© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Pokaždé, když Pražanům nastanou potíže při vydávání Opencard, komunální politici v tichosti řeší zásadní dilema: pustíme vlastníka karty firmu EMS do systému, aby opravil možné chyby? A když to uděláme, nedáme mu tím munici pro stamilionový soudní spor?
Deník Neovlivní.cz zjistil, že současné vedení města a zástupci v jeho společnosti Operátor Opencard, která systém karty spravuje, si nejsou zcela jistí, že v systému někdo neprováděl neoprávněné úpravy. Jinak řečeno: že do něj nebyla vpuštěna jiná firma, třeba proto, aby se odřízl vlastník karty, společnost EMS, s níž se město soudí o více než půl miliardy korun.
Proto pokaždé, když nastanou nějaké potíže s Opencard, město raději volí cestu, kdy Pražanům doporučí – byť jen dočasný – přechod na papírové kupóny.
“Máme informace, že se tam v minulosti pustila jedna z menších firem k drobným zásahům. Podle všeho neměly nijak porušit licenční ujednání a autorský zákon. Ale jistota není,” uvedl vysoce důvěryhodný zdroj blízký vedení pražského magistrátu.
Oficiálně ale pražští politici i zástupci firmy Operátor Opencard jakékoli zásahy do systému karty striktně vylučují. “Představenstvo ani dozorčí rada společnosti Operátor Opencard nám nepředala žádnou relevantní informaci, že by k něčemu takovému došlo,” uvedl radní Petr Dolínek, který má na starost dopravu v hlavním městě.
O neoprávněném zásahu do systému nicméně opakovaně mluví vlastník karty, společnost eMoneyServices (EMS). Tvrdí, že naposledy se tak prokazatelně stalo loni v létě. “Praha neoprávněně do systému zasahovala ve snaze převzít nad ním kontrolu bez souhlasu vlastníka práv k software. Usvědčení z tohoto porušení umožnily právě technické prostředky již od samotného počátku zabudované v software Opencard. Nelze vyloučit, že se tento postup nyní opakuje,” uvedl za EMS Martin Opatrný v souvislosti s nedávným a zatím posledním výpadkem při vydávání karet.
Čtěte také: |
» Krnáčová v kauze Škodův palác otočila, město se bude soudit |
» Babiš na klubu: Vyhoďte už toho šéfa Dopravního podniku! |
» Analýza: Krnáčová šla do boje, který nemohla a nemůže vyhrát |
Ten Praha vyřešila ve spolupráci s EMS; jak ale dodává Opatrný, přístup do celého systému ani tentokrát firma nedostala. “Mohli jsme jen tam, kde nemohou být žádné důkazy o případných neoprávněných zásazích,” dodal Opatrný.
Město skutečně odmítá vlastníka karty do systému pustit, naposledy to sepsali právníci Prahy v dopise, který před pár dny poslali firmě EMS. Argumentují tím, že podle jejich právního názoru nemá firma k přístupu do systému právo.
Společnost EMS se s Prahou soudí o 654 milionů korun, jde o údajné dluhy i porušení licenční smlouvy. Naopak město tvrdí, že firma je neseriozní.
“Jednání společnosti EMS chápu pouze jako další nátlak, který má vést k tomu, že město nebude pokračovat v soudních sporech se společností EMS,” komentovala právní kroky EMS primátorka Adriana Krnáčová. “Město rozhodně nebude ustupovat, protože nehodlá pokračovat v nesmyslném plýtvání veřejných prostředků za systém, který dosud stál 1,7 miliardy korun, a jediná úloha, kterou dnes plní, je nahrazovat papírovou tramvajenku plastovou kartičkou s čipem.”
Projekt Opencard z éry bývalého primátora Pavla Béma už přišel Prahu podle zatím posledního posudku na zhruba 1,75 miliardy korun. Kartu si v minulosti pořídilo 1,2 milionu cestujících, skutečných uživatelů je kolem 700 000. Na papírové kupony, které Praha znovu zavedla na jaře, jezdí přes 200 000 lidí.