© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Lidem se nelíbí, že si premiér dělá předvolební kampaň za jejich peníze.
Nezůstalo u výhružek na sociálních sítích. Největší tuzemská pojišťovna VZP podle zjištění Neovlivní.cz eviduje první případy, kdy lidé odcházejí ke konkurenci jen kvůli brožuře, na níž se přiživil v předvolební kampani premiér Andrej Babiš.
Jde o spisek s názvem Kdyby znamená pozdě, který vláda nechala vytisknout z peněz zdravotních pojišťoven a těsně před volbami se ji chystala doručit pojištěncům. Brožura má sloužit k prevenci onkologických onemocnění a kromě lékařských kapacit jsou v něm příspěvky a fotografie dvou politiků: Adama Vojtěcha a Andreje Babiše.
Po kritice, že jde o zneužívání veřejných peněz v kampani a protestech členů správní rady VZP, Babiš distribuci tištěné brožury stopnul. Úřad vlády, ale i ministerstvo zdravotnictví ji ale obratem vyvěsili na své webové stránky.
Pojištěnci především z řad VZP si ale začali stěžovat na sociálních sítích, že se jim takové využití peněz pojišťovny nelíbí. A někteří hrozili, že po doručení brožury z největší pojišťovny odejdou.
Nakonec se tak stalo i navzdory tomu, že tištěná podoba bude distribuována až po volbách.
“Evidujeme už případy, kdy nám lidé oznámili, že přechází k jiné pojišťovně, právě kvůli této prezentaci. Jde o jednotky případů. Stejně tak už jsme obdrželi zhruba na 200 mailů od naštvaných klientů,” prozradil pod podmínkou anonymity vysoce důvěryhodný zdroj z VZP.
Publikace jen VZP stála asi 15 milionů korun. A přišla v nevhodný čas. Právě v září je termín, kdy pojištěnci mohou přecházet jinam. Zdravotní pojišťovnu lze měnit vždy k 1. lednu a 1. červenci, přičemž přihláška musí být podána do 3 měsíce před tímto datem (tj. do 31.3., resp. 30.9.)
Paradoxem celého příběhu je skutečnost, že brožuru z rozhodnutí Babišovy vlády musely vytisknout i další pojišťovny. Neměly na výběr. VZP je ale největší a je na ni nejvíc vidět, takže většina kritiky mířila na ní.
Brožura je součástí rozsáhlejšího Babišova projektu, který jsme popsali v květnovém časopise Neovlivní.cz. Tehdy jsme vypátrali, že premiér před volbami chystá za veřejné peníze obří kampaň a svoji propagaci skryje za onkoprevenci.
Právě proto vzal zkraje roku do vlády Petra Arenbergera, ředitele Vinohradské nemocnice, kde chce za miliardy a navzdory hlasům expertů vybudovat onkocentrum.
Ačkoli jde v případě brožury o zjevné porušení pravidel férového předvolebního boje, žádný postih Babiše nebo ANO nečeká. Jediný, kdo by mohl zasáhnout, je úřad pro dohled nad financováním partají. Ten si ale politici sešněrovali takovými pravidly, že je v podstatě bezzubý.
Opoziční strany sice mohou takový způsob kampaně za veřejné peníze kritizovat, to je ale asi tak všechno, co se s tím dá udělat. “Fakt, že je něco nefér, ještě neznamená, že je to nelegální. Vláda jedná ve sboru a byť jsou jednotliví její členové pověřeni řízením konkrétních resortů, platí, že vláda je kolektivní orgán, a proto lze těžko vyčítat ministrovi dopravy, že se vyskytne na akci pořádané vládou či jiným ministerstvem,” popisuje pravidla hry, která si nastavili politici, zaměstnanec úřadu Jan Outlý.
Šéfredaktorka Sabina Slonková doporučuje
+ Poslední hostina aneb jak si chce AB za naše peníze udržet moc
+ Babiš chystá onkoprevenci. Před volbami a za státní miliardy
+ Vláda schválila další volební dárečky. Má na ně 70 miliard
+ Jan Pirk: Ti, co vládnou, musí skončit
+ Další volební dárek. Mám radost, pochvaluje si Schillerová