Úřednická sabotáž: proč jde stát na ruku dopravcům

Už tento týden poslanci rozhodnou, jestli pustí o víkendu na silnice víc kamionů. Doposud je stát ani není schopen vážit.

Na program sněmovny přijde tento týden pokus ODS opět pustit o víkendech na silnice více kamionů. Páteční a částečně sobotní zákaz platí jen o prázdninách a o svátcích. Naopak ten nedělní vydržel čtrnáct let, přežil levicové i pravicové kabinety. Včetně vlády Andreje Babiše.


Foto: Peteri/shutterstock.com

Už tento týden budeme vědět, jestli se to změní. Tlak na změnu přišel s návratem ODS do Strakovy akademie.

Jsou to právě občanští demokraté, kdo nyní navrhuje, aby se kamiony vrátily na silnice i o víkendu. Od chvíle, kdy jim to politici znemožnili, přitom doprava zejména na dálnicích dramaticky zhoustla. A kamiony se staly systémovým problémem České republiky, který fakticky nikdo neřeší.

Občanští demokraté, alespoň někteří, si to ale nemyslí. Poslanec za ODS Stanislav Blaha protlačil sněmovnou návrh na změnu, která fakticky posílá kamiony zpátky do nedělních dopravních špiček. Návrh už jde do třetího čtení a má podporu ministra dopravy Martina Kupky, rovněž z ODS.

Blaha ani Kupka se ve své argumentaci zcela shodují s výroky sdružení dopravců ČESMAD: děláme to pro kamioňáky, aby mohli být o víkendech brzy doma.

“Návrh směřuje ke zlepšení pracovních podmínek řidičů nákladních vozidel tím, že jim umožní i v době zákazu jízdy provést vykládku zboží na území České republiky a následně pak bez nákladu dojet do místa bydliště řidiče nebo sídla či provozovny dopravce,” uvedl Blaha v odůvodnění jednoho z pozměňovacích návrhů, které k novele předložil.


ČTĚTE TAKÉPřejetá republika. Česko má systémový problém: Kamiony


A ministr Kupka pak v Mf Dnes, která na plány občanských demokratů jako první upozornila, dodal: “Komě lepších pracovních podmínek by se tím eliminovalo riziko spěchajících řidičů, kteří se snaží stihnout nemožné. Výhodou by bylo i více volných míst na odpočívkách.”

A teď ještě mluvčí ČESMAD Martin Felix: “Především by to pomohlo řidičům. Dnes se stává, že řidič nestihne dojet do cíle a musí až do skončení zákazu zůstat na parkovišti, čímž přijde o polovinu víkendu.”

Je to několikátý krok politiků současné i předchozí vlády, který vychází dopravcům vstříc. Jedním z nejkřiklavějších se stala neschopnost státu vážit přetížení kamiony. Tímto krokem by se chránily české silnice a bezpečnost lidí. A ještě by obce i stát vybrali na pokutách.

Ale úředníci řekli NE.

Je to přitom tak trochu zmar. V roce 2011, ještě za vlády Petra Nečase, se politici shodli, že je vážně potřeba udělat přítrž přetíženým kamionům na českých silnicích. A slíbili, že od následujícího roku budou tahače převažovat. Ve velkém. Nejen na dálnicích, ale i v obcích a silnicích druhé a třetí třídy.

„Máme v tuto chvíli jednoznačně zájem, aby nedocházelo k průjezdu přetěžovaných kamionů, které samozřejmě významně ovlivňují jak stav komunikace, tak i hluk a tak dále,“ slíbil tehdejší ministr dopravy za Věci veřejné Pavel Dobeš.

Nečasovi ministři v tom měli jednoznačnou podporu od tehdejší opozice, zejména z ČSSD, která ovládala kraje. „Chceme zamezit šlendriánu, že nám tu jezdí přetížené kamiony a objíždějí placené úseky,“ podpořil vládní plány politik ČSSD Milan Chovanec, tehdejší plzeňský hejtman a pozdější ministr vnitra.

O jednu dekádu později a vládní angažmá hned několika politických stran z levice i pravice jsme tam, kde jsme byli.

Květnová zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu je v tomto směru neúprosná: váhy nemáme a to málo, co máme, neváží. A když už náhodou váží, přestupky neřešíme.

Kdo sabotuje vážení kamionů? Komu nefunkční váhy vyhovují? A kdy obce narazily, když se chtěly náklaďáků zbavit? Čtěte v aktuální časopise Neovlivní.cz, který je k mání v sekci PŘEDPLATNÉ.

Zdroj náhledové foto: Peteri/shutterstock.com

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email