní zjištění experti na osmdesáti dvou stránkách prezentují následující fakt: “Na trhu služeb hromadné přepravy osob nejsou zabezpečeny rovnocenné podnikatelské podmínky, přičemž tak dochází k řadě konfliktů. Do jisté míry jsou tedy pochopitelné i stížnosti řidičů poskytujících klasické taxi služby na to, že jsou znevýhodněni”.

Studie nese datum 20. listopadu 2017, na Úřad vlády tedy dorazila devět dní před demisí Sobotkovy vlády a nástupem Babišova kabinetu.

Kompletní znění analýzy, kterou získala redakce Neovlivní.cz, najdete zde: UBER

Autoři studie v závěru zprávy předestřeli hned několik doporučení pro exekutivu:

  • není pochyb o tom, že přeprava osob za úplatu, ať má charakter přepravy taxi či
    platformy je komerční činností
  •  s ohledem na rizika pramenící s přepravou osob, který má hromadný charakter, jsou ve
    vyspělých zemích kladeny přísnější požadavky na provozovatele této dopravy a též na
    osoby, které řídí příslušné dopravní prostředky (letadla, vlaky, autobusy, auta určena ke
    komerční přepravě)
  • jak bylo uvedeno výše, tradiční oblast taxislužeb je poměrně přísně regulována, jak
    z pohledu zahájení taxikářské činnosti, tak jejího provozování a nároků na
    administrativu řidiče
  • pokud bychom posuzovali poskytování tzv. smluvní přepravy fy Uber, Taxify, tak
    v takovém případě společnosti pro výkon funkce řidiče přepravy nevyžadují řadu
    regulativních požadavků, zejména vlastnictví průkazu způsobilosti řidiče taxislužby, ale
    i sjednání pojištění pro taxislužbu, absolvování četnější technické kontroly vozidel taxi
    apod.
  • na druhé straně nelze přehlédnout, že některá regulativní opatření jsou již překonána:
    znalost místopisu lze nahradit výkonnou navigací, taxametr lze nahradit mobilní
    aplikací opírající se o GPS identifikaci projeté trasy
  • obě kategorie řidičů, jak klasičtí řidiči taxi, tak řidiči pracující pro Uber by měli být
    plátci všech obligatorních daní, s ohledem na tu skutečnost, že spol. Uber nezveřejňuje
    informace o řidičích, kteří pro ni pracují, řidiči se cítí býti anonymizováni, čímž se
    vytváří jisté podmínky pro obcházení této povinnosti