CEFC po roce: Velká rána chybí, manažeři mlčí. Přijdou vůbec skutečné investice?

Zkraje roku Miloš Zeman mluvil o masivním přílivu čínských investic, kontrakty vyčíslil dokonce až na 250 miliard korun. Hvězda Jaroslava Tvrdíka, kterého politici ČSSD a Hradu velebili za navázání kontaktů v komunistické Číně, po letech zase strmě stoupala. Jak je to ale s čínskými miliardami ve skutečnosti? A proč Číňané doposud nalili své peníze jen do firem blízkých Tvrdíkovi?

V byznysu to není strategie zcela obvyklá. Čínská CEFC a její čeští zástupci s veřejností v podstatě nekomunikují. Získat jejich pohled na věc je tak nemožné. Jejich hlavní česká spojka – exministr a bývalý šéf volební kampaně ČSSD Jaroslav Tvrdík – rozhovory o firmě odmítá. A zakázáno mají mluvit i jednotliví manažeři.

Pokud tedy vycházíme jen z oficiálních dokumentů z obchodního rejstříku, lze investice CEFC shrnout do hesla: lijeme peníze do firem, které má Jaroslav Tvrdík rád. Celkem je to zhruba deset miliard korun.

CEFC majetkově vstoupila do mediální společnosti Médea Jaromíra Soukupa, s nímž má někdejší politik blízký vztah už z éry, kdy chystal volby pro ČSSD. Stejné je to s firmou Travel Services, s jejímž lídrem Jiřím Šimáněm se Tvrdík prvně potkal, když řídil státní aerolinky. Přátelské vazby stály i za plánovaným kapitálovým vstupem CEFC do investiční skupiny J&T Financial Group, kde měla získat poloviční podíl a to za necelých 30 miliard. Detailně jsme Trdíkovy přátelské vazby popsali v tomto článku.

Potíž je, že právě tahle největší akvizice s J&T se dosud neuskutečnila, ač byla oznámená už před půl rokem. Číňané tím přitom měli získat vliv nad J&T Bankou, která spravuje peníze řadě českých expolitiků, a slovenskou Poštovou bankou.

K tématu:

» Velká čínská expanze? Přislíbené miliardy zhusta zůstávají na papíře
» Osm klíčových česko-čínských smluv ovládl jeden muž
» Všechna Tvrdíkova přátelství. Aneb čínské peníze na lince Praha – Bratislava

Když k tomu připočteme nákupy nemovitostí, pivovaru Lobkowicz či vstup do fotbalové Slavie je zřejmé, že CEFC investovala výlučně do statusových symbolů. Výjimku tvoří jen strojírny Žďas. Skutečná investice ale dosud nepřišla a ty, o které měla CEFC údajně zájem (Tatra Kopřivnice či holding EPH Daniela Křetínského), nevyšly.

Číňanům se zkrátka v energetice v Česku nedaří, jak veřejně deklarovala.  Nebo šlo jen o vypuštěnou bublinu a fakticky o skutečný byznys nemají vůbec zájem.

“Oni tvrdí, že si z České republiky chtějí vybudovat jakýsi portál do Evropy. A s tím nutně nemusejí souviset nějaké velké investice přímo v Česku. Jim se tady dobře žije, ale vypadá to, že skutečný byznys chtějí dělat jinde,” tvrdí vysoce důvěryhodný zdroj obeznámený s plány CEFC.

Jak již bylo výše řečeno, tato slova nelze u Tvrdíka a spol. nijak verifikovat kvůli jejich mediální strategii. Každopádně i další insideři z byznysu upozorňují, že hyperaktivní Tvrdík není tou nejvhodnější osobou, pokud by měl za CEFC vést jednání s lídry českého byznysu. Někdejší ministr obrany totiž nemá kromě vztahu na Vladimíra Mlynáře z Kellnerovy PPF skutečné kontakty do velkého byznysu.

To ostatně naznačují i zprávy, podle nichž některá obchodní jednání začínají vlastníci CEFC vést bez svého českého “styčného důstojníka” Tvrdíka.

Co však podle zjištění Neovlivní.cz slušně funguje je takzvaný provizní byznys, který se na česko-čínských vztazích úspěšně rozjel. Lidé, kteří mají blízký vztah na vládní politiky a zejména k prezidentovi Miloši Zemanovi, začali vydělávat na zprostředkování kontaktů a propojování lidí.

Setkání s čínským prezidentem na pražském Žofíně

Setkání s čínským prezidentem na pražském Žofíně

“Spousta lidí prostě platí už jen za to, že mají možnost účastnit se akcí, kde se jedná o česko-čínském byznyse,” konstatoval již citovaný zdroj.

Komu každopádně vstřícná politika Hradu a některých vládních politiků přichází vhod, jsou již zmiňovaná Kellnerova PPF a automobilka Škoda, které už na čínském trhu jsou a své investice hodlají dál rozvíjet. Jen PPF oznámila, že chce do konce příštího roku investovat do rozvoje svého byznysu se spotřebitelskými půjčkami v Číně celkem 23 miliard. Škoda Auto zase podle nedávného prohlášení celkem 60 miliard.

PPF si ostatně dobré vztahy s Hradem pěstuje. Za připomenutí stojí Zemanova cesta do Číny, kam v roce 2014 na setkání s prezidentem  Si Ťin-pchingem i miliardáře Petra Kellnera. Z Číny se pak český prezident vracel domů letounem pronajatým Kellnerovou skupinou PPF.

Uznávaná ekonomická novinářka Jana Klímová ve své analýze připomíná zákulisní informace, že právě investice Škody Auto a PPF stojí za vstřícností některých českých politiků k představitelům komunistické Číny. “Logicky mají jak PPF, tak i automobilka zájem na dobrých vztazích obou zemí. A jména těchto firem se často skloňují jako jeden z důvodů citlivosti tuzemských politiků na kritiku Číny,” napsala Klímová na zpravodajském webu Českého rozhlasu.

A současně dodává také pár čísel, které dokládají, že rozdíl mezi velikostí dovozu z Číny a naopak našeho exportu na čínský trh se nijak nezmenšuje. “Spíše naopak. Politiky tolik podporovaný vývoz Česka do Číny dosáhl loni hodnoty zhruba pouze 45 miliard korun, zatímco z Číny k nám se dovezlo zboží za 467 miliard korun,” dodala.

Z celkového exportu České republiky na Čínu připadá pouhých šest procent.

Článek je součástí projektu, v němž redakce Neovlivní.cz mapuje politické pozadí byznysu. Partnerem projektu je Nadační fond proti korupci. O spolupráci si více můžete přečíst zde ». Logo_NFPK_zakladni_300_maly
Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít