Pražské Smart City: bianco šek na 40 milionů do městských částí

Ačkoli dosud hlavní město nemá v ruce nezpochybnitelná data, jak se jí daří v oblasti takzvaných chytrých měst a nespustilo žádný skutečně velký projekt, rozhodli radní ještě před komunálními volbami o tom, že pošlou do městských částí 40 milionů korun. Agendu Smart City v Praze – podobně v jako dalších městech – ovládají politici z hnutí ANO.

“Hlavní město Praha v rámci naplňování koncepce Smart Prague podpoří projekty městských částí Prahy, které přispějí „k lépe fungujícímu městu, jež umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům, návštěvníkům i turistům komfortní život za využití moderních technologií“. Účelem tohoto mechanismu je zajistit dostatečně rychlý finanční zdroj pro realizaci inovativních projektů městských částí, které nebyly doposud v hlavním městě realizovány… Celkový objem rezervy Smart Cities ve schváleném rozpočtu vl. hl. m. Prahy činí pro rok 2018
celkem 40 mil. Kč,” stojí v usnesení, kterým radní před pár týdny schválili vyslání milionů do městských částí.

Potíž ale je, že se hlavnímu městu na poli skutečně chytrých měst příliš nedaří. O lepším městě pro život s pomocí projektů Smart City, jak jsou známé třeba z Barcelony, si mohou Pražané zatím nechat zdát. Například o  pokrytí pražského metra mobilním signálem politici poslední roky jen mluví. Zatím poslední termín, kdy má být pokryté celé metro je rok 2022. Symbolické na tom je, že signál v metru v pojetí Prahy nespadá pod agendu Smart City, ale řeší si ji sám Dopravní podnik s operátory.

Praha, smart city, model 2018. Foto: Eva Šelepová (se souhlasem autorky)

“Když to řeknu natvrdo, tak v Praze se celé Smart Cities smrsklo do laviček, sloupů a s prominutím dalších volovin. Žádný velký projekt, který by něco zásadního lidem přinesl, dodnes spuštěný nebyl,” říká nezávislá zastupitelka a bývalá radní Eva Vorlíčková, která je jednou z mála, kdo problematice IT zakázek na pražském magistrátu rozumí. “Nechápu proto, proč se ten projekt dál rozšiřuje, když ani přesně nevíme, jak to doposud funguje. Není vůbec jednoduché se dostat k informacím, pečlivě si to střeží a nechtějí do toho nikoho pustit,” dodává.

Podobně hodnotí informovanost ze strany vedení města a Operátora ICT i Pirát Ivan Mikoláš: “Nedostupnost relevantních dat je obecná vlastnost fungování současného pražského magistrátu. Prohledávat náročně celý světový web kvůli získání elementárních informací o projektech Operátor ICT rozhodně smart není.”

Město si ale za svými kroky v agendě Smart City, na kterou mělo původně vyčleněných 600 milionů, stojí. “Na Smart City jsem hrdá. Těch 600 milionů byl potenciál, ve skutečnosti jsme loni vyčerpali nějakých dvanáct milionů,” prohlásila primátorka Adriana Krnáčová.

A kde se rozplynuly ty velké projekty, které město slibovalo? Podle Krnáčové se teprve chystají.

Městské části mají nyní průběžně začaly posílat své žádosti Operátorovi ICT, který je zpracuje. Schvalovat je má ale ve finále rada města.

Už před časem jsme upozornili, že byznys spojený s projektem Chytrých měst se podařilo napříč republikou ovládnout politikům a lidem spojeným s hnutím ANO.  Konkrétně v Praze jsme popsali, že agendu Smart Cities má na starost městská firma Operátor ICT, která bude fakticky rozhodovat, komu peníze v projektu přidělí. Jakýmsi mentorem pro tuto městskou společnost se pak podle usnesení rady stala platforma Lepší města. Obě společnosti tak budou mít rozhodující vliv na rozdělování veřejných stamilionů. A obě podle zjištění Neovlivní.cz ovládají lidé spojení s hnutím ANO a přímo s jejím předsedou, ministrem financí Andrejem Babišem. Popsali jsme zde.

Článek je součástí projektu, který podpořil Nadační fond nezávislé žurnalistiky.
Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít