Billboardy podruhé: Ukázka, jak pracuje ministr dopravy

Ministr dopravy Dan Ťok přišel s dalším termínem, kdy mají od silnic a dálnic zmizet nelegální billboardy. Už tam neměly být před rokem. Za celých dvanáct měsíců to ale ministr nebyl schopen vyřešit. Teď tvrdí, že do konce tohoto září už ale vážně zmizí. U příležitosti ministrova druhého slibu odemykáme text z dubnového magazínu Neovlivní.cz.

Na veřejnosti by to premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš neřekl, v soukromí ale klidně. Svého ministra dopravy Dana Ťoka považuje za líného, a když o něm mluví, pro ostrý výraz nechodí daleko. Babišův postoj se opírá o to, že práce v resortu dopravy pod ministrovýma rukama neubývá. Dálnice nerostou. A klíčový tendr na mýto provází neustálé pochybnosti.

Symbolickou ukázkou ministrových výsledků jsou pak stovky billboardů kolem dálnic a silnic. Stojí tam, i když to od září loňského roku zakazuje zákon. A jeho úřad si s tím neví rady. Teď přišel  ministr s novým termínem, do kdy zmizí.

A proč to doteď nedokázal? „Podle zákona nemůže jen tak někdo přijít a sám od sebe reklamní zařízení jednoduše odříznout, pojí se s tím řada administrativních povinností. Byli bychom rádi, aby billboardy byly z blízkosti dálnic a silnic I. tříd odstraněny do konce letošního roku,” reaguje na dotazy Lenka Rezková z tiskového odboru ministerstva dopravy. A zdůrazňuje, že od dálnic a jejich okolí zmizelo ke konci dubna 468 billboardů. Z nich zhruba 400 odstranili sami majitelé, ministerstvo se postaralo o zbytek.

To sice nezní špatně, ovšem jen do chvíle, než ministerstvo doplní, že na odstranění stále čeká – jen kolem dálnic – 900 nelegálních reklamních nosičů. A to hlavně okolo D1, potom u D2 a D5.

„Nikdo na ministerstvu nepředpokládal pasivní rezistenci, tedy že vlastník neodstraní ani jeden billboard. Tady je bezprecedentní událost, ve které se billboardáři rozhodli, že nebudou dodržovat zákon. A ten zákon jim to umožňuje… Já prostě nejsem schopen vzít 20 lidí, kteří se od rána do večera nebudou věnovat ničemu jinému než billboardům,” stěžoval si ostatně nedávno na Novinkách ministr Dan Ťok.

Na jeho slova obratem zareagovali motorkáři, konkrétně Motocyklová asociace ČR, která ústy svého prezidenta Jaromíra Šída ministrovi nabídla, že se o odstranění billboardů postará. Jenže PR krok motorkářů odezněl tak rychle, jako zazněl. Ťok vzkázal, že jejich nabídku považuje za vtipnou, rád by ji využil – až na to, že nepotřebuje motorkáře s nářadím, ale právníky. Tím debata utichla.

Ministerstvo přitom ještě loni v létě, před začátkem účinnosti zákona, slibovalo razantní postup. „Pokud se majitelé billboardů chtějí chovat protizákonně a neodstraní je sami, zlikvidujeme je my,“ prohlásil tehdy Ťok s tím, že náklady bude stát vymáhat od majitelů billboardů.

Jenže místo toho přišel liknavý přístup a ze strany majitelů billboardů hra o čas. Sice neuspěli v Bruselu se stížností, že zákaz reklam u dálnic nespravedlivě zvýhodňuje jejich konkurenci. Pořád ale doufají, že uspějí alespoň se stížností, kterou si podali u Ústavního soudu. A někteří věří i v to, že jim půjde na ruku sněmovna: zástupci ANO v minulém volebním období předložili zákon, který měl konec billboardů odvrátit. Některé firmy zatím alespoň reklamy stáhly a vylepily na plochy vlajky, jiné zákon ignorují, protože jim nehrozí prakticky žádné postihy.

A ministerstvo jako by čekalo s nimi. Nejenže vázne odstraňování, ale úřad ani důsledně netlačí na majitele billboardů, aby se činili. Zatím s nimi nezahájil ani jedno jediné správní řízení.

„Správní delikty týkající se reklamních zařízení projednává podle zákona obecní úřad obce s rozšířenou působností. Ministerstvo dopravy tedy tyto správní delikty neřeší a neuděluje za ně pokuty,” sdělila nejprve Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva. Na další dotazy přiznala, že ministerstvo dosud nedalo ani žádný podnět k udělení pokuty. „Žádný podnět ke správnímu řízení jsme v této záležitosti nedali. Zaměřujeme se na to, aby billboardy z ochranného pásma dálnic reálně mizely,“ dodala Rezková.

Otálení ministerstva dopravy by ale mohlo mít ještě jeden důvod. A sice obavu z mezinárodní arbitráže, kterou hrozí americká firma A.C.E. Media, majitel nejvíce billboardů okolo dálnic. Jak upozornil již dříve týdeník Euro, ministr dopravy Ťok by se v takovém případě dostal do nepohodlné situace. V minulosti totiž předsedal americké obchodní komoře, jejímž členem byla právě A.C.E. Media.

Ťokův úřad pak zkusil alespoň část problému přehodit na regiony. Pokusil se donutit kraje, aby odstranily billboardy kolem silnic 1. tříd, jinak nedosáhnou na peníze pro opravy silnic 2. a 3. tříd ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Nápad však nakonec neprošel a krajům bude stačit, pokud dodají čestné prohlášení nebo informace o tom, kdy billboardy od silnic zmizí.

Billboardy ale nakonec Ťoka o křeslo nepřipravily. Už před rokem se sice zdálo, že jeho kariéra u hnutí ANO končí, protože Babiš s ním nepočítal do sněmovních voleb. Nakonec ale postoj přehodnotil. I proto, že neměl jiné adepty, postavil Ťoka do čela kandidátky v Karlovarském kraji. Mimochodem – v regionu, který zásadně trpí nedostavěnou dálnicí D6 do Karlových Varů.

Ťok ve volbách uspěl, do sněmovny se dostal, a navíc vytáhl ANO na jeden z procentuálně nejvyšších výsledků v republice. Křeslo mu připadlo i v menšinovém, v demisi vládnoucím kabinetu Andreje Babiše. A dostal se i do toho druhého.

Výsledky resortu sice tak úplně neodpovídají Babišovu heslu „Nekecáme, makáme“ a sám Ťok se nechal slyšet, že možná skončí. Pravda, mluvil o tom ale v souvislosti s případnou podporou další vlády od hnutí SPD. Komunisté mu nevadí. Takže mohl klidně zůstat a spustit akci Billboardy 2.