© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Praha se chystá rozšířit chytré koše i do dalších částí Prahy. Ačkoli pilotní projekt kompresních nádob považuje rada města za úspěšný, záznam z jednání rady, který získala redakce Neovlivní.cz, ukazuje, jak to je ve skutečnosti. Pilotní projekt provázela na radě hádka o dluh.
Bylo 15. května krátce po deváté ráno, když primátorka Prahy Adriana Krnáčová citovala návrh usnesení, kterým měla rada schválit rozšíření projektu chytrých košů do dalších částí města. Kompresních nádob, které si přes sms zprávu samy zavolají popeláře, když jsou plné.
Primátorka s odkazem na městskou firmu Operátor ICT, která má celou agendu Smart City na starost, citovala údajnou úsporu 800 tisíc korun, kterou pilotní provoz košů přinesl.
Jenže jak vyplývá ze zvukového záznamu rady, který má redakce Neovlivní.cz k dispozici, strhla se vzápětí mela.
Rozpoutala ji věta radního za Trojkoalici Jana Wolfa: “Mám k tomu jedinou věc, kterou bychom měli doplnit do tisku, protože jsem se dozvěděl z Pražských služeb, že mají za svoz za tyto odpad pohledávku, protože jim to nikdo nezaplatil. Pohledávku cca čtyři miliony.”
Adriana Krnáčová reagovala stručně. “Myslím, že to nesouvisí s tímto.” Radní se ale nenechal odbýt: “Mě ale tvrdili, že ano. Že ty koše musí někdo svážet a nebylo jim za to zaplaceno a mělo to platit město.”
Primátorka znovu vystartovala: “Mícháte jabka s hruškama.”
Situaci nakonec zachraňoval náměstek Petr Dolínek z ČSSD. Prohlásil, že jde o problém, který vznikl nevyjasněnou otázkou vlastnictví košů a s tím spojenou odpovědností za platby. Dolínek na nahrávce uvedl, že jde o věc snadno odstranitelnou tím, že majitelem košů bude do budoucna městská firma. “Pak to odpadne,” řekl.
Pražské služby následně na dotaz Neovlivní.cz uvedly, že v tuto chvíli již žádnou pohledávku neevidují.
Radní Wolf to dnes vysvětluje obdobně jako náměstek Dolínek. “Chápu to tak, že na začátku nebyly vyjasněné vztahy, kdo má vlastně za vývoz těchto pilotních košů platit. Jestli město, které je mělo půjčené. Nebo jejich vlastník. Pak se to vysvětlilo,” říká zpětně radní Wolf.
Každopádně i hlasem radního Wolfa rada schválila, že se koše rozšíří i do dalších částí města. A to na základě argumentů Operátora ICT, městské firma, která má agendu na starost.
“Pilotní provoz prokázal vysokou efektivitu v úspoře počtu svozů, která byla vyčíslena na 95% oproti počtu svozů běžných košů za období 6 měsíců, a s tím související úsporou nákladů v celkové výši cca 834 653,-Kč bez DPH za stejnou dobu provozu,” stojí ve stanovisku firmy.
Výběrová řízení se rozeběhnou už po prázdninách.
Článek je součástí projektu, který podpořil Nadační fond nezávislé žurnalistiky. |