Petr Mlejnek popisuje taktiku Kremlu na poli dezinformací a postavení České republiky. Umíme se bránit?
Dnešní informační prostředí je charakterizované nepřetržitým zpravodajským cyklem, vzestupem sociálních sítí a propojeností obyvatelstva na území států NATO, EU i mimo něj.

Ilustrace: Shutterstock.com
Toto informační prostředí přímo ovlivňuje chování obyvatelstva. Správná komunikace má přímý vliv na úspěch či neúspěch mediálních kampaní. Stát musí využívat různé kanály, včetně tradičních médií, internetových médií a veřejné angažovanosti, k budování povědomí, porozumění a podpory pro svá rozhodnutí. To vyžaduje koherentní institucionální přístup, koordinaci úsilí mezi všemi relevantními aktéry a soulad s dohodnutými politikami, postupy a principy demokratického státu. Jak se posouvá válka na Ukrajině v čase, tak si stále kladu otázku, jakým způsobem by měla Česká republika reagovat na různé hybridní hrozby.
Ač se to nezdá, Západ je v informační a psychologické válce s Ruskem. Základním prvkem obrany proti této válce je komunikace státu. Neměl by tedy vzniknout na Úřadu vlády ČR prvek strategické komunikaci tzv. stratcom, tak jak ho mají jiné západní země?
Vzhledem k mé zkušenosti, není za vším třeba hledat ruského agenta. Je samozřejmě pohodlné vše nepříjemné hodit na Rusy, ale pouštíme se na velmi tenký led. Z tohoto důvodu si myslím, že nepravdy je třeba důvěryhodně vysvětlovat a komunikovat. K tomu slouží právě stratcom. Tento prvek by měl být klíčovou institucí, která koordinuje, analyzuje a podporuje jednotnou komunikaci napříč jednotlivými resorty.