Skryté tváře voleb: Kdo tlačí k volebním ziskům ČSSD

10. 5. 2016, aktualizováno 7. 9. 2016

Podzimní volby se nezadržitelně blíží. Znovu vám předkládáme seriál, ve kterém jsme zmapovali, kdo jsou skuteční strůjci politických úspěchů a porážek jednotlivých stran. Odkrýváme tváře politických marketérů. A začínáme posledním volebním vítězem, sociální demokracií.

ČSSD: Poche, Chvojka a rádci v pozadí

Po léta platí, že ti kdo, jsou ve volebním štábu ČSSD, patří mezi nejvlivnější lidi strany – a to i v případě, že vůbec nemají stranický průkaz. Má to svou logiku – volební výsledky jsou klíčové pro každou partaj, generují moc a až stamilionové příspěvky od státu.

Letošním prvním mužem voleb ČSSD se stal europoslanec, bývalý pražský zastupitel Miroslav Poche. Politik, který padl před pár roky na dno a zdálo se, že jeho politická kariéra je u konce.

Miroslav Poche. Koláž: Neo

Vzpomínáte? Na podzim roku 2010, krátce před volbami, vyšlo najevo, že Poche podváděl se sponzorskými dary své straně – statisícové sumy totiž nechal rozdělit na menší částky a ty za něj do stranické kasy nosili jeho straničtí kolegové jako padesátitisícové členské příspěvky. Svůj podvod tehdy vysvětlil tím, že se chtěl vyhnout placení daní. Skandál Pocheho, který si dělal na pražském magistrátu velké ambice, odsunul do pozadí a vyřadil jej i z plánovaného souboje o vlivné křeslo předsedy pražské ČSSD. Kromě neumětelství a neznalosti daňových zákonů totiž naplno rozkryl, jak si Poche kupuje spojenectví, buduje kontakty a tím i svoji sílu.

V konečném součtu se mu ovšem taktika vyplatila. Čtyři roky po aféře se dostal na eurokandidátku ČSSD, uspěl. A na konci loňského roku jej premiér Bohuslav Sobotka oslovil s nabídkou vést volební kampaň.

Teď je Poche zásadním článkem v budované kampani. Ve straně má vliv, na kterém pracoval už od dob působení v mládežnické organizaci ČSSD, v Mladých sociálních demokratech. Nadto má vazby na vlivné byznysmeny – mezi jeho kamarády patří třeba lobbista a spolumajitel J&T Dušan Palcr.

K ruce si Poche přivedl dalšího zkušeného hráče, kterému se nedá upřít vliv – píáristu a politického marketéra Jiřího Chvojku.

chvojka_jiri_graficky

Poprvé na sebe upozornil jako mluvčí dodavatele počítačů v pochybném projektu ministerstva školství “Internet do škol” z dob Zemanovy vlády. Akce skončila policejním vyšetřováním, (šlo do ztracena), a zprávou NKÚ, že stát promrhal stovku milionů.

Znovu se jméno Jiřího Chvojky vynořilo před 10 lety, kdy se podílel na sněmovní kampani ODS, kam jej jako sobě blízkého člověka dovedl tehdy vlivný člen strany Vlastimil Tlustý. Chvojkova role nebyla malá – přes svého společníka ve firmě a svoji devadesátiletou babičku tehdy sehnal do kasy občanských demokratů šest milionů korun a ustál i následné pochybnosti, že šlo jen o bílé koně.

V kampani se mu podařilo i párkrát zazářit – třeba když ODS pod jeho taktovkou přelepila během jediné noci předvolební bilboardy ČSSD. Šlo o fotografii Jiřího Paroubka se sloganem “Budu pracovat pro vás”. Chvojkovi lidé jej rozšířili o text: “Za kakao z Ghany”. Šlo o narážku na takzvanou kakaovou aféru bývalého poslance sociálních demokratů Michala Krause.

V roce 2008 Chvojku přetáhnul do svých služeb tehdejší volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík. Zapojil ho svých monstrózních kampaní, za nimiž dodnes zůstaly nevyjasněné účty. Na druhou stranu: ČSSD přinesly i drtivé úspěchy; největší v roce 2008.

Po pár letech u ČSSD Chvojka stranu opustil, zakotvil na Energetickém regulačním úřadu a až během letošního jara přešel zpět do služeb sociálních demokratů. V kampani bude mít na starost zejména PR, mluvit ale bude bezpochyby i do kreativní části kampaně a do jednotlivých akcí, příprav mítinků nebo roadshow.

jakub-horak_graficky

Ze služeb ODS, ale i TOP09 přetáhli na dva měsíce sociální demokraté ještě producenta a zkušeného marketéra Jakuba Horáka. Ten v minulosti pracoval třeba s exministrem vnitra Ivanem Langerem, kterému pomáhal vylepšovat image policie v kampani ‘Pomáhat a chránit’. V roce 2011 usiloval i o spolupráci s tehdy nově založeným hnutím ANO, ovšem marně.

Jakub Horák stojí za jarní částí kampaně ČSSD ‘2 roky ve vládě’, i za sloganem ‘Srdce bije vlevo’, pro stranu už ale nepracuje. Smlouvu měl jen na období března a dubna 2016. Na tu samou dobu také Horák přerušil psaní svých jinak pravidelných sloupků pro média z Bakalova vydavatelství Economia.

• Čtěte také: Jak Babiš cestou do práce uviděl billboard ČSSD »

Volební štáb doplňují ještě další lidé, především spolupracovníci premiéra Bohuslava Sobotky. Záhy se má připojit také panel zástupců některých komunikačních a kreativních agentur, o jejich složení však dosud není jasno. Podle informací Neovlivní.cz by jedním ze členů měl být Jan Binar z agentury McCann.

A samozřejmě ve štábu sedí i ti, kteří mají dohled nad osekanými stranickými financemi (po rozsudku v kauze Atner, pozn. red.) – peníze hlídá místopředseda Martin Starec a ústřední tajemník strany Michal Kucián.

Martin Hoferek

Kdo zatím ve volebním štábu chybí, jsou Sobotkovi letití spojenci – Miloš Růžička z agentury Bison&Rose či lobbista Martin Hoferek. (O Hoferkovi více zde »)

Není to až takové překvapení, Růžička i Hoferek totiž zpravidla oficiální role u ČSSD nepřijímají, aby nebyli veřejnosti a médiím tolik na očích. Jejich vliv je přesto díky vazbám, který mají na samotného premiéra, významný. Byli to právě oni, kdo Sobotkovi pomohli ustát krizi na podzim 2013, kdy se jej po sněmovních volbách pokusili odvolat jeho straničtí kritici v čele s hejtmanem Michalem Haškem. Růžička je nadto jedním z nejbližších spolupracovníků ministra vnitra Milana Chovance.