Úspěch z ghetta. Jak mladí z periferie dobývají svět

Jejich roční tržby přesahují desítky milionů korun, mají filmy na světových festivalech, reprezentují dnešní úspěšné Česko. Mnozí z nich přitom vyrostli v regionech zatížených problémy, nebo se v Česku ani nenarodili. Z outsiderů jsou dnes úspěšní umělci a byznysmeni, kteří jsou v přímém střetu se současnou generací.

Bývalý premiér Andrej Babiš kdysi prohlásil o Karlovarském kraji, že je „nejhorší, historicky ve všem“, nikdy mu ale od téhle nálepky ze své pozice nepomohl. Kraj na tom z hlediska tvrdých dat opravdu není dobře – kriminalita se tady dlouhodobě drží na vysokých příčkách, na opačném chvostu je pak úroveň vzdělání. Počet vyloučených lokalit tady taky výrazně převyšuje celorepublikový průměr, je zde čtvrtá nejvyšší nezaměstnanost v zemi. Vymotat se z tohoto prokletí není zdaleka jednoduché, ale ne nemožné.


Viktor Sheen. Zdroj: facebook.com/ViktorSheenOfficial

Na přelomu tisíciletí vyrostla v podhoubí karlovarských klubů pozoruhodná rapová scéna známá svými častými hudebními přestřelkami. V jejich textech je kromě kouření marihuany i další důležitá spojovací linka: jak z toho výše popsaného marasmu ven.

Důležitý je poznání, dokud to nevíš, nejsi normální. Škola je zásadní, i když jsi z ulice, nezůstaň jen se základní. Žádnej shit nikdy nevoní, ale snažím se v tom nezůstat poslední,“ glosuje v tracku Kdo se směje naposled raper Jakub Vlček.

Začínal ve třinácti letech jako DJ Logic právě v karlovarských klubech a o osm let později vydal své první rapové album Pod Vlivem. Nezůstal jen u hudby, produkuje jiné rapery a zároveň má vlastní merchandising (oblečení a doplňky) a prodává lístky na vystoupení zastupovaných umělců. Velmi rychle taky pochopil sílu internetu a sociálních sítí – dokázal přesně zasáhnout svou cílovou skupinu, na jeho streamy se dívaly postupně tisíce a tisíce nových uživatelů.

Zkrátka se trefil do nálady a poptávky současné mladé generace, která se, stejně jako on, cítí ztracená, frustrovaná a naštvaná a hledá cestu ven – to vše s nimi sdílí prostřednictvím sítí, ale i na koncertech. Vytvořil silnou komunitu, která se zároveň stala obrovskou klientelou.

Dnes má rodák z „historicky nejhoršího kraje ve všem“ vlastní label Milion+ Entertainment, který má roční tržby více než 30 milionů korun, a počty zhlédnutí na YouTube převýšily milion. Label produkuje písně, klipy, videoblogy, ale i módu. „Vydělávat prachy – moje praxe, zlatý zuby, to je satisfakce, na účet jenom plusový transakce,“ rapuje dnes pod nickem Yzomandias.

Mimochodem – Milion+ Entertainment vybudoval v Pardubicích, takže znovu tak trochu na periferii. Dnes se o vydavatelství píše jako o rapovém impériu. „Jakkoliv může smečka kolem labelu působit jako jezdectvo chaosu, při bližším pohledu se Milion+ v lecčem podobá Motown Records, slavné továrně na hity z amerického Detroitu,“ poznamenal na Aktuálně.cz hudební novinář Ondřej Horák.

Motown byla pověstná tím, že se tam hudba vyráběla jako u výrobního pásu; každý zaměstnanec měl pevně dané místo, pozdní příchody se netolerovaly, tvrdé postihy nebyly výjimkou. „Na podobně drakonických pravidlech funguje Milion+, jen místo sedmipalcových vinylů pravidelně sytí trh digitálními singly, videoklipy a novými řadami merche,“ doplňuje Horák.

Co mají Jakub Vlček, Viktor Sheen, Yzomandias, Calin nebo Anet X společného? Jak moc je hnalo právě to, že jsou ze zapomenutých krajů a často i jiné národnosti? Příběhy úspěchu z periferií jsme popsali v zářijovém časopise Neovlivní.cz

Zdroj náhledové foto: facebook.com/ViktorSheenOfficial

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email