Premiérův mediální dům: Dobře živené imperium

Z pohledu zákona je to čisté: podnik dotovaný státem se sám rozhodne utrácet peníze na propagaci zrovna v mediální skupině Mafra z holdingu Agrofert, který si ministerský předseda zaparkoval do svěřenského fondu. Jenže, jak čerstvě doložil Radiožurnál, vedení moc dobře ví, proč je dobré „poslat to“ Babišovi. Premiér se jen těžko vyhne podezření, že jeho mediální firmy profitují z moci, kterou nashromáždil. A že si, byť sám patří k nejbohatším lidem v republice, vylepšuje bilanci hned několika firem ze svěřenských fondů prostřednictvím státních a polostátních společností živených z rozpočtu. Do kterého svými daněmi přispíváme my všichni.

Pirátský senátor Lukáš Wagenknecht ten termín použil už před lety: state capture neboli převzetí státu. „Česká republika je typickým příkladem pojmu state capture. Je to nejvyšší úroveň korupce. Ta nejnižší je, když někdo něco ukradne, a ta nejvyšší, když dojde k převzetí státu, kdy finanční skupina převezme řízení a sama třeba navrhuje zákony a kroky, aby je nemusela porušovat,“ říká dnes někdejší Babišův blízký spolupracovník z ministerstva financí.

Článek o tom, jak se na byznys premiéra skládáme my všichni, vyšel v červnovém čísle časopisu Neovlivní.cz.

Na způsob, jakým mediální firmy spadající pod Agrofert profitují z vlivu premiéra, to sedí dokonale. Sice formálně naplnil zákon o střetu zájmů, evropští auditoři ale už loni oznámili, že fakticky má dál na chod holdingu vliv. On sám ale veřejně tvrdí opak, a prochází mu to:  S tím, že státní a polostátní firmy odklánějí peníze na reklamu právě Mafře, tedy nemá nic společného, ničeho se nedopouští.

Ale jsou to jeho ministři, kteří docházejí do Mafry na eventy, které firma zpeněží. Jde o sponzorované akce na konkrétní téma, přičemž Mafra má oproti jiným mediálním domům tu výhodu, že může lákat sponzory na účast člena vlády, a zároveň jim umožnit, aby sponzorské peníze fakticky šly „na účet premiéra“.

A jsou to právě státem řízené firmy, na které má Babišův kabinet přímý vliv, co ve velkém utrácejí za reklamu právě „u Babiše“.

Na poslední křiklavý příklad upozornila pisatelka tohoto textu na Radiožurnálu v půli května. Státní dopravce České dráhy utratil u mediální skupiny Mafra od roku 2015 do roku 2019 za reklamu, marketing a propagaci přes 112 milionů korun, přesně 112 272 840 Kč. Ve srovnání s ostatními mediálními domy jde o rekordní sumu, kterou přitom Mafra z velké části obdržela bez výběrového řízení.

Jenže nejde jen o inzerci. Čím dalším my všichni premiérovi přispíváme na jeho byznys? A jaký by za to postihl politika trest třeba v Německu? Čtěte v červnovém časopise Neovlivní.cz. Předplácejte zde:

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com