Úplatky v mýtě? Policie otevřela kontrakt z Paroubkovy éry

Miliardový tendr na mýto z doby vlády Jiřího Paroubka od počátku provázelo podezření, že byl spojen s úplatky směřujících hned pro několik partajních pokladen. Policie ale vždy vyšetřování odložila. Nyní se do případu vložila znovu. Kauza přitom nejvíc ohrožuje dvě z vládních stran: KDU-ČSL a ČSSD.

Trestní oznámení v případu elektronického mýtného systému avizoval před týdnem ministr dopravy Dan Ťok (ANO), deník Neovlivní.cz ale zjistil, že policie se případem v tichosti zabývá už od loňského roku.

Pokud by chtěla někoho za předražený tendr stíhat, má letos poslední možnost. Pak už budou činy spojené se zakázkou na mýto promlčené.

Zájem policie potvrdily deníku Neovlivní.cz zdroje blízké vyšetřování. “Objevily se nějaké nové skutečnosti, které je potřeba prozkoumat,” uvedl bez bližších podrobností jeden z nich.

KAUZA MÝTO

 → Největší problém současné vlády, která za celé dva roky nedokázala vypsat soutěž na nového provozovatele mýta;
 → vypsání soutěže komplikují podmínky smlouvy a dodatků se současným provozovatelem systému, firmou Kapsch;
 → smlouva je tak konstruovaná, že výrazně komplikuje výměnu provozovatele a současně firmě Kapsch zaručuje další příjmy pro případ, že přece jen bude vybraná jiná společnost. Bez pomoci Kapsche nikdo mýtný systém v Česku pro další roky provozovat nemůže;
  → od spuštění systému v roce 2007 firma Kapsch vybrala na mýtném skoro 70 miliard korun, stát naopak firmě a dalším dodavatelům poslal už 30 miliard. Z vybraného mýta náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům až 20 procent.

Oficiálně policie případ nekomentuje s argumentem, že nikdo nebyl obviněný a vyšetřování je na samotném začátku.

Informace o tom, že soutěž na provozovatele mýtného systému v České republice provázely úplatky, se objevily záhy po výběru vítězné firmy Kapsch v roce 2006. Už samotný tendr totiž budil pochyby: vítěze vybral kabinet Jiřího Paroubka (ČSSD) poté, co všichni ostatní uchazeči byli z formálních důvodů vyřazeni, přestože někteří nabídli výrazně lepší cenu.

Smlouvu pak podepsal lidovecký ministr dopravy Milan Šimonovský, který se ale už tehdy netajil tím, že s ní kromě podpisu nechce mít nic moc společného. Další pochybnosti se objevily poté, co se média dostala k obsahu smluv a zejména dodatků, které už byly uzavřeny bez soutěže.

Ukázalo se, že smlouva i následné dodatky byly pro stát krajně nevýhodné a jsou příčinou dnešních velkých potíží. Mimochodem: jeden z dodatků Šimonovskému předložil k podpisu Jiří Nouza, tehdejší ředitel odboru pozemních komunikací a dnešní uchazeč o primátorský řetěz v Praze v dresu TOP 09.

Už v roce 2006 v politickém zákulisí kolovaly informace o konkrétních částkách a lidech, kteří měli peníze zúřadovat na stranické účty. Tato podezření vyšetřovala i policie, dokonce dvakrát. Ani jednou ale nikoho neobvinila s argumentem, že chybějí důkazy. Vyšetřování šlo do ztracena. Zástupci firmy Kapsch i zainteresovaní politici vždy jakoukoli záměrnou manipulaci se soutěží odmítali.

Pravděpodobnost, že se něco změní a tentokrát se už důkazy objeví, není příliš vysoká. V obdobných případech, v nichž se po letech podařilo někoho alespoň obvinit, se většinou musel objevit nový svědek, který byl ochoten vypovídat. Zda policie takovým svědectvím tentokrát disponuje, zatím není jasné.