Vláda hodlá poslat stamiliony na projekt, který chce nová koalice zrušit

Součástí Trojmoří je sen prezidenta Miloše Zemana o koridoru Dunaj-Odra-Labe.

Odcházející vláda Andreje Babiše se dnes chystá udělat krok, který reálně připraví státní pokladnu o půl miliardy korun. Na programu odpoledního zasedání vlády má pod číslem 6 bod s názvem Vstup České republiky do Investičního fondu Iniciativy Tří moří, který předkládá Karel Havlíček.

Jde o původně polsko-chorvatskou iniciativu, která má rozhýbat infrastrukturní projekty. Země, které se jej účastní, do fondu musí poslat peníze. Jenže vláda do projektu přihlásila pouze vysněný projekt Miloše Zemana, tedy plavební kanál Dunaj-Odra-Labe. A ten se chystá nová vláda obratem zastavit. Koalice Spolu to má dokonce v dopravní strategii, s níž vstupovala do voleb.


Ilustrace: Shutterstock.com

“Namísto megalomanského projektu kanálu Dunaj–Odra–Labe chceme přispět k plošnému budování propojené dopravní sítě, to je ta nejrychlejší cesta ke kvalitnímu životu ve všech našich regionech,” stojí v programu.

Peníze, které má dnes Babišův kabinet odhlasovat, jsou tedy zbytečně vynaložené.

Není to přitom poprvé. Vláda šla projektu, který tlačil především prezident Miloš Zeman a jehož odůvodněnost stát dodnes nedokázal doložit, na ruku opakovaně. Přesně před rokem kabinet schválil první etapu výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, který má vyjít státní kasu na 15 miliard korun,.

“Mezinárodní projekt přípravy splavnění Odry v úseku Koźle – Ostrava dostal před chvílí na vládě zelenou,” informoval tehdy o rozhodnutí vlády vicepremiér Karel Havlíček.

Zpráva o schválení kanálu přišla jen pár dní poté, co se ukázalo, že Babišova vláda nezaplatila slibované odměny lékařům a sestrám za jejich práci během jarní vlny epidemie covid.


NEPŘEHLÉDNĚTE: Loupeže z eráru aneb Poslední hostina Babišovy vlády


Vláda se tak rozhodla v době, kdy kvůli situaci covid-19 navýšila schodek státního rozpočtu na 500 miliard. Podnikatelům a firmám v rámci jarního lockdownu roku 2020 Babišova vláda pomohla zcela minimálně, nevyargumentovaný projekt za miliardy ale pro ni problém není.

Zastánci koridoru z řad státních úřadů a Miloše Zemana tvrdí, že projekt pomůže skomírající lodní dopravě a zlepší hospodaření s vodou. Naopak ekologové a vědci upozorňují, že kanál zničí poslední přirozené ekosystémy ve střední Evropě. Dopad na krajinu a vodní svět hodnotí výrazně negativně.

Loni proběhlo slyšení v Senátu, kde pozice státu hájil šéf odboru strategie Luděk Sosna. Do Senátu si přinesl studii, na jejímž základě uvedl: “dle našeho názoru je ekonomické hodnocení připraveno správně, pracujeme s platnými metodikami.”

Josef Seják z komise pro životní prostředí Akademie věd označil studii za lživou. “Ta studie nemá ani cenu papíru, na kterém byla vytištěna,” prohlásil podle ČTK přímo v Senátu.

Autoři studie podle něj účelově zneužili metody hodnocení dopadů na životní prostředí. Škody na ekosystémech mohou přesáhnout 100 miliard korun, dodal.

Eliška Vejchodská z Institutu pro ekonomickou a ekologickou politiku pak na stejném slyšení vládní studii odmítla s tím, že neodpovídá evropským standardům. “Projekt by měl být zamítnut,” dodala.

Za zmínku stojí ještě text publicisty Patricka Zandla, který v něm mimo jiné píše: “Kanál DOL je lpěním na starém dobrém těžkém průmyslu a megalomanskou investicí, která zejména v případě napojení Labe nemá ekonomické opodstatnění. Neřeší existující problémy ekonomiky, jako je mobilita pracovní síly nebo nekvalitní běžná transportní infrastruktura. Velká část dnešních obchodů se děje v just-in-time režimu, kde je potřeba spolehlivá doprava železniční nebo silniční a vodní cesta je doplňkem. Postavit za ty peníze pořádné dálnice do krajských měst a vysokorychlostní železniční koridory i lokální železnice pro včasnou přepravu zboží či lidí by dávalo mnohem větší smysl.”

Aktualizováno 17:45 – Vláda nakonec stáhla tento bod z programu dnešního jednání. “Neřešili jsme to. My jsme stáhli asi čtyři nebo pět bodů. Ne snad proto, že by ty body byly špatně připravené, ale domníváme se, že jsou body, mimo jiné byly to třeba investiční pobídky, které byly připraveny asi tři, a nezdá se nám v tuhle tu chvíli vhodné tyto body dávat. Nechme to prostě už na vládu novou. Je to otázka časová,” zdůvodnil to ministr Katel Havlíček.

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com

 

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email