© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Kampaň Miloše Zemana za znovuzvolení prezidentem financují neznámí mecenáši. Jejich jména se veřejnost vesměs nedozví. Jsou totiž skryti za spolkem Přátelé Miloše Zemana, který náklady spojené s kampaní platí. Tento model financování přitom není v Zemanově politické kariéře ničím novým. Podobně se maskovali sponzoři Lidového domu už v době, kdy byl Miloš Zeman premiérem.
TIA, Pól, Cíl a Nový Cíl. Čtyři firmy, jejichž jména už veřejnosti nic neřeknou. Ve své době ale sehrály klíčovou roli ve financování sociální demokracie vedené dnešním prezidentem Milošem Zemanem.
Za těmito firmami se totiž skrývali sponzoři a věřitelé, kteří si nepřáli, aby se o jejich podpoře ČSSD vědělo. Firmy založili funkcionáři odpovědní za hospodaření strany a společnosti se staly prostředníky mezi sponzory či věřiteli a Zemanovou stranou. Původ peněz tak zůstal utajen a v účetnictví Lidového domu se objevila pouze smlouva o půjčce od zprostředkovatelské, “sociálnědemokratické” firmy.
K tomuto tématu |
» Věřitel ČSSD, na kterého stříleli, zemřel |
» Muž, který znal pravdu o Mrázkovi, ČSSD i kontu ODS |
» Konec kanceláře, z níž řídili Česko |
Tento způsob financování domácích politických stran – využití maskovací stranické firmy – neměl do té doby obdoby, byť některé sponzory se více či méně snažily maskovat i jiné partaje (ODS třeba měla legendární Bácse a Sinhu). Praxe maskovacích firem začala za místopředsedy ČSSD Ivana Havlíčka, stranického spojence tehdejšího šéfa partaje Miloše Zemana už v roce 1997.
A pokračovala i dál, kdy už se Zeman dostal coby premiér do Strakovy akademie.
Když měl Ivan Havlíček vysvětlit, proč zvolil tento způsob financování, reagoval jednoduše. “Nemám pro to žádný komentář. Nevidím na tom nic, co by bylo špatné,” řekl tehdy.
Stejnou taktiku zvolili dnešní zástupci spolku Přátel Miloše Zemana, kteří mu z nejasných peněz financují kampaň. Pro první kolo spolek uvádí, že Zemanovi přispěl osmi miliony. Kdo tyto peníze poskytl, to už nikdo ze spolku neřekl. Spolek už před minulou přímou volbou založil například senátor Jan Veleba, Zemanův poradce Martin Nejedlý či hradní kancléř Vratislav Mynář. Otázky médií na původ peněz ale nechávají bez odpovědí.
V ČSSD Zemanovy éry patřila jména sponzorů k pečlivě střeženým tajemstvím. Novináři se k nim ale stejně dostali, sice se zpožděním a jen díky indiskrecím přímo ze strany. ČSSD totiž byla rozdělena na dva proudy a ty na sebe vynášely špínu.
Zemanův tým je v tuto chvíli kompaktní. A to přesto, že ve spolku Přátel Miloše Zemana figurovali v minulosti i lidé jako Miroslav Šlouf či Zdeněk Zbytek, kteří se současným prezidentovým týmem nevycházejí právě nejlépe. Jenže ti zase o současném financování nic nevědí.
A proč je vůbec dobré vědět, kdo politiky sponzoruje? Minimálně pro snazší kontrolu, zda jejich politické kroky neovlivňuje právě fakt, že jim daný člověk věnoval peníze.