Jen čtyři kilometry. Tolik se loni postavilo dálnic

Ústředním předvolebním slibem vládního hnutí ANO se před lety stalo heslo z bilboardů “Dálnice, dálnice, dálnice.” Politici Andreje Babiše už resort dopravy ovládají skoro pět let. Za tu dobu tempo výstavby nových dálnic nijak nezrychlilo, naopak. Loni byly podle NKÚ postaveny pouhé čtyři kilometry nových dálnic. Pro srovnání: v éře Mirka Topolánka to bylo v průměru 56 kilometrů dálnic ročně.

Tempo výstavby dálnic v České republice se navzdory opakovaným slibům premiéra Andreje Babiše rok od roku zpomaluje. Zatímco v roce 2017 se v zemi postavilo sedmnáct nových kilometrů dálnic, loni už to byly pouze čtyři kilometry. Uvádí to nezávislý Nejvyšší kontrolní úřad ve svém pravidelném dokumentu s názvem Stanovisko k návrhu státního závěrečného účtu za rok 2018.

“V roce 2018 byly v ČR postaveny pouze 4 km nových dálnic a 15 km silnic první třídy, tempo výstavby dopravní infrastruktury se tak nepodařilo ani v loňském roce zvýšit. Kromě toho ČR zaostává dle mezinárodního srovnání spokojenosti obyvatel publikovaného Světovým ekonomickým fórem za průměrem zemí EU v oblasti kvality silnic. V roce 2018 zaujala Česká republika mezi zeměmi Evropské unie až 23. místo. Její umístění se za posledních 5 let v podstatě nezměnilo,” stojí ve zprávě NKÚ.

Tématu dopravy a tomu, že vláda zkrátka neumí stavět dálnice, jsme se věnovali i v loňském vydání tištěného magazínu Neovlivní.cz

Úřad zveřejnil dokument ve stejné době, kdy například Rakušané otevřeli poslední součást dálničního tahu A5 z Vídně k Mikulovu. Navazující česká dálnice D52 se dodnes nezačala stavět.

Z údajů kontrolního úřadu je přitom zřejmé, že peníze, které posílá Babišova vláda na silnice neustále rostou. “Výdaje vynakládané na opravy a údržbu silniční infrastruktury v roce 2018 činily 22,35 mld. Kč. Za posledních pět let se zvýšily o 6,18 mld. Kč a mezi evropskými zeměmi rozhodně nepatřily k nejnižším,” uvádí NKÚ.

Zjevně ale nejdou na výstavbu nových silnic, ale látají se jimi jen díry v těch současných.

Nezávislí kontroloři navíc upozorňují ještě na jednu věc: vláda se chová k silnicím tak, jako by jí bylo úplně jedno, jestli budou zničené. V roce 2018 Ředitelství silnic a dálnic podle NKÚ například nezprovoznilo jediné zařízení, které by kontrolovalo přetíženost kamionů.

“Ministerstvo dopravy neřídilo implementaci vah pro vysokorychlostní kontrolní vážení na strategické úrovni, ačkoliv se jedná o nástroj bezpečnosti silničního provozu a proti poškozování vozovek přetíženými vozidly. Do konce roku 2018 Ředitelství silnic a dálnic nezprovoznilo na dálniční síti ČR ani jedno takové zařízení,” upozorňuje NKÚ.

Stejně tak Babišovi ministři dopravy neudělali prakticky nic proto, aby alespoň část kamionové dopravy přesunuli na železnici. Mimochodem šlo o další slib této vlády. V roce 2018 přitom nákladní doprava na silnicích vzrostla meziročně o téměř dvacet milionů tun, ta železniční naopak jen o necelé tři miliony tun.

“Pomalé tempo výstavby nové dopravní infrastruktury, na které NKÚ opakovaně upozorňuje ve svých stanoviscích a kontrolních závěrech (např. KA č. 17/0547), rostoucí intenzita dopravy a zhoršování stavu stávajících komunikací mohou negativně ovlivnit konkurenceschopnost české ekonomiky,” uzavírají kapitolu dopravy kontroloři.

A teď ještě pár čísel z předchozích let o postavených kilometrech dálnic. V roce 2015 bylo v České republice uvedeno nově do provozu pouze pět kilometrů kilometrů dálnic, v roce 2016 šestnáct kilometrů a v roce 2017 pak sedmnáct kilometrů dálnic.  V letech 1998–2005 a 2011–2017 bylo ročně zprovozněno průměrně cca 16 km dálnic. Naproti tomu v letech 2006–2010 to bylo v průměru 56 km dálnic ročně.

Premiér Andrej Babiš přitom odmítá, že by jeho vláda neuměla dálnice stavět. Tvrdí, že čísla NKÚ ohledně nové výstavby nesedí a jeho ministři dopravy prý otevřeli víc nových kilometrů. Naposledy letos v lednu se ale ukázalo, že do svých čísel započítal i opravované kilometry D1.