Skryté tváře voleb: Kdo tlačí k volebním ziskům lidovce

Nikdo je volit nebude. Za pět měsíců, během krajských voleb, nedostanou jediný preferenční hlas. Přitom jsou těmi, kdo do značné míry ovlivní, zda to na podzim hodíte “tomu, koho tady má Babiš”, nebo “Haškovi, ČSSD”. Deník Neovlivní.cz v novém seriálu rozkrývá, kdo jsou zákulisní strůjci politických úspěchů a porážek jednotlivých stran. Političtí marketéři.

Neviditelný lidovci. Mají vůbec kampaň?

Nejmenší vládní strana KDU-ČSL má velké plány. V krajských volbách by chtěla přinejmenším potvrdit svou současnou politickou sílu a co nejdříve také posílit. Myslí si na osm procent voličských hlasů.

Jenže místo usilovného nahánění voličů a chrlení nápadů, jak by se dalo očekávat, jako by se po  Lidovcích slehla zem. A to v době, kdy většina velkých stran už naplno rozběhla svoji kampaň před krajskými volbami.

Kdo jsou ti, kdo by měli lidovce dovést k vysněným volebním výsledkům?

petr_pachta_kdu-cslVolebním manažerem strany je mladý politik Petr Pachta, který letos poprvé vede volební štáb. Jenže i přes pravomoci plynoucí ze své funkce je spíše neviditelným mužem, o kterém nelze v archivech najít v podstatě žádné informace. Rodáka z Olomoucka, člena KDU-ČSL, přivedli do volební štábu ministři Marian Jurečka a Pavel Bělobrádek, pro které specialista na IT a geotechnologie začal pracovat v Praze před dvěma lety, pro Jurečkovo ministerstvo zemědělství jako externí poradce.

V té době také nastoupil k lidovcům do volebního štábu, kde dostal na starosti správu sociálních sítí. Štáb v té době řídil jeho mnohem vlivnější předchůdce Vít Doležálek, dnešní šéf Jurečkovy ministerské kanceláře.

Vit_Dolezalek_kdu-cslDoležálek byl pro KDU-ČSL důležitý nejenom v roli volebního stratéga, ale i proto, že dokázal do strany přivést významné sponzory. Působil totiž v zahraničním zastoupení společnosti Inreka Plošiny, která v letech 2013 a 2014, kdy Doležálek vedl kampaně, patřila mezi největší sponzory strany.

Doležálek zůstává vlivnou postavou i coby ministerský úředník, ale uvnitř KDU-ČSL, kterou štěpí zatím latentní, ale přesto konkurenční souboj mezi Jurečkou na jedné straně a předsedou Bělobrádkem na druhé straně, je už na pozici volebního manažera strany nepřijatelný.

V této roli ho proto letos poprvé nahradil právě Pachta.

kdu-csl_kampan_krajske_volby_2016_pavel_horavaVliv na kampaň má vedle něj i generální sekretář strany Pavel Hořava, který má z pozice své funkce na starosti především finance celé strany. I proto generální sekretáři patří u lidovců tradičně mezi klíčové osoby KDU-ČSL. Oproti Pachtovi má navíc výhodu letitých a velmi silný vazeb uvnitř partaje.

Horší je určit, kdo má nad volebním štábem politickou záštitu. Lidovci nevybrali jednoho člena vedení, který byl zodpovědný za volební výsledek, a tak se dohled nad kampaní rozplynul mezi ministry Bělobrádka, Jurečku a šéfa senátního klubu lidovců Petra Šilara.

Stejně tak ale do přípravy kampaně může mluvit celé širší vedení, jenže to se zatím schází jen sporadicky. A většina lidovců s politickými ambicemi, jako je třeba místopředseda sněmovny Jan Bartošek, se od centrálního volebního štábu drží spíše dál.

Lidovecká kreativita v regionech.

Lidovecká kreativita v regionech.

A tak není divu, že si některé regiony pomalu rozjíždějí kampaň vlastní – třeba jako lidovci na Vysočině, kteří už vyrazili do kampaně s heslem “Nemáme to na salámu”, které míří proti Andreji Babišovi – ten na Vysočině ovládá některé masokombináty, z nichž nejznámější jsou Kostelecké uzeniny. Témata kampaně si vymysleli sami a sami si zařídili i kreativní část – tedy třeba onen slogan.

Centrála by měla brzy doplnit celostátní témata kampaně. Kdy se tak stane, ale není vůbec jasné. Lidovci prý témata mají nachystaná, ale kdy je představí, není rozhodnuto.

“Viděl bych to spíš v řádu týdnů, než dnů,” říká k tomu Petr Pachta, volební manažer nejmenší vládní strany s velkými ambicemi.

Seriál o kampaních:

1. díl: Pohled do neznámé kuchyně ČSSD »
2. díl: ANO – Když neprodávají ideje, ale markeťáci »
3. díl: TOP 09 – Kampaň v režii pánů Poláčka a Kalouska »
4. díl: ODS – Pokus o restart s vyzkoušenými tvářemi »

 

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít