8 čerstvých mýtů ruské propagandy v českých médiích

Bruselský tým “bořičů” ruské propagandy, StratCom East, publikoval první tři bulletiny mapující kremelské dezinformační útoky. Potěšující zpráva pro Česko je, že žádná z podstrčených zpráv nepronikla do tradičních médií.
Objevily se výhradně na stránkách, o nichž už je známo, že propagandu šíří.

Mezi desítkami zpráv, v nichž členové týmu StratCom East zachytili během uplynulých tři týdny ruskou propagandu, se jich v českém jazyce objevilo osm. Všechny přitom přinesly servery, které najdete i v databázi kremelských ozvěn, již sestavuje deník Neovlivní.cz (zde »). Jde o projekty jako Sputnik, Ac24.cz, Czech Free Press či Aeronet, které nekomentované Putinovské vidění světa nabízejí bez obalu, nebo i zastrčené mezi obyčejnými zpravodajskými texty.

Pohled do aktuálního vydání Disinformation Review. Repro: Neo

Pohled do aktuálního vydání Disinformation review. Repro: Neo

Zatímco hlavním trendem propagandy v Evropě byla situace na Ukrajině, zejména pak nepodložené informace o ofenzivě ukrajinské armády v Doněcké oblasti, na českých serverech se nejvíc podsunutých zpráv týkalo tragédie ruského Airbusu v Egyptě. Hned čtyři texty svalovaly vinu za teroristický útok na západní mocnosti.

První z článků vyšel 5. listopadu na Aeronetu a citoval “zdroj z Bílého domu”, který měl prozradit, že pád letounu má na svědomí zakázaná egyptská strana Muslimské bratrstvo, “věrný spojenec USA”. Žádný konkrétní zdroj tato informace nemá, opřena je o obraty jako ‘podle všeho’, ‘vše nasvědčuje’ a podobně. “Neexistuje jediný důkaz, který by toto závažné obvinění podpořil,” píše se v bruselském Disinformation review.

Další text byl jen o den starší. Server Ac24.cz přinesl zprávu, že CIA dodá militantům zbraně vhodné k sestřelování komerčních linkových letadel. V textu opět chybí jakýkoli relevantní zdroj této zprávy, v nekvalitně přeloženém článku se píše pouze o tom, že se “nám ve středu dostalo švédského stolu s důvěryhodnými informacemi”.

8. listopadu publikoval server Czech Free Press zprávu, že se Rusko při odvážné misi v Jemenu zmocnilo agentů CIA, kteří sestřelili ruské letadlo v Egyptě. “Britská vláda je si dle zprávy ruské zahraniční výzvědné služby (SVR) plně vědoma, že let 9268 byl sestřelen jejich raketou, a Obamův režim plně ví o spoluvině CIA; proto není překvapením, že tito západní spojenci nyní zaplavují svůj propagandistický tisk ‘historkami’ o tom, že tato katastrofa byla způsobena bombou.” Pro doplnění, žádná podobná zpráva ruské zahraniční rozvědky publikována nebyla.

K tomuto tématu:

» Databáze proruského obsahu od A do Z
» 26 let svobody. 20 položek v databázi ruské propagandy
» Bořiči ruských mýtů jsou tu. Diplomaté EU spustili týdeník o propagandě
» Analýza: Mediální obraz Miloše Zemana v ruských médiích
» Proruské servery mají na české publikum zásadní vliv, píše BIS

Problém, jak s celou teorií naložit, nastal v okamžiku, kdy teroristický útok připustil i sám Vladimir Putin a nařídil zastavit všechny lety z Ruska do Egypta.

Na Ac24.cz to 10. listopadu vyřešili zprávou, že ruský prezident reagoval na hrozby Západu. “Příkaz Putina zastavit lety do Egypta mohl být zapříčiněn jen jedním – a to není hrozba Islámského státu, ale hrozba samotného Západu. (…) A i když se to maskuje pod útoky IS, fakticky je provádějí západní tajné služby přes své agenty v Egyptě.” Zpráva opět není podložena jediným ověřitelným zdrojem. Potvrzená je pouze kruhem – tedy odkazy na další weby, které šíří ruskou propagandu.

Zbylé čtyři zprávy v českém jazyce se pak týkaly amerického zbrojení (Sputnik a Ac24.cz informovaly, jak drasticky přibývá v USA laboratoří vyvíjejících chemické zbraně), nebo snahy Německa a EU legalizovat pedofilii (Czech Free Press). “Článek je inspirován staršími webovými texty z roku 2009, tehdy ale šlo o seznam dostupných materiálů pro potřeby sexuální výchovy, který vydalo německé Středisko pro výchovu ke zdraví,” připsali experti z Disinformation review. “Využité citace z článku se ve zmíněné publikaci vůbec nevyskytují.”

Další podchycený propagandistický text vyšel na Aeronetu a týkal se toho, že se v Praze odehrají 17. listopadu provokace zaplacené západními neziskovkami. Text opět nepřináší jedinou informaci, kterou by bylo možné podpořit jakýmkoli faktem či konkrétním zdrojem.

A konečně osmá dezinformace, tentokrát z Ac24.cz, který publikoval video, na němž má být vidět, jak americký vrtulník chrání během přesunu konvoj Islámského státu. “Vzhledem k nízkému rozlišení videa nelze vyvodit vůbec nic. Není tam jediná stopa, že by konvoj skutečně patřil IS. A ani podle typu vrtulníku nelze stanovit, komu stroj patří,” píše se v bulletinu EU.

….

Projekt podpořila Nadace Open Society Fund Praha

osf



Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít