Podepsal za ministra Kapsch, dostal obří odměnu

Náměstek ministra dopravy Jakuba Kopřivy byl tím, kdo za Dana Ťoka loni podepsal kontroverzní smlouvu s firmou Kapsch, provozovatelem mýta. Přivolal tak na sebe policejní vyšetřování, ketré okolnosti smlouvy šetří. Nyní se ukázalo, že Kopřiva také za loňský rok inkasoval největší odměny na ministerstvu dopravy. Celkem si k platu přišel na více než tři čtvrtě milionu korun.

Těžko v tom nevidět souvislost. V roce 2015 inkasoval Kopřiva na odměnách 185 tisíc. Za loňský rok, kdy na sebe vzal podpis smlouvy s Kapschem, to pak podle zjištění serveru iDnes.cz bylo 765 tisíc korun. “Spolu s ročním platem mu stát loni vyplatil bezmála dva miliony před zdaněním,” spočítal autor zprávy Jakub Kotalík.

Kdo je Jakub Kopřiva

• Právník, v resortu působí od roku 2006, tehdy byl ministrem dopravy Milan Šimonovský;
• právě za Šimonovského éry byl problematický kontrakt s firmou Kapsch dojednán. Kopřiva ovšem přišel na úřad tři měsíce po podpisu smlouvy;
• v resortu pak “přežil” deset dalších ministrů, specializoval se vždy na legislativu;
• řídil legislativně právní odbor ministerstva, za ministra Ťoka se stal náměstkem;
• je klíčovou postavou ve finále příběhu s mýtem, řešil jej vždy sám. Kritici mu vyčítají, že se neobklopil experty, kteří by problematice detailně rozuměli.

Ministerstvo dopravy odměny podle iDnes.cz zdůvodilo “osobním nasazením při plnění úkolů personálně poddimenzovaného odboru pozemních komunikací.”

Je třeba ale připomenout, že dlouholetý legislativec resortu Kopřiva je z hlediska sporné smlouvy s firmou Kapsch tím klíčovým člověkem. Nebyl jen řadovým úředníkem, na kterého “padl los”, a proto smlouvu podepsal.

Náměstek je totiž tím, kdo měl problém mýta v resortu poslední měsíce na starost. A na jeho hlavu padá třeba kritika, že stát ukončení smlouvy s Kapschem podcenil a nenabral na pomoc specialisty na mýto.

Kopřivův postup má i další vážnou slabinu. Resort se ani nepokusil vyhlásit výběrové řízení na dočasného provozovatele, s nímž se překlene období do řádného tendru na mýto. Náměstek a jeho tým se od počátku hájí logickým argumentem, že by se takový tendr nedal prakticky stihnout a od ledna by se tedy mýto přestalo vybírat.

Zastánci čistě právního pohledu však trvají na tom, že se Kopřiva měl o výběr dočasného provozovatele alespoň pokusit. Obhajoba, proč se nakonec špatně nastavený obří kontrakt s Kapschem podepisal bez výběrového řízení, by byla snazší.

Policejní vyšetřování smlouvy s Kapschem doposud neskončilo.