Na kamiony nesahat. Dálniční známka zdraží, mýtné se ale nezvedne

Ministr dopravy tvrdí, že mýto je na nejvyšší možné hranici. Vážení kamionů je také v nedohlednu.

Byly by to okamžité a snadné miliardy do státního rozpočtu ve chvíli, kdy se vládní koalice snaží najít úspory a příjmy, kde se dá. Na kamionovou dopravu se ale sahat nebude.


Foto: Peteri/Shutterstock

“Zvyšovat mýto se nechystáme, neb již dnes je česká mýtná sazba na horní možné hranici,” reagoval na dotaz Neovlivní.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

A co se týče vysokrychlostních vah, pak Kupkův resort uvedl, že na tom pracuje, ale systémově: “Naší úlohou je téma vysokorychlostního kontrolního vážení pokrýt systémově, nikoliv na konkrétních úsecích pozemních komunikací, to řeší ŘSD.”

“Systémově” na tom pracovali i Kupkovi předchůdci více než jednu celou dekádu. Výsledek je, že vysokorychlostní vážení dodnes nefunguje.

Oznámení ministerstva přichází ve stejném týdnu, kdy nález NKÚ opět potvrdil, že Českou republiku křižují přetížené kamiony. Nejen, že je to extrémně nebezpečné, ale stát tím také přichází o značné finanční prostředky: na pokutách a druhotně na zničených dálnicích, které pak musí nákladně opravovat.

“Přetížené kamiony ničí povrch modernizované dálnice, systém vysokorychlostního vážení vozidel je nefunkční,” stojí ve zprávě NKÚ, která se věnovala modernizace dálnice D1 z Babišovy éry.

Jen pro ilustraci: jedna vysokorychlostní kontrolní váha fungovala v březnu a dubnu 2022. Pak se rozbila. A jen za toto období naměřila celkem 17 216 případů, kdy kamiony porušily hmotnostní limit.

A zase: nestalo se vlastně vůbec nic. “Vysoký počet těchto případů ilustruje závažnost situace v oblasti přetěžování nákladních vozidel. Příslušnému silničnímu správnímu úřadu v Jihlavě ale ŘSD do doby ukončení kontroly NKÚ předalo jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku. MD se výsledky vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel ani počty jízd přetížených nákladních vozidel na modernizované dálnici D1 nezabývalo,” dodali kontroloři NKÚ.

To už přitom vládl kabinet Petra Fialy, ministrem dopravy je pak Martin Kupka. Právě jeho resort nyní tvrdí, že například zvyšovat mýtné nelze kvůli tomu, že už je jeho cena dost vysoko.

Jenže proti tomu stojí zatím poslední komplexní analýza Centra ekonomických a tržních analýz (CETA), která to v roce 2019 konstatovala jasně: Česko je levná země pro tranzit kamionů, ve všech sousedních zemích jsou náklady vyšší.

“Českou republiku řadí k nejlevnějším tranzitním zemím zejména nízká sazba mýta, která činí 8,54 eura (asi 220 korun) na 100 kilometrů. Například v Chorvatsku je tato sazba o 19,3 eura (zhruba 497 korun) vyšší. V nákladech na naftu patří Česko k evropskému průměru,” citoval analýzu Český rozhlas.

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email